Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Dell XPS 1530: Maskinen starter ikke (viften og HDD funker)


Anbefalte innlegg

Har hatt min Dell XPS 1530 i 4 år og en måned som selvfølgelig er en måned etter at "på stedet garantien" gikk ut.

 

Må ta ut batteri da den prøver å starte opp hele tiden uten hell når strømmen er på. Harddisken suser og vifta går, men stopper opp og begynner oppstartsprosedyren etter ca. 2 sekunder. Siden den sjekket etter disk først så satte jeg i en cd med et minneteste-program, denne gikk fint inn men får den ikke ut igjen. Det er heller ikke mulig å gå inn i BIOS da den ikke kommer seg så langt i oppstarten. Skjermen er svart hele veien. Har åpnet opp deksel for å sjekke etter løse ledninger og at alle komponenter sitter fast.

 

Er det sjakk matt, eller er det noen som har innspill til å finne problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt min Dell XPS 1530 i 4 år og en måned som selvfølgelig er en måned etter at "på stedet garantien" gikk ut.

 

Må ta ut batteri da den prøver å starte opp hele tiden uten hell når strømmen er på. Harddisken suser og vifta går, men stopper opp og begynner oppstartsprosedyren etter ca. 2 sekunder. Siden den sjekket etter disk først så satte jeg i en cd med et minneteste-program, denne gikk fint inn men får den ikke ut igjen. Det er heller ikke mulig å gå inn i BIOS da den ikke kommer seg så langt i oppstarten. Skjermen er svart hele veien. Har åpnet opp deksel for å sjekke etter løse ledninger og at alle komponenter sitter fast.

 

Er det sjakk matt, eller er det noen som har innspill til å finne problemet?

 

Dell sine PC'er har koder som lyser når systemer ikke går igjennom POST.

Jeg har faktisk samme PC, men har ikke vært bort i fra noe problem med den.

Vil tro at det vises en lydkode representert med LYS/BLINK/IKKE LYS.

Vil tro at lampen for CAPS LOCK er en av lampene som brukes og to lamper til.

Finner du sesse 3 lampene vil de vise deg en lyskode.

Denne lyskoden har sin betydning, kommer med denne koden kan jeg muligens hjelpe deg videre.

Koden viser rett før systet "dør".

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Har hatt min Dell XPS 1530 i 4 år og en måned som selvfølgelig er en måned etter at "på stedet garantien" gikk ut.

 

Må ta ut batteri da den prøver å starte opp hele tiden uten hell når strømmen er på. Harddisken suser og vifta går, men stopper opp og begynner oppstartsprosedyren etter ca. 2 sekunder. Siden den sjekket etter disk først så satte jeg i en cd med et minneteste-program, denne gikk fint inn men får den ikke ut igjen. Det er heller ikke mulig å gå inn i BIOS da den ikke kommer seg så langt i oppstarten. Skjermen er svart hele veien. Har åpnet opp deksel for å sjekke etter løse ledninger og at alle komponenter sitter fast.

 

Er det sjakk matt, eller er det noen som har innspill til å finne problemet?

 

Dell sine PC'er har koder som lyser når systemer ikke går igjennom POST.

Jeg har faktisk samme PC, men har ikke vært bort i fra noe problem med den.

Vil tro at det vises en lydkode representert med LYS/BLINK/IKKE LYS.

Vil tro at lampen for CAPS LOCK er en av lampene som brukes og to lamper til.

Finner du sesse 3 lampene vil de vise deg en lyskode.

Denne lyskoden har sin betydning, kommer med denne koden kan jeg muligens hjelpe deg videre.

Koden viser rett før systet "dør".

 

Lykke til.

 

Takk for innspill.

 

Koblet til strømkablen. Harddisken starter. Vifta går.

 

Den prøver å starte opp og det kommer lys i eject-knappen (til høyre for power-knappen) så starten den en sekvens der alle lysene tennes enkeltvis bortover (8 stk) for så å slå på alle lys enkeltvis motsatt vei. Gjentar sekvensen to ganger.

 

Når jeg trykker på en vilkårlig knapp så vil denne lyse i ca 2 sekunder uten at noe skjer.

