Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Akseptabel bruk av faksemile?


R@ge

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har ansvaret for en "blogg" hvor det publiseres artikler om et relativt kjent kjøkken produkt laget av plast.

 

Siden fungerer som et samlingspunkt for flere som har en felles interesse for dette.

 

Nettsiden finner dere her: twf.JPG

(for ordens skyl håper jeg at vi ikke nevner siden med navn da jeg ikke ønsker at google skal snuse opp diskusjonen)

 

Et advokatfirma mener vi bryter åndsverkloven ved å benytte bildemateriale som beskriver produktet/kampanjen og jeg lurte derfor på om dette var riktig.

 

På alle bilder som er hentet fra magasinet eller produktkatalog ol. så står det under hvor bildet er hentet fra.

 

Eksempel: "Faksimile: Bilde sakset fra "...."."

 

Om vi ser på Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). står det følgnde:

 

23. Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i tilslutning til teksten i kritisk eller vitenskapelig fremstilling som ikke er av allmennopplysende karakter, når det skjer i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.

 

§ 23a. Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i aviser, tidsskrifter og kringkasting ved omtale av dagshending. Dette gjelder likevel ikke verk som er skapt med henblikk på gjengivelse i aviser, tidsskrifter eller kringkasting. Opphavsmannen har krav på vederlag med mindre det gjelder dagshending knyttet til det verket som gjengis.

 

Jeg har tolket dette som at dersom man publiserer en artikkel om et produkt så er det i god presseskikk å benytte bildematerialet.

 

Advokaten har også påpekt andre momenter, men det tar jeg i en egen tråd.

 

Tusen takk for deres hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan jeg spørre hvorfor du ikke vil at google skal snuse opp diskusjonen?

 

Fordi det er unødvendig...

 

Det har absolutt ingen ting med nettsiden som "produkt" å gjøre, men snarere et administrativt "problem" og derfor totalt uvesentlig for andre enn de involverte parter.

Lenke til kommentar

Nå er dette bildet i innlegg en borte, men jeg har en viss formening om hvilke produkter det dreier seg om. (hovedkontor Orlando, Florida?)

 

De setter advokater på saker hvor forhandlere (og entusiaster...) markedsfører produktene utenom de vedtatte "kjørereglene" og salgskanalene både umiddelbart og rutinemessig.

 

Forhandlere som har antydet på egne websider at de selger produktet har fått smekk på fingrene av moderorganisasjonen av den enkle grunn (etter min tolkning) at dette er et stort MLM-konsern, og at det er i "alles interesse" at man benytter samme type markedsføring som man har brukt siden 50/60-tallet.

 

Ligger det administrative "problemet" ift gruppeleder, Skipet/distributør, eller HK i Køben?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...