Gå til innhold

fordeler med linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har installert Ubuntu på minnepennen. Ta å installer Ubuntu på nytt å følg oppskriften min så skal det gå helt greit. Bare huske å velg harddisken din så den ikke ender på minnepennen igjen :)

 

Hvis du plages mer kan du prøve å installere Ubuntu fra Windows (som nevnt tideligere). Da laster du bare ned programmer fra http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer og installerer Ubuntu som et helt vanlig Windows program.

Lenke til kommentar

om men kan jeg jør det på fredag da? skal ha sån skidag med skolen i mårra, deretter skal jeg øve til prøvemuntlig, på fredag er det prøvemuntlig og så har jeg fri på ettemiddagen.

+ nå skal jeg legge meg.

 

men det hadde vert veldig hyggelig om du kunne hjelpe over msn:)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg regner med at jeg finner noen smarte Linux geeker her. Selv er jeg nybegynner. Har Ubuntu 10.4 på begge maskinene mine, men er ikke flink. Er temmelig bra på Windows, men ikke med Linux. Er vel egentlig derfor jeg ventet så lenge med å "flippe over" - jeg ventet på at det ble brukervennlig nok for meg. Godt fornøyd med Ubuntu 10.4, forresten. Syns det er både enklere og raskere enn Fedora, Open SUSE, Red Hat, Gentoo og andre jeg har prøvd litt tidligere.

 

Spørsmål: jeg syns det er kult å ha sikker PC og vil derfor gjerne blokkere muligheten for å pinge PC'en. Altså: hvordan blokkere (ikke svare på) ping/ICMP slik at maskinen er "usynlig på nettet." Kan noen hjelpe meg med dette? Har kikket litt runt på nettet men ikke funnet noen walkthru som funket for meg.

 

Har Ufw installert og vet hvordan terminalen funker, men trenger nøyaktig beskjed om hvordan jeg gjør disse ping-greiene. Har tatt Shields Up! brannmur testen og maskinen er "stealth'et", men dette med ping er enda ikke bra.

 

Håper noen gidder å hjelpe.

 

:)

Endret av BelzeBob
Lenke til kommentar

BelzeBob: hvis du bruker router som gateway mot Internett, så er det i utgangspunktet den som vil behandle ping mot den eksterne IP-adressen. Med mindre PC-en er koblet rett på Internett, så er maskinen ganske så usynlig. Hvis du vil, så kan du muligens konfigurere routeren til å ikke svare på ping.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg regner med at jeg finner noen smarte Linux geeker her. Selv er jeg nybegynner. Har Ubuntu 10.4 på begge maskinene mine, men er ikke flink. Er temmelig bra på Windows, men ikke med Linux. Er vel egentlig derfor jeg ventet så lenge med å "flippe over" - jeg ventet på at det ble brukervennlig nok for meg. Godt fornøyd med Ubuntu 10.4, forresten. Syns det er både enklere og raskere enn Fedora, Open SUSE, Red Hat, Gentoo og andre jeg har prøvd litt tidligere.

 

Spørsmål: jeg syns det er kult å ha sikker PC og vil derfor gjerne blokkere muligheten for å pinge PC'en. Altså: hvordan blokkere (ikke svare på) ping/ICMP slik at maskinen er "usynlig på nettet." Kan noen hjelpe meg med dette? Har kikket litt runt på nettet men ikke funnet noen walkthru som funket for meg.

 

Har Ufw installert og vet hvordan terminalen funker, men trenger nøyaktig beskjed om hvordan jeg gjør disse ping-greiene. Har tatt Shields Up! brannmur testen og maskinen er "stealth'et", men dette med ping er enda ikke bra.

 

Håper noen gidder å hjelpe.

 

:)

Prøv dette:

http://www.cyberciti.biz/faq/howto-drop-block-all-ping-packets/

Lenke til kommentar

Hei Alec

 

Takk for tips! Men fremdeles er nok dette et litt for høyt nivå for meg.

 

"You can setup kernel variable to drop all ping packets. Type the following command at shell prompt: # echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_all"

 

Altså - skrive dette i terminalen og lukke terminalen etterpå?

 

Og så gjør jeg dette, også i terminalen med sudo først?

 

"You can add following line to /etc/sysctl.conf file:

# vi /etc/sysctl.conf

Append following line:

net.ipv4.icmp_echo_ignore_all = 1

 

Save and close the file."

 

Dette med iptables - hvor finner jeg det? Har Ufw, men interfacen der er veldig enkel. Ingenting om iptables der....

Lenke til kommentar

Enkelt forklart:

 

Sprett opp terminalen (Programer->Tilbehør->Terminalen) og skriv:

sudo echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_all

 

Etterpå skriver du i samme terminalvindu:

sudo gedit /etc/sysctl.conf

Og skriver inn på bunnen av filen:

net.ipv4.icmp_echo_ignore_all = 1

 

Så er det bare å lagre og lukke

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Har du sudo-tilgang? Sjekk også eierskapet av filen (ls -l /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_all)

 

Jo - jeg har såvidt jeg vet sudo tilgang. Har brukt sudo mye siste dagene helt greit.

 

Pussig nok - denne filen kan jeg åpne helt greit. Det står "0" i den. Skal jeg skrive "1"?

 

Ojsann - det gikk ikke.

 

Eierskap ser ut å være root. Ja, det er root. Men hvorfor kan jeg ikke logge på som root i terminalen? Er det ikke nok å skrive sudo - og så blir jeg spurt om passord?

 

----------------

 

Hva betyr dette?

 

"The program 'root' is currently not installed. You can install it by typing:

sudo apt-get install root-system-bin"

Endret av BelzeBob
Lenke til kommentar

Enkelt forklart:

 

Sprett opp terminalen (Programer->Tilbehør->Terminalen) og skriv:

sudo echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_all

 

Etterpå skriver du i samme terminalvindu:

sudo gedit /etc/sysctl.conf

Og skriver inn på bunnen av filen:

net.ipv4.icmp_echo_ignore_all = 1

 

Så er det bare å lagre og lukke

 

Lykke til! :)

 

Nå fikk jeg det til. dette skrev jeg helt på bunnen:

 

#net.ipv4.icmp_echo_ignore_all = 1

 

Altså - jeg la til "#". Er det korrekt?

 

Jeg fikk til å bruke sudo etter at jeg skrev

 

sudo -s

id

 

- fikk forespørsel om passord og skrev passord. deretter ble det root@

Lenke til kommentar

Stemmer, du må nok gjøre det som root. Sudo holder ikke.

 

Nei, du skal bare skrive tallet 1. Ikke noe mer.

 

Hei Lyca. Takker for gode råd. Ja, nå står det bare 1 i filen. Og brannmur-testen til GRC/Shields Up! består jeg med glans. Håper bare forandringen er permanent. Kan ikke reboote akkurat nå. Men jeg skulle tro dette er permanent ettersom filen har blitt forandret.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...