Gå til innhold

Internett fra router til trådløs switch?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en trådløs router som ble levert sammen med bredbånet mitt.

Denne har utrolig dårlig dekning. Helt latterlig!

 

SÅ, jeg har en svart d-link med 3 antenner som jeg tenkte og bruke til trådløs nett i steden, da denne har MYE bedre dekning. Tenkte da og deaktivere trådløst på routeren, og kun bruke trådløst på switchen.

 

 

Så til problemet:

 

- Når jeg skal sende internett fra routeren til swichen(d-link) igjennom kabel, hvordan skal dette kobles?

 

- Har koblet en nettverkskabel fra port nummer 1 på router til port 1 på switch, da fikk jeg internett en liten stund, men ble mye rot, og til slutt slutta det og virke..

 

Etter dette har jeg ikke prøvd noe mer, da jeg ikke har så mye peiling på dette. Vet da litt, så er ikke helt grønn. :-)

 

Er det noe spesielt man må sette opp i innstillingene til routeren? Og switchen kanskje?

 

 

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Internet fra ruter til switch via kabel skal enkelt kobles opp fra en ledig lan port på ruteren og inn på port 1 på switchen.

 

Når det kommer til det trådløse du snakket om, om du skal ha trådløst til switchen og så deaktivere trådløst på ruteren vil du ikke få Internett.. Om du skal ha trådløst signal til en box må trådløst være på..

 

Edit:

Høres ut som om at du snakker om 2 rutere, ikke en ruter og switch. Om dette er tilfellet så skal internettkabel inn i wan porten på ruter 2. Skal du ha en trådløs forbindelse mellom ruterene så må du nok sette opp en repeater brigde eller client bridge..

 

Vilke rutere er det snakk om?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Internet fra ruter til switch via kabel skal enkelt kobles opp fra en ledig lan port på ruteren og inn på port 1 på switchen.

 

Når det kommer til det trådløse du snakket om, om du skal ha trådløst til switchen og så deaktivere trådløst på ruteren vil du ikke få Internett.. Om du skal ha trådløst signal til en box må trådløst være på..

 

Edit:

Høres ut som om at du snakker om 2 rutere, ikke en ruter og switch. Om dette er tilfellet så skal internettkabel inn i wan porten på ruter 2. Skal du ha en trådløs forbindelse mellom ruterene så må du nok sette opp en repeater brigde eller client bridge..

 

Vilke rutere er det snakk om?

 

Hei, og takk for svar :-)

 

Den ruteren som kom med bredbåndet er en Thomson av et slag.. Hvit. :-)

D-linken kan vel og brukes som en ruter ja, den har WAN inngang.

Prøvde med ledning til den(wan) første gang, men da var det ikke internett i det hele tatt.

 

Vil deaktivere internett på thomson ruteren og bruke dlink til å sende trådløst siden den har veldig bra signal.

 

Hvilken type kabel skal man koble imellom? Krysset eller rett? :)

 

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre, er å taste inn de samme innstillingene på dlinken som det er på thomsom ruteren, altså informasjonen fra internettleverandør, og bare bytte ruteren..

 

Det andre du kan gjøre, er å koble dlinken på den andre ruteren med en kabel. jeg bruker selv rett kabel, altså, ikke krysset, mellom noen av ruterne mine. Men det at det ikke fungerte, er vel fordi du ikke har satt opp ruteren ordentlig..

 

Men vilke rutermodeller er det? står somregel på en klistrelapp på den vilken modell det er. F. eks Dlink DIR-600.

 

En anen løsning, som er litt mere avansert, om du har riktig dlink ruter som støtter det, er å modifisere den og sette den opp som en repeater, eller signalforsterker om du vil. om du har en av de dlink ruterne som støtter repeater orginalt slipper du å modifisere firmwaren :)

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre, er å taste inn de samme innstillingene på dlinken som det er på thomsom ruteren, altså informasjonen fra internettleverandør, og bare bytte ruteren..

