Gå til innhold

Forskjellige filter


Anbefalte innlegg

Skal ha UV filter til noen objektiver. Det er stor prisforskjell. Er det store kvalitetsforskjeller på dyre og de litt billigere filter. Skal også ha et ND/polarfilter. Er det noen som vet kvalitetsforskjell. Er Hoya bedere en et filter til halve prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke ha UV filter til noen objektiver.

 

fixed :)

 

Skal også ha et ND/polarfilter. Er det noen som vet kvalitetsforskjell. Er Hoya bedere en et filter til halve prisen.

 

Hoya HD er teh shit av polfilter. ND har jeg ikke erfaringer med (Finnes ikke Hoya HD ND-filter).

Endret av ventle
Lenke til kommentar

ville ha gått for hoya HD eller b&w filter hvis du skal ha det. ikke vits å sette på billig filter. eks: har du ei linse som koster flesk som benytter veldig bra glass og så setter du på et elendig glass foran så er jo hele poenget borte.

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Dagens optikk tåler særdeles mye før det blir riper. Til og med min optikk fra 70-tallet har ikke riper av betydning (aldri brukt filter på noen av de). Små imperfeksjonismer vil også gi mindre tap av bildekvalitet enn dårlige filtre. Jeg har dog noen rimelige UV-filtere som jeg bruker primært når jeg er på sjøen eller steder med svært mye sand.

 

Så UV-filtere ville jeg ikke brydd meg om, solblender og frontdeksel holder.

 

Når det gjelder ND-filtere så er HOYA HMC rimelige og helt OK. Ikke i klasse med Hoya HD, men jeg er i alle fall fornøyd. Ellers er et meget bra alternativ for ND/polarfilter å kjøpe Cokin P- eller Z-system. Z-systemet er klart best, men koster også en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...