Gå til innhold

Asus Crosshair IV Formula og ram for overklokking!


Strato

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp bygget ny pc til meg selv og er så langt VELDIG fornøyd må jeg si.

Oppsettet mitt består av:

Asus Crosshair IV Formula

Amd X6 1090 Black Edition (3,2ghz)

Sapphire Radeon hd 6850 (1gb)

 

Rammen:

Corsair 8gb DDR3 1333mhz (2X4gb) ( http://www.dustinhome.no/pd_5010485109.aspx )

 

Som dere ser er det et absolutt rimelig pc-sett jeg har bygget, men etter min mening har prisene på pc komponenter sunket så pass mye og er så pass langt foran spillmarkedet at dette skulle være bra nok for det meste.

 

Jeg er allikevel ganske nysgjerrig på å hive meg ut på litt overklokking. Nå har det seg slik at både hovedkortet og prosessoren min er meget godt egnet til akkurat dette.

 

Spørsmålet mitt konsentrerer seg mer rundt rammen jeg har valgt. Jeg har nemlig studert hovedkortet mitt litt nøyere i det siste og lurer litt på om jeg har gjort et dumt valg når det gjelder ram?

 

Til å begynne med har dere en link til støttet ram på mitt hovedkort:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM3/Crosshair_IV_Formula/C4F_Memory_QVL20100726.pdf

 

Som dere ser har jeg valgt et ramsett på 1333mhz. Rimelig, men er det for dårlig om jeg skal overklokke prosessor? Jeg har nemlig i ettertid vurdert om jeg rett og slett skal kjøpe et sett til med ram for å få 16gb.

Jeg oppdaget dette settet: http://www.dustinhome.no/pd_5010543803.aspx

som så ut til å være en veldig god pris på ganske rask ram? Men om jeg kjøper et sett av dette vil det jo ikke være raskere enn 1333mhz uansett pga mine tidligere brikker.

 

Hva synes dere? Har jeg gjort et dumt kjøp i utgangspunktet og bør bytte? Eller kan jeg leve med 1333 brikker?

 

På forhånd tusen takk

Strato

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir jo en vurdering for deg i forhold til hva du bruker systemet til.

 

1. Bruker du tunge applikasjoner som vil ha utbytte av mer minne?

2. Hvis nei, er det da nødvendig med mer minne?

3. Hvis ja, hvor viktig er minnefrekvensen for din bruk?

4. Har du behov (noe som i dag sjelden har noe for seg) for å overklokke hovedprosessor eller er det mest for gøy?

 

Personlig ville jeg satset på 1600 Mhz minnefrekvens, men forskjellen for deg vil ikke bli veldig stor siden du allerede har 1333 Mhz moduler. Min anbefaling blir derfor å prøve overklokking med de modulene du har dersom du ikke har behov for mer minne.

 

P.S Beholder du det du har sparer du også miljøet. ;)

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar.

 

Jeg bygde i utgangspunktet ny pc for å kunne dra de spillene som er på markedet i dag. Jeg fant fort ut at spillprodusentene henger en del etter, slik at selv et budsjettsoppsett som mitt eget er "rått" til det meste av spill.

 

Jeg kjøpte x6 1090t fordi jeg har hørt og lest at den er veldig god til overklokking. Jeg er helt ny for emnet, men synes det er veldig interresant og vil egentlig bare prøve dette for gøy. Men da gikk jeg jo på den smellen at jeg ikke tenkte på hvilke type ram jeg burde ha (bare tog den eneste typen som amentio sine sider sier at er kompatibel! :C )

 

Jeg har et monster av en noctua sjøleribbe og et veldig godt ventilert lian li kabinett, så jeg tror ikke at sjøling er noe problem.

 

Spørsmålet er egentlig om jeg klarer og overklokke prosessoren noe særlig med så "tregt" ram? Regner jeg med å kortslutte rammen om jeg gjør noe feil?

 

Mvh

Strato

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...