Gå til innhold

Lover rundt arbeidsuniform o.l.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikke tro at det finnes noen veldig konkret lov om dette, for hva arbeidsgiver anser som akseptabelt må jo være opp til ham/henne.

Regner vel egentlig ikke med at sjefen har lyst til å si opp kollegaen din pga sko, men heller at sjefen vil gjøre det klart at uniformen er en absolutt. Hvis man først begynner å ta lett på sånt har det lett for å skli helt ut.

 

Jeg vet ikke om det har blitt gjort her, men jeg syntes det hadde vært ryddig med en muntlig advarsel første dagen uten korrekt uniform. Og skriftlig advarsel hvis det ikke ble utbedret iløpet av et par dager.

Lenke til kommentar

Dersom det er forskjellsbehandling som er problemet så er det ein litt anna ting en det som blei spurt om i denne tråden.

 

Sjølv synest eg det høyrest rart ut at ein går rett til skriftlig advarsel (sjølv om skriftlig advarsel ikkje nødvednigvis treng å være ein strengare advarsel en ein muntlig advarsel).

Det vanlige ville vel vært å gi muntlig advarsel første dagen og deretter ein skriftlig advarsel på dag 2 eller 3.

 

3 dagar høyrest for meg ut til å være tilstrekkelig med tid til å skaffe seg svarte sko med mindre dette skjedde i løpet av ei høgtidshelg eller liknande.

 

Det er litt uklart kor mykje som jobben dekker for kjøp av uniformseffekter, men det er mulig å finne forholdsvis billige svarte plagg for nokre hundrelappar. (Har dere avtale om slitetermin forresten eller får dere eit beløp til å begynde med og skal deretter holde dere selv med uniform så lenge dere er ansatt?).

 

Sko er forøvrig også noke som er viktig av helsemessige årsaker, spesielt om du går mykje er det det viktig med gode sko. Dei fleste arbeidsplassar som bruker uniform legger derfor til rette for at type sko kan velgast forholdsvis fritt så lenge dei ikkje bryt for mykje med uniformeringa ellers.

Lenke til kommentar

Ja sliteterm er at du får eit årleg beløp å kjøpe nytt for. Kor stort beløpet er vil då være avhengig av kva slitetermin dei forskjellige plagga har.

 

Dersom ein f.eks har eit års sliteterm for sko (350kr) så betyr det at du skal ha 350 kroner i året.

Dersom ein rekner at eit par sko held i to år får du 175kr per år og

dersom ein rekner at du treng to par sko i året får du 700 kroner i året.

 

Sliteterminen vil være avhengig av kvaliteten på produktet og kor ofte du skal bruke det.

 

Slik som det ser ut for meg så verker det som du med dagen system sjølv må kjøpe ny bukse og sko når dette blir utslitt sjølv om du har jobba og brukt samme skopar i fleire år.

Lenke til kommentar

I utganspunktet så er dette med arbeidsuniform ein avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Det er med andre ord ingen lover som detaljregulerer dette.

Det nærmaste eg finner er arbeidsmiljøloven som seier noke om at arbeidet skal tilretteleggast slik at skader forebygges. Dette vil kunne brukast som eit argument for at dere skal bruke f.eks private sko slik at dere unngår belastningskader som følge av mykje gåing på hardt golv.

 

Det vanlige er at dersom arbeidsgiver ønsker at dere skal gå i uniform så er det også arbeidsgiver som skal holde dere med uniform, enten direkte eller indirekte i form av penger.

 

Dersom du sjølv må kjøpe det som trengs til uniformeringa så er det også naturlig at dette blir brukt som lønnsargument mot arbeidsgiver. Husk også på at det løper utgifter knytta til innkjøp og vask.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...