Endret av GT1
Lenke til kommentar

Har hatt min Dell XPS 1530 i 4 år og en måned som selvfølgelig er en måned etter at "på stedet garantien" gikk ut.

 

Må ta ut batteri da den prøver å starte opp hele tiden uten hell når strømmen er på. Harddisken suser og vifta går, men stopper opp og begynner oppstartsprosedyren etter ca. 2 sekunder. Siden den sjekket etter disk først så satte jeg i en cd med et minneteste-program, denne gikk fint inn men får den ikke ut igjen. Det er heller ikke mulig å gå inn i BIOS da den ikke kommer seg så langt i oppstarten. Skjermen er svart hele veien. Har åpnet opp deksel for å sjekke etter løse ledninger og at alle komponenter sitter fast.

 

Er det sjakk matt, eller er det noen som har innspill til å finne problemet?

 

Dell sine PC'er har koder som lyser når systemer ikke går igjennom POST.

Jeg har faktisk samme PC, men har ikke vært bort i fra noe problem med den.

Vil tro at det vises en lydkode representert med LYS/BLINK/IKKE LYS.

Vil tro at lampen for CAPS LOCK er en av lampene som brukes og to lamper til.

Finner du sesse 3 lampene vil de vise deg en lyskode.

Denne lyskoden har sin betydning, kommer med denne koden kan jeg muligens hjelpe deg videre.

Koden viser rett før systet "dør".

 

Lykke til.

 

Takk for innspill.

 

Koblet til strømkablen. Harddisken starter. Vifta går.

 

Den prøver å starte opp og det kommer lys i eject-knappen (til høyre for power-knappen) så starten den en sekvens der alle lysene tennes enkeltvis bortover (8 stk) for så å slå på alle lys enkeltvis motsatt vei. Gjentar sekvensen to ganger.

 

Når jeg trykker på en vilkårlig knapp så vil denne lyse i ca 2 sekunder uten at noe skjer.

 

slår systemet seg av etter dette?

Lenke til kommentar

Blir litt skudd i blinde, men det er noen ting vi kan gjøre.

1. Hold FN- knappen nede samtidig som du starrer systemet.

La systemet stå å gå noen minutter, hører du noen høyfrekventet lyder etterhver?

Viss du hører desse lydene, tyder dette på et problem med grafikk kortet/LCD skjermen, test da med en ekstern skjerm om du har dette.

 

2. Hva er statusen til batteriet?

Fungerte batteriet før denne feilen oppstod?

 

3 For videre feilsøking er vi avhengig av at du åpner systemet.

Ta du og reseat minnet, test med kun 1 minne av gangen. Skjer det noen endring?

Koble ifra så mange enheter du kan til du sikker igjen med cpu,hovedkort,minne

Skjer det noen endring nå?

 

Punkt 3 kan være vanskelig feilsøking og jeg forstår godt om du ikke kan gjøre det.

Personlig tipper jeg på at hovedkortet er gåen, med 80% sikkerhet og jeg har jobbet med slike systemer, men som du skjønner kan jeg ikke garantere deg noe.

Jeg tror Dell gir deg gratis hjelp om du ringer dem , men delene må du nok betale selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Blir litt skudd i blinde, men det er noen ting vi kan gjøre.

1. Hold FN- knappen nede samtidig som du starrer systemet.

La systemet stå å gå noen minutter, hører du noen høyfrekventet lyder etterhver?

Viss du hører desse lydene, tyder dette på et problem med grafikk kortet/LCD skjermen, test da med en ekstern skjerm om du har dette.

 

2. Hva er statusen til batteriet?

Fungerte batteriet før denne feilen oppstod?

 

3 For videre feilsøking er vi avhengig av at du åpner systemet.

Ta du og reseat minnet, test med kun 1 minne av gangen. Skjer det noen endring?

Koble ifra så mange enheter du kan til du sikker igjen med cpu,hovedkort,minne

Skjer det noen endring nå?

 

Punkt 3 kan være vanskelig feilsøking og jeg forstår godt om du ikke kan gjøre det.

Personlig tipper jeg på at hovedkortet er gåen, med 80% sikkerhet og jeg har jobbet med slike systemer, men som du skjønner kan jeg ikke garantere deg noe.

