Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe Citroen? NEPPE!


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg hadde for noen år siden en Citroen BX16. En fantastisk bil å kjøre!

Bortsett fra at den datt sammen rundt meg. Jeg er flink til å vedlikeholde det jeg eier, og trass i dette var bilen et stadig vedlikeholdsprosjekt som terminerte i at en rammetravers som støttet motoren rustet i stykker da bilen var seks år gammel. Dette var en kjent svakhet hos produsenten, som hadde byttet delen kostnadsfritt inntil bilen var fem år gammel. Fordi jeg hadde vært flink til å vaske bilen under og hatt på understellsmasse gikk altså traversen ett år for sent. Pris reparasjon 30 000.-

 

Jeg synes Citroen har fin design på bilene sine, og var egentlig klar for å se nøyere på dem som en kandidat for bilkjøp.

 

Så leser jeg en artikkel i Motor. Bilen (C3) er seks år gammel og gått 120.000 km. Registerrem skal skiftes på 160.000. Reima ryker. Verkstedet anbefaler kjøp av ny motor fordi en dieseldyse har rustet fast og reparasjon blir dyrere enn ny motor - og det ikke fordi motoren er vesentlig skadet, men dieseldysen sitter faktisk fast. Pris ny motor: Over 100000kr. Kunden får ingen støtte eller forståelse hos produsent eller importør. Reima ryker altså 40.000 før den normalt skal skiftes. Dieseldysene ruster fast ... :mad:

 

En leverandør som tar så lite ansvar for kundene sine vil ikke jeg handle av!

 

Hva er deres oppfatning av billeverandørenes vilje til å yte utover det man har krav på gjennom lovgivning og garantiordninger?

 

Ole

Endret av Ole3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke utenkelig at reima skulle vært byttet etter seks år. Det er ikke bare kilometerstanden som bestemmer når den bør byttes. Det sies det ingenting om.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Slike eksempler kan man finne for alle bilmerker.

Skrevet

Det er dyrt å ha bil. Deal with it!! Automatkasse til Audi koster 60.000 kr og ny klutch koster ofte 20.000 kr. Et vanlig bilhold koster fort 120.000 kroner i året. Eksempelvis koster XC90 koster 147.000 kroner i året ref. DB.no. En passat ligger på rundt 100.000.

 

I følge =122112100&vcx1=1719&vcx2=3453&pc[0]=120101101"]Bildeldatabasen finnes det en mengde brukte motorer fra 15.000 av og oppover. Dette innbefatter ikke selve byttingen. Er ikke sikker på om prisen du oppgav på 100.000 kroner innbefatter bytting.

 

I følge Honest John er ikke denne bilen spesielt beheftet med feil. Når verkstedet fakturerer over 1000 kroner pr timen, trenger man ikke å være økonom for å skjønne at det ikke skal mange verkstedstimene til før det lønner seg å bytte motor i stedet for å reparere.

 

Men jeg er enig. 100.000 kroner er mye penger. Jeg anbefaler alltid å kjøpe bil i 30.000 kroners klassen. Da er det bare til å dynge bilen når problemene hoper seg opp. Har sluttet å vaske bilen under, tectyl og alt. Ryker bilen ---> på bosshaugen.

  • Liker 1
Skrevet

Har hørt mye tull med Citoren etter at Citroen danmark overtok styringen. Det er vanskelig å få til på garanti. Har en del kollegaer som har slitt med C5 og garantien der, at citroen ikke dekker dette. Utrolig at importøren er så vanskelig på dette, dette gjør at det endre i mindre salg tilslutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...