Gå til innhold

Hvordan finne totalkapital


Anbefalte innlegg

Heihei, jeg sitter med en oppgave i økonomistyring og kan ikke forstå hvordan jeg finner totalkapitalen. Tenkte kanskje noen her inne kunne hjelpe meg.

 

Tallene jeg har er:

 

Egenkapital: 5 470 000

Eiendeler og gjeld: 10 830 000

Gjeldskostnader: 100 000

 

Disse tallene er fra 09, jeg har totalkapitalen for 2010 som er 11 650 000.

 

Hvordan finner jeg totalkapitalen for 09?

 

- Miriam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panikk? Velkommen :-) Første innlegget er å finne totalkapitalen?

 

Har ikke hatt økonomi (eller styring for den saks skyld) siden jeg gikk ut av skolen, men kan se hva jeg klarer å huske :-)

 

Omløpsmidler

+ Anleggsmidler

= Totalkapital

 

To streker under svaret.

 

Såvidt jeg kan huske, kan du regne totalkapital både fra aktiva og passiva.

 

Mens bundet totalkapital regnes som et gjennomsnitt av året som gikk..

 

Det vil si: Inngående totalkapital + utgående totalkapital DELT PÅ 2

 

Noen innvendinger, anyone? Case closed :-)

Lenke til kommentar

Korriger meg gjerne hvis jeg tar helt riv ruskende galt, men er ikke totalkapital:

 

Enten sum av eiendeler eller summen av gjeld og egenkapital i en balanseoppstilling?

 

dvs aktiva / passiva?

 

Hadde det kun som et valgfag på høgskolen, og har ikke praktisert dobbelt bokføring siden den gang, så det er mulig det sitter litt løst :-)

Lenke til kommentar

Det er litt selvmotsigende, men totalkapital er faktisk bare summen av verdiene på én av sidene til balansen, slik som Trikrin sier. Totalkapital er altså lik omløpsmidler + anleggsmidler eller egenkapital + gjeld. Jeg husker ikke hvem av de to sidene som opprinnelig fikk navnet totalkapital, men det gjør ikke noe - balansen skal jo balansere, og begge sidene er like.

Lenke til kommentar

Ja, og da er også mitt innlegg riktig.

 

Nei, det er dessverre ikke riktig.

 

Jeg skulle gjerne likt å vite om trådstarter fikk andre tall enn de som er opplyst om. Rentesats kanskje?

Ja uff, jeg mente selvsagt egenkapital og gjeld. Det er fasiten også, sitter å ser på formelen i skrivende stund.

Lenke til kommentar

Hei hei!

 

Jeg ble litt fraværende en stund. Jeg har jobbet sammen med samboeren og han fant svaret, så da glemte jeg helt at jeg postet noe her inne.

 

Det stemmer at totalkapital er lik verdien av eiendelene. Og det visste jeg også når jeg la ut innlegget, det vi forsto i ettertid var at man legger bare sammen hele balansen og deler på to, så får man totalkapitalen.

 

Så 8 150 000 var riktig :thumbup:

 

Jeg fikk ikke vite noe mer om renten desverre.

 

Men nå lurer jeg på noe nytt, hvordan regner man utrangeringsverdi?

 

Hvis vi tenker oss at et prosjekt har en utrangeringsverdi på 800 000 etter 6 år, hvilken effekt vil dette ha, isolert sett?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...