Gå til innhold

Rimelig og greit Raid 5 kort


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et kort som støtter Raid 5. Helst med 8 porter (2xsas), men 4 SATA (1 sas) kan gå.

 

Falt for rocketraid 2680, men ikke en eneste butikk har det inne. Sjekket litt rundt etter alternativer, og så viser det seg at stort sett alle nettbutikker er utsolgt/forventer inn raid kort i mitt sjikte. Eneste de har inne er enten slike 395,- eller 3950 kort. Er raid plutselig blitt populært?

 

Skal bruke det i en server som i all hovedsak er en samleplass for hele mitt digitale liv. Det streames musikk/bilder til flere pc'er samt film til mediacenteret mitt. Slik jeg definerer mitt behov, trenger jeg ikke "killer-fart" - klarer den å servere mellom 100-450mb read (N-nettverk) så er jeg storfornøyd. Skriving til raid 5 er jo alltid et tema, men det er jo ikke så kritisk. så lenge raid'et klaer å holde følge når jeg ripper en DVD (10-30 min) (jeg ripper alle nye dvd'er inn på server, og så streamer jeg filmen), ev. overføre en 4.7gb fil på ca 10 min.

 

 

 

rockedraid 2680 (kommer en gang i mai igjen?

 

Så noen andre forslalg forslag til kontrollere?

3-4000 kr et et absolutt maks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva med Promise raidkort, for eks SuperTrak EX8650.

Støtter Sata/SAS.

Raid Support

• RAID 0 – Data striped across 1-16 drives for increased performance, but no data protection

• RAID 1 – Mirrored pair of drives for data protection with increased read performance

• RAID 1E – Data mirroring extended to maximize balanced performance. Allows odd number drive mirroring

• RAID 5 – Striped parity on 3-16 drives, ultimate data protection, capacity and performance balance

• RAID 6 – Double parity for maximum data protection on 4-16 drives; allows double drive failures

without downtime or data loss

• RAID 10 – Mirrored pair of RAID 0 for double drive failure protection; can be split into two RAID 0 sets

• RAID 50 – Striped multiple RAID 5 sets to improve performance and provide additional data protection

• RAID 60 – Striped multiple RAID 6 sets to allow multiple drive failures to achieve high-data availability

Lenke til kommentar

Grunnet størrelsen på HK har jeg 1 ledig pci-e og en pci port.

 

Er 6 onboard sata, hvorav 5 er i bruk pr i dag.

 

tenkte på et kort slik at serveren kan "vokse", derfor ønsket om 8 porter, 4 porter er nok for mitt behov i dag, men da må jeg ev. skifte kortet dersom jeg ønsker flere disker i fremtiden.

 

Bruker Win 7 pro som operativsystem, så software raid er ikke aktuelt (jeg hadde en lisens, og det fungerer som en drøm som filserver, news nedlasting og annet jeg bruker serveren til). Hadde server 2003 på forrige serveren, og da eksperimenterte jeg med raid 5 software , men fant ut at den var ganske så treig, men fungerte. Hadde jeg hatt en lovlig 2008 lisens, så hadde jeg kanskje gått for en slik løsning, men jeg har ikke tenkt på skifte OS på serveren i og med at alt fungerer akkurat som det skal i dag (og hvis det virker, tukle minst mulig, ikke sant ;-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dell Perc 5/i skal være et rimelig og bra kort til ditt bruk.

Disse er å få tak i på Ebay til en kurant pris på rundt tusenlappen(betalte 720,- + mva for mitt).

Kortet har egen "cpu" på 333MHz og det følger vanligvis med 256MB ECC RAM. Eneste som ikke følger med til vanlig, men som kan være greit å ha er BBU(batteribackup for minnet).

Dette koster heller ikke allverden å kjøpe med, og er nok verdt pengene for å få opp skrivehastigheten(da bruker den RAMen til å bufre skrivingen).

 

Kortet har forøvrig 2xSAS(=8xSATA) og bruker en PCIe x8-slot. Eneste bakdel er at man må dekke over 2 pins(5+6) for at det skal funke i Intel-HK. Også viktig med god kjøling(helst en liten vifte som sørger for god flyt rundt kjøleren på kortet).

 

Meget fornøyd med kortet til mitt bruk(filserver med 5 x 2TB-disker i Raid 5 til lagring + 2 x 1.5TB i Raid 1 til backup).

 

Du kan lese mer om kortet Her!

 

Edit: Evt. kan du gå for storebroren Perc 6/i om du vil ha et litt kraftigere kort(500MHz CPU vs 333MHz).

Den støtter også flere RAID-modus(6 og 60)

Kan lese mer om forskjellene Her!

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar

Det kortet så veldig interessant ut, selv om jeg i utgangspunktet ikke liker å HW modde kort. Men litt neglelakk skal jeg alltids tåle, for det kan jo reverseres dersom det blir ønskelig. Takker for tipset.

 

Vi har faktisk en "gammel" server ståendes på jobben, kanskje jeg skal ta en titt inni og se om ikke det er et kort der. Ville vært ypperlig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...