Gå til innhold

Videoformat med variabel bitrate


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kom til å tenke på en ting. Alle videoformatene jeg kjenner til i dag har en fastsatt bitrate pr sekund.

Det betyr at om videoen viser en hvit vegg eller om du filmer i amazonas, så vil filstørrelsen på videoklippene bli like store, forutsatt samme varighet.

Min erfaring på mitt kamera (som kan ta opp videosnutter) er at kvaliteten på videofilene tilsynelatende ser ut til å stupe når man filmer scener med mange fargenyanser og elementer (f.ex skog og gress).

 

Jeg lager også en del MP3-er ut av cd plater jeg har liggende. Da lagrer konverterer jeg til variabel bitrate (VBR). Fordelen med dette er at på partier med mange tonegjengivelser så høres det ikke ut som søppel-lyd, samtidig som filstørrelsen begrenser seg pga på lydpartier med enkle toner trengs bare noen få kbs for å gjengi disse tonene uten nevneverdig kvalitetstap.

 

Da lurer jeg på: Finnes det et digitalt videoformat som tillater variabel bitrate på video?

 

Om det ikke finnes VBR for video, hvorfor ikke?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Kom til å tenke på en ting. Alle videoformatene jeg kjenner til i dag har en fastsatt bitrate pr sekund.

Det betyr at om videoen viser en hvit vegg eller om du filmer i amazonas, så vil filstørrelsen på videoklippene bli like store, forutsatt samme varighet.

Strengt tatt ikke helt korrekt. De fleste codek'r kjøres med variabel bitrate, men det kommer helt an på om videoen er kodet slik. Både DVD film og Blu-Ray er kodet med variabel bitrate i Mpeg2, VC1 eller AVC.

 

Jeg er enig at det er rart viss ikke kameraer bruker variabel bitrate, noe jeg faktisk trodde de gjorde.

 

Wiki Link> Variable bitrate (VBR)

 

Variable bitrate (VBR) is a term used in telecommunications and computing that relates to the bitrate used in sound or video encoding. As opposed to constant bitrate (CBR), VBR files vary the amount of output data per time segment. VBR allows a higher bitrate (and therefore more storage space) to be allocated to the more complex segments of media files while less space is allocated to less complex segments. The average of these rates can be calculated to produce an average bitrate for the file.

MP3, WMA, Vorbis, and AAC audio files can optionally be encoded in VBR.

 

Variable bit rate encoding is also commonly used on MPEG-2 video, MPEG-4 Part 2 video (Xvid, DivX, etc), MPEG-4 Part 10/H.264 video, Theora, Dirac and other video compression formats.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Min erfaring på mitt kamera (som kan ta opp videosnutter) er at kvaliteten på videofilene tilsynelatende ser ut til å stupe når man filmer scener med mange fargenyanser og elementer (f.ex skog og gress).

Hvilket kamera har du?

 

Det stemmer nok ikke at alle videokameraer har fast bitrate. Det jeg har erfart er at de har variabel bitrate. En enkel måte å gjøre dette på er å åpne det i VLC player og trykke Ctrl+I.

 

Både kameraer som kjører H.264 og MJPEG bruker variabel bitrate. Må mitt Nikon D7000 (H.264) varierer bitraten fra 18 Mbps til 28 Mbps avhengig av hva som skjer i bildet. Jeg har lastet ned klipp fra Pentax K-5 (MJPEG) og så at bitraten varierte fra 50 Mbps helt opp til 90 Mbps. Det samme har jeg sett på andre kameraer som Canon HF-S100 (H.264) og Canon 550D (H.264).

 

Unntaket er nok HDV-kameraer som bruker MPEG-2 og MiniDV-kassetter. Mitt gamle kamera, Canon HV30, mener jeg å huske kjørte på 25 Mbps mer eller mindre konstant.

 

Ut ifra det du sa om at ditt kamera kan ta «videosnutter» så tipper jeg at det er et kompaktkamera med fast bitrate eller med så lav maks bitrate at det gir dårlige bilder når det kommer mye forandringer i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...