Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for maks antall arbeidstimer for timebetalte?


Inc

Anbefalte innlegg

Ser dette har vært oppe før men kan ikke si jeg fikk svar så her spør jeg.

Som arbeid har jeg betalt etter antall timer jeg jobber, ikke fast mnd/årslønn.

Jeg leverer inn antall timer jobbet og får betalt deretter. Men hvis jeg nå jobber 9, 10 eller 12 timer om dagen (fordi jeg liker det) og det ikke er overtid med ekstra betaling. Rett og slett en lang dag.

Kan noen stoppe meg i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger vel av et par faktorer. Dersom du er selvstendig næringsdrivende, og gjør oppdrag på timesbasis er det ingen som kan stanse deg.

 

Dersom du er lønnsmottager skal du i utgangspunktet jobbe 7,5 timers dag / 37,5 timer per uke. AML åpner for at dette gjennomsnittsberegnes, slik at man kan jobbe 12 timer noen dager, og avsparere slik at man over en periode har arbeidstid som i gjennomsnitt ikke overstiger 37,5 timer per uke. Dette gjør at man i jobber i f.eks. bygg og anlegg, som naturlig nok vil flytte fra lokasjon til lokasjon avhengig av oppdraget, og gjør at arbeidstagere ikke bor i nærheten av arbeidsstedet, har arbeidstidsordninger som til dels avviker sterkt fra normen om 7,5 timers dag. Overskytende timer blir så avspasert i en lengre friperiode. Eksempelvis kan man nevne 12/9 ordningen, som innebærer 12 dager på jobb (med søndagsfri) med 11 timers dager, og 9 påfølgende dager fri (2 dager helg, 5 dager avspasering og 2 dager helg). Totalt arbeider man 112,5 timer over 11 dager, og hele beregningsperioden varer 3 uker, slik at ukegjennomsnittet blir 37,5.

 

Så lenge du jobber lange dager frivillig, og avspaserer i ettertid, slik at du ikke jobber mer enn et normalårsverk i løpet av et år, tror ikke jeg noen skal kunne stoppe deg.

 

Dersom din arbeidstid likevel overstiger 9 timer per dag / 40 timer i uken i snitt, skal dette kompenseres som overtid, minimum 40 % per time.

Endret av HaraldCL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...