Jeg tror Dell gir deg gratis hjelp om du ringer dem , men delene må du nok betale selv.

 

Lykke til!

 

1. Ingen høyfrekvent lyd, kun (mye) støy fra harddisk og vifte. Det var likevel en

endring. Lysene til venstre for powerknappen (de tre med hengelås) våknet til liv.

Den lengst til venstre blinker og de to andre lyser konstant. Dette holder seg i

ca to minutter før den starter nevnte oppstartsprosedyre igjen.

 

2. Batteriet har fungert hele veien, dog noe redusert kapasitet de siste årene.

 

3. Har åpnet opp og tatt ut/satt inn minnebrikkene, men ikke testet med en og en. Hvordan

reseter man minnet?

Lenke til kommentar

ok, det LED koden du nå beskriver kommer pga systemet prøver å starte en test, siden systemet restarter etter to minutter virker det for meg at den ikke klarer å kjøre testen.

 

En siste ting du kan teste er å ta ut begge minnebrikkene og starte systemet på vanlig måte (uten å holde inne FN).

Får du nå en ny LED kode kan du poste den her.

 

Er problemet lik det opprinnelige problemet tyder alt fra min synsvinkel på at hovedkortet er kaputt.

Lenke til kommentar

ok, det LED koden du nå beskriver kommer pga systemet prøver å starte en test, siden systemet restarter etter to minutter virker det for meg at den ikke klarer å kjøre testen.

 

En siste ting du kan teste er å ta ut begge minnebrikkene og starte systemet på vanlig måte (uten å holde inne FN).

Får du nå en ny LED kode kan du poste den her.

 

Er problemet lik det opprinnelige problemet tyder alt fra min synsvinkel på at hovedkortet er kaputt.

 

Hei igjen og tusen takk for alle innspill.

 

Har nå vært i gjennom alle nevnte muligheter sammen med Dell support (over telefon). Konklusjonen var at hovedkortet har tatt kvelden og det koster kr 5 000,- for at de skal komme å sette inn et nytt.

 

Men om jeg kjøper en ny XPS, betaler jeg nesten ingenting for reperasjon av den gamle.

 

Her er foreløpig spekk på ny XPS.

_______________________________________________________________________________________

XPS 15(N00XL503)

Dato og klokkeslett: 8. mars 2011 21:28

 

Katalognummer: 2323 N00XL503

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Base Intel® Core™ i5-560M (2.66 GHz,3M)

Operativsystem Ekte Windows® 7 Ultimate 64bit – Norwegian

Minne 6144 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [1 x 2048 + 1 x 4096]

Tastatur Internal Norwegian Qwerty Keyboard

Grafikkort 1GB NVIDIA® GeForce® 420M GT-grafikk

Harddisk 640 GB SATA-harddisk (7200 rpm)

Optisk stasjon 8x DVD+/-RW, & Blu-ray Disc™ combo drive (reads Blu-ray Disc™ & writes to CD/DVD

Trådløs tilkobling Intel® Wireless LAN 6200 2x2 802.11a/b/g/n card

Kabler 1 Meter Power Cord (3 Wire) - European

Leveringsdokumenter Norwegian Documentation

Bundle N02XL503

Standard Warranty 1 year Collect & Return Hardware Support included with your PC

Service og Support 1 års begrenset garanti - henting og retur

Integrated Mobile Broadband Mobile Broadband Not Included

Order Information XPS L501x Order - Norway

Primary Battery Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh)

Bærevesker Ingen bæreveske

Dell System Media Kit XPS L501x Resource DVD (Diagnostic & Drivers)

Farger, mønstre og artistdesign Metalloid Aluminum WLAN Cover

Accidental Damage Support Ingen beskyttelse mot skader ved uhell

Online Backup DataSafe sikkerhetskopiering online, 2GB – 1 års lisens

Theft Protection Solution Computrace LoJack for Laptops, 1yr license - included with your PC

TV Tuner and Remote Control Internal DVB-T TvTuner

LCD 15.6 High Definition WLED TL (1366x768) 720p

DataSafe Datasafe Local 2.3 Basic

Microsoft-programvare Ingen produktivitetsprogramvare er valgt

Protect your new PC McAfee® Security Centre - 15 måneders beskyttelse

Power Supply 90W AC Adaptor

Operating System Recovery Options OS Windows® medier for gjenoppretting ikke inkludert

 

Leveringskostnad: 300,00 kr

Totalt beløp: 10 350,02 kr

Inkl. mva og frakt

_________________________________________________________________________________________

 

 

Noen innvendinger/innspill på dette?

