Gå til innhold

Skjermproblemer Dell XPS

SHU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Dell XPS der skjermen "slår seg av" etter litt bruk.

Mener det er en skjerm med det som kalles led baklys eller noe sånn. Virker som om det baklyset slår seg av. Skjermen blir nesten helt svart men jeg kan såvidt skimte at det er noe på skjermen og resten av PCen ser ut for å fungere. Er ikke den som slår seg av men bare bildet som blir borte.

Er det noen der ute som har opplevd det samme eller som har tips til hva som kan gjøres for å rette på problemet?

Har forsøkt å installere ny skjermdriver uten suksess.

Har kontaktet Dell support men de foreslo å bytte displayet, men er usikker på om det er deg problemet ligger.

Er takknemlig for tilbakemeldinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mest tro på at det er iverteren som er defekt, eller eventuelt kablene/kontaktene på inverteren som er løse. Hvis det hjelper å vri displayet litt frem og tilbake, så er det nok bare en kontaktfeil. Inverteren er den delen som regulerer spenningen til baklyset. Dette bør du ta med Dell som garanti/reklamasjon.

Dersom Dell setter seg på bakbeina, kan du kjøpe en ny inverter på Ebay for 10-30$. Inverteren sitter mest sannsynlig i medre kant på skjermen. Søker du på nøyaktig modell nr og service manual, så finner du nok svar. Her er XPS m170 service manual: http://support.dell.com/support/edocs/systems/xpsm170/en/sm/index.htm

Les gjennom det som står under display, så skjønner du hva jeg mener. En del skruer, men en helt grei jobb å gjøre selv.

Skrevet

Takk for glimrende svar.

Jeg har en XPS M1530 og har funnet en god forklaring på hvordan bytte skjerm og inverter her: http://www.insidemylaptop.com/replace-lcd-screen-inverter-board-dell-xps-m1530-laptop/

Skal skru opp maskinen og sjekke kontakten i dag og se om det hjelper. Hvis ikke så tenker jeg at jeg satser på å kjøpe en inverter og prøve å skifte ut den først. Dell skulle ha over 1000,- for nytt skjermpanel. Kan kanskje kjøpe rimeligere fra utlandet.

En annen ide er å bytte til skjermen jeg har i min gamle Inspiron 8600. Den har en fantastisk skjerm men inverteren har en helt annen fasong enn den i XPSen så derfor passer den ikke. Mulig jeg kan koble om inverterne? Får prøve meg frem.

Skrevet

Jeg vil fraråde deg å ta deler fra en fungerende Inspirion 8600. Da må du være 100% sikker på at spenningen fra XPS'en er helt lik den på inverteren i 8600. I tillegg vil nok ikke kabler/kontakter passe.

Inspirion 8600 er fortsatt en grei maskin til kontor/internett, spesielt dersom du installerer en lett linux distro. Jeg kan anbefale LUBUNTU, med LINUX MINT 10 LXDE som en god nr 2.

Her er en selger som tar US $ 9.98 inklusiv frakt: http://cgi.ebay.com/NEW-DELL-XPS-M1530-VOSTRO-1500-LCD-INVERTER-IV01-/250726082873?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a60706939#ht_500wt_1076

Sjekk bildet godt, for det kan være forskjellige invertere på samme modell.

Lykke til !

Skrevet

Inspiron maskinen har nok tatt kvelden dessverre. Harddisken kræsjet og jeg fikk byttet den men nå døde den plutselig helt. Virker som om det ikke er strøm på den i det heletatt. Kanskje noe med strømmforsyningen.

Har demontert skjerm og har nå koblet inspiron skjermen på XPSen og sitter faktisk og skriver dette på den nå med Inspiron skjerm. Men problemet er at inverteren på denne skjermen er mye større enn XPS skjermen så den passer ikke inn i kabinettet. Vet ikke om jeg skal våge å koble inverteren fra XPS på denne skjermen. Men det hadde vært helt knall å få det til å virke da denne Inspiron skjermen er helt suveren. Mye høyere oppløsning og matt overflate.

Skrevet

Først må jeg komme med noen antagelser basert på det du har skrevet:

1. Selve LCD-panelet fra Inspiron passer fysisk inn i XPS

2. Kabler/kontakter er like på de to maskinene

3. Du vet nå at både panel, bakgrunnsbelysning og inverter fra Inspiron virker i XPS

Selv om jeg mest sannsynlig trodde at det var inverteren som var røket, så kan det også være bakgrunnsbelysningen på XPS-panelet som er røket.

Du kan prøve å koble XPS-panelet til inverteren fra Inspiron for å se om XPS-panelet da virker. Er det bakgrunnsbelysningen som er gåen, vil dette svært lite sannsynlig ta knekken på inverteren fra Inspiron. Virker ikke XPS-panelet, kan du rimelig trygt koble XPS inverteren til Inspiron panelet.

Virker derimot XPS-panelet mot Inspiron inverteren, må du vurdere om det ikke er bedre å kjøpe ny inverter til XPS.

Skrevet

Skjermen fra Inspiron passer, men inverteren er det ikke plass til på grunn av at den er dobbelt så stor som den på XPSen. Så jeg må nok kjøpe meg ny inverter.

Har funnet en oversikt her over invertere til salgs, men så er jo spørsmålet hvilken jeg skal velge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...