 

Det andre du kan gjøre, er å koble dlinken på den andre ruteren med en kabel. jeg bruker selv rett kabel, altså, ikke krysset, mellom noen av ruterne mine. Men det at det ikke fungerte, er vel fordi du ikke har satt opp ruteren ordentlig..

 

Men vilke rutermodeller er det? står somregel på en klistrelapp på den vilken modell det er. F. eks Dlink DIR-600.

 

En anen løsning, som er litt mere avansert, om du har riktig dlink ruter som støtter det, er å modifisere den og sette den opp som en repeater, eller signalforsterker om du vil. om du har en av de dlink ruterne som støtter repeater orginalt slipper du å modifisere firmwaren :)

 

Det er en d-link DIR-635, og en Thomson TG784i :)

 

Da tror jeg att jeg bytter ut ruteren :) har ikke passord til thomson ruteren, men har all info på et papir :)

 

Skal teste dette så kommer jeg tilbake med resultatet :)

 

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Da har jeg skrevet inn oppsettet fra papiret, mef wan adresse, gateway, subnetmask osv.

 

Men får ikke noe respons fra internett.. Vet ikke helt hvilken kabel jeg skal bruke mellom veggen og dlink? :-/

 

Skal snakke med leverandøren i morgen og få passordet til thomson ruteren så jeg får kopiert direkte derfra :-)

 

Kommer tilbake med mer :-)

Lenke til kommentar

Unnskyld, men what?

 

Trådstarter: Har jeg forstått det rett om du ønsker å bruke D-link-routeren din kun som trådløst aksesspunkt? I så fall er det bare å legge en kabel fra switchen til den routeren som du bruker som router og inn på switchen (LAN) til D-link-en. Så setter du opp det trådløse slik du vil ha det.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det vil han ha bedre trådløst signal, og vil derfor bytte ut ruteren. Ts tenkte først å koble til dlink med kabel fra hovedruter, noe som ikke fungerte..

 

Til ts, bruker å være ganske standard passord på rutete fra isp. Fant ikkenoe på nett om den ruteren.

Du skal vel bruke en vanlig lan kabel fra veggen til ruter.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for respons!

 

Har nå bestemt meg for og bytte ut Thomson ruteren, med Dlink ruteren :) La inn adresser og slikt fra papiret jeg fikk da jeg bestilte internett, men fikk ingen respons.

 

Snakket med leverandøren, fikk passordet, de sa jeg fant det jeg trengte der, men det gjorde jeg ikke. Elendig oppsett og brukervennlighet inn på der, finner inne noe innstillinger eller adresser i det hele.

 

Men jeg tror at jeg har fått ny ip adresse, for internett ble bestilt der jeg bodde før, men har flytta nå, og flytta internett også, så tror jeg har fått ny IP, så da stemmer den ikke med den som står i brevet. Fant nemelig en annen adresse på ruteren (thomson) som jeg tror er min nye adresse. Men da passet plutselig ikke gateway adressen til den igjen.. Eller noe slikt.

 

Skal ringe leverandør i morgen og få alt jeg trenger, så satser jeg på det ordner seg da :)

Vist ikke så vet ikke jeg :)

 

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar

Da har jeg fått det til og virke :)

 

Tror ikke den ruteren jeg har (dlink) kan brukes som modem, så da endte jeg opp med og bruke gamle ruteren (thomson) til og motta internett, så koblet jeg til dlink med kabel, skrudde av wifi på thomson, og bruker wifi på dlink :) Så nå har jeg kjempe dekning hele tiden :)

 

 

Først fikk jeg det ikke til, det viste på ruteren(dlink) at den hadde tilgang til internett, men klarte ikke koble på. Så jeg fikk reset hele greia, til fabrikk instillinger, og da funka det med en gang :)

 

Hjertelig takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...