Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

TIkking fra motor\ventil, astra G 2002


Anbefalte innlegg

Hører en høylytt tikking fra motoren, skjedde plutselig

Gått 105k,2002 mod 1,6 bensin astra G

 

Kan dette være ventilene, eller noe så lett som lite olje på bilen? Ingen oljelampe lyser

Får ikke sjekket bilen nå, men må få tittet på det i kveld, og lurer på hva jeg kan se etter..

Evnt farlig å kjøre med en slik lyd? Lyden blir høyere desto høyere turtall(doh)

 

Tips? Jeg ønsker ikke motor ras eller noe spenstig dyrt noe på nåværende tidspunkt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fyllt på 1 liter olje, ca 0,8 liter til før den står på max.

normalt å etterfylle 1,8 liter olje i året eller? synes det var i overkant mye

Kan høres litt mye ut ja, men det kommer helt an på kjøremønster og kjørelengde. Men uansett skal ikke under 1 liter olje spille noen vesentlig rolle i.f.t. ventiltikking.

Har bilen hatt den service den skal? Oljebytte, med den kvalitet denne motoren skal ha?

Lenke til kommentar

Disse bilene er kjent for akkurat det du opplever, som regel så må der en overhaling til. Men et kan også være en eller flere av ventilløfterene som har hengt seg opp pga for lange oljeskift intervaller. Har vært borti tilfeller der sistnevnte ble løst med å gjøre en "engine flush", dette er et middel som du kjører igjennom motoren for å løse opp avleiringer og belegg inni motoren.

 

http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/usedcartests/31585/vauxhall_astra.html

Lenke til kommentar

Tror jeg må konkludere med at den enten forbruker altfor mye olje(slitasje eller lign), eller at thrane steen skøyen ikke fyller opp nok olje på service. Den har kun vært på thrane steen skøyen siden kjøp i 2002, alle sjekkene er tatt der, har serviceutskrifter for 140 000,- liggendes fra forrige eier i skuffen..

- 140 000 i kostnad service siden 2002, er ikke det urovekkende mye?

 

Den har gått ca 105k som sagt, og dette er bykjøring (oslo) av forrige eier. Jeg har kun kjørt 4-5k e6 kjøring etter kjøp. Så forskjellige kjøremønstre.

 

Kan fint være at den trenger en flush som dere sier, tikkingen forsvant etter jeg fyllte opp ubermye olje.

Lenke til kommentar

1.6 literen har et høyt oljeforbruk, dette er erfaringsmessig ikke noe som man løser ved overhaling av motoren.

 

Motorflush hver 70-80000 km er å anbefale, da med Omega produkter, og påfølgende lavfriksjons behandling.

 

Motorolje av god kvalitet (Mobil1, Castrol, etc.) anbefales sterkt da det hindrer nedsoting av ventilmekanisme og fører til lavere oljeforbruk.

 

Dvs. unngå Biltema, Europris etc. oljer.

Lenke til kommentar

Kan høres ut som for høyt oljeforbruk ja. Og ikke minst utgifter! 140.000,- i service? Eller er det kollisjonsskader o.a. i det beløpet? Å bruke 140.000,- på service/rep etter ordinær kjøring høres mer ut som svindel i mitt hode. Horribelt.

På min ('04 Opel Vectra) er det brukt ca 55.000,- totalt på verksted på 100.000KM, men da er alt handlet gjennom verksted, inklusive sommer og vinterdekk, samt en frontrute (bare ruten er rundt 20.000,-).

QMI har gode oljer og motorrens, anbefaler deg å prøve det. Helt kurante priser. Bruker det selv, og kjører 1 år/30-35.000 KM på oljen. Min har flexi-intervall på service, dvs fra 30 til 50.000KM mellom skift, men jeg bytter istedet hvert år, og da med en bedre olje enn Opel bruker. Vil du likevel bruke Opel sin olje, er den av god kvalitet og til hyggelig pris (118,-/l for såkalt longlife olje 5W-30), så ingen grunn å handle olje andre steder.

Lenke til kommentar

hadde forstått det hvis det var byttet fangere og karosseri arbeid, men dette er slitasjedeler.

glødepærer, mellomrør, vindusviskere foran\bak, spylevæske\olje\filter, bremseskiver opptil flere ganger, slik går lista.. :)

 

 

Tror jeg får holde et oppsyn på forbruket, hadde en lik stv fra 2001, den brukte 0,5 liter i året ellerno, ikke trippelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...