Lenke til kommentar

Likte denne:

 

Accidental Damage Support Ingen beskyttelse mot skader ved uhell

 

Hvis den ikke dekker uhell, hva menes da med Accidental Damage? :p

 

Ellers var det en ålreit PC, men til den prisen ville jeg kanskje vurdert HP Envy 14", eller Acer Aspire 5943.

 

Hehe. De prøver bare å poengtere at jeg må være temmelig idiot for ikke å tegne en idiotforsikring. Sist gang jeg handlet hos Dell tok jeg 4 år "på stedet" service som jeg fikk behov for 1 måned etter den hadde gått ut. Man lærer så lenge man lever...

 

Har kikket på HP Envy 14, mener jeg får mer for pengene her (i tillegg får jeg reparert den gamle XPS'en). Acer skal jeg sjekke opp.

 

Edit: Hmmm. Må innrømme at Acer ser bra ut. Noen erfaringer?

Endret av GT1
Lenke til kommentar

Anbefaler å gå for et nytt system.

Om du kjøper ett nytt dell system anbefaler jeg deg å legge til "keep your harddrive".

Om din harddisk går i stykker får du sefølgelig byttet denne, men husk på at teknikeren som kommer med den nye disken, også tar med seg den gamle.

Greit å beholde den gamle om du vil ta ut data fra harddisken.

 

lykke til, jeg er iallefal meget nøyd med min xps

Lenke til kommentar

Anbefaler å gå for et nytt system.

Om du kjøper ett nytt dell system anbefaler jeg deg å legge til "keep your harddrive".

Om din harddisk går i stykker får du sefølgelig byttet denne, men husk på at teknikeren som kommer med den nye disken, også tar med seg den gamle.

Greit å beholde den gamle om du vil ta ut data fra harddisken.

 

lykke til, jeg er iallefal meget nøyd med min xps

 

Går nok for en ny XPS, spesiellt når de tilbyr å fikse den gamle for en billig penge i tillegg. Skiftet ut harddisken for et års tid siden (fikk den nye levert på døren uten ekstra kostnad). Beholdt den gamle uten at noen reagerte på det.

 

Jeg har også vært meget fornøyd med XPS... Takk for hjelpen nok en gang!

 

EDIT: Etter mye frem og tilbake så viser det seg at det å fikse min gamle XPS for en "billig" penge betydde kr 3 800,- pluss MVA. Selv om jeg kjøpte den privat via hjemme-pc ordningen, så mener Dell at dette er et bedriftskjøp. Har fått et tilbud på en ny XPS ( i7-2630QM med mye stasj inni, men med nesten en måneds leveringstid. Så om jeg ikke får reperasjon av den gamle inkludert/billigere, så går jeg for en tilsvarende laptop hos andre i stedet for. Noen forslag?

Endret av GT1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Vett at denne tråden er gammel, men skriver dette slik at det kanskje kan være til hjelp for andre.

 

Opplevde det samme problemet idag morges når jeg skrudde på pc'en, bare vifte og hardisk som kjørte. Det har seg slik at nvidia har hatt et problem med chipset av typen brukt i dell xps maskiner, nærmere bestemt grafikkortet, hvis du har dedikert grafikkort kan dette føre til problemer.

 

Se http://en.community.dell.com/dell-blogs/direct2dell/b/direct2dell/archive/2008/08/18/nvidia-gpu-update-dell-to-offer-warranty-enhancement-to-all-affected-customers-worldwide.aspx

 

Jeg fikk etter to samtaler et tilbud om at det skal komme en tekniker på døren å skifte hovedkort uten noen kostnad. Pcen har ingen garanti, og er kjøpt gjennom bedrift og har derfor ingen reklemasjon.

 

Det tok derimot to samtaler før jeg fikk gjennomslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...