Gå til innhold

Linux-newbie trenger hjelp!!


Anbefalte innlegg

WinXP har liksom ikke fungert helt optimalt på maskina mi, så nå tenkte jeg etter mye om og men å installere Linux istedet. Det blir enten Red Hat 7.2 eller Mandrake 8.1 Problemet er at jeg har litt problemer med å ta backup på de ca 20GBene jeg har liggende på disken. (Windows har gjort brenner'n min litt syk :sad: ) Så hva skal jeg gjøre?!? WinXP bruker ett kjipt filsystem som heter NTFS som ikke er kompatibelt med de fleste andre filsystemer, så jeg regner med at ikke Linux skjønner det heller. Tenkte jeg skulle kjøre Win2000 pro i WMware etter installasjonen men ikke XP. Så jeg tipper at hvis jeg fikk lagd en partisjon der jeg la de 20GBne ville verken 2000 eller Linux kunne lese dem. Jeg har virkelig lyst til å beholde dataene mine men jeg ser liksom ingen utvei her. Regner med å få en iBook om ikke så lenge, så jeg tenkte at det kanskje gikk å flytte over mesteparten til den mens jeg installerte Linux(?!?)

 

Så spørsmålet er: Finnes det noen mulighet for å la filene ligge trygt på hd'n under og etter installasjonen? Er det en rimelig sjanse for at mac-backup planen min fungerer?

Ellers lurer jeg på hva som er best av WMware og Wine til å kjøre litt tyngre og systemkrevende windows programmer, hva som er best for en fersking i Linux av Red Hat og Mandrake og evt. hvordan jeg installerer begge på samme maskin samtidig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux klarer fint å lese NTFS filsystemet ! - Men tror ikke den kan skrive det ! - I for eksempel mandrake installasjonen,... kan du resize NTFS partisjonen din og lage en native og en swap partisjon,... deretter installere Linux,... Dermed Linux + WIn,... og alle data er der enda bare at partisjonen er mindre,... og dermed kan du brenne dette vekk i Linux helt problemdritt.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...