Gå til innhold

For stor varmeutvikling?


Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg noen ekspertråd her? =)

Jeg har 10stk IBM Ultrastar 36LZX 36.7GB LVD SCSI disker liggande.

Jeg har lurt på å kjøpe meg et Chieftec Maxi tårn og bygge meg opp en server i dette kabinettet med desse diskene.

Jeg kommer til å kjøre en P3 500 MHz prosessor, og ellers ett par SCSI2 CD-Rom'er, nettverkskort, ok skjermkort og lydkort.

Jeg har snakket med Komplett om dette, men der mente de at dette sikkert ikke ville fungere så bra, pga varmeutvikling og at diskene ble så tett sammen i kabinettet.

Derfor lurte jeg på om noen har noen kommentaret å hjelpe meg med.

Vil dette kunne fungere, eller vil det bli for mye varmeutvikling?

Vil det eventuelt kunne fungere om jeg setter inn ekstra kjølevifter så mange det er plass til?

Hva type vifte er å anbefale i tilfelle?

Jeg har nå prøvd litt med 4 slike disker i ett gammelt AT minitårn og en AMD K6 233 MHz prosessor.

Pga kabler og tilleggskort har dett blitt veldig fult inni tårnet, og lite lufting.

Men har ikke merket noe spesielt varmeutvikling i dette.

 

Videre lurte jeg på strømforsyningen.

I Chieftec-tårnet er det en 340watts strømforsyning.

Denne går jeg ut frå vil bli for liten?

Hvor kraftig strømforsyning bør jeg bruke til denne løsningen eventuelt?

Vil en på 550watt holde, eller trenger jeg ikke en så stor?

Eller hvordan rekner jeg ut hvor mange watt jeg trenger til hver harddisk?

Har spurt mange plasser om dette, men ingen som har kunne gitt meg noe serlig svar på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det plass til 10 disker i Chieftec kabinettet?

da må du i såfall bruke flere av 5 1/4" plassene og da må du ha rammer som passer. Selv hadde jeg gått for et server kabinett selv om dette blir dyrere. Sjekk http://www.microplex.no sine server kasser de har noen til ditt bruk for litt under 3000kr + PSU de er stygge, men praktiske. Husk å få med drevrammer hvis du skal feste hd'er i 5 1/4" brønn.

 

For sikkerhets skyld ville jeg nok satset på mer enn 400w. LVD står jo for Low Voltage Device og betyr at de ikke trekker all verdens. En kompis har et AMD Athlon system med 3 IDE disker, 4 SCSI enheter div ekstra vifter og en bil lyspære på 60w som han har koblet til 5v og alt dette kjøres på en standard Aopen 300watter

Lenke til kommentar

Hvis du med Chieftec maxitårn mener DA01 eller tilsvarende, bør det der la seg gjøre. De kabinettene har godt med plass og er lette å lage gjennomtrekk i.

 

DA01 har f.eks. plass til 6 lavprofil-disker i de løse bayene, og da er det stadig litt plass over og under hver. Med den konfigurasjonen *må* du ha ordentlige vifter foran diskene, men det er jo det 80mm vifte-holderne i hver bay er til:-)

 

De 4 siste diskene må du sette på skinner e.l. i 5.25"-plassene øverst, og der er det dårlig med standard vifteplasser. Men 4 stk. 3.5"-5.25" adaptere med et par 40mm vifter i hver ville nok funke. Da har du også 2 plasser igjen til CDROMene.

 

Men legg merke til at noen dør som stenger for luften øverst ikke er særlig lurt her.

 

Ellers tror jeg avgjort det er lurt med vifter også i resten av vifteplassene (totalt 5 stk 80mm og 1 stk 92mm, pluss de fire HD-skuffene). Vifteholderne i DA01 takler forresten ikke tykkere vifter enn 25mm, og det utelukker de doble verstingene fra Delta (de som minner om en Pratt & Whitney F100 på tomgang:-)

 

Hva PSU angår, trenger du ca. det samme som i en vanlig pese, pluss en hel del til diskene (36LZX 36 SCSI bruker 34.7W hver ved oppstart og 12.9W på tomgang). Det betyr at de må kunne trekke 77.4W+ kontinuerlig og hele 208.2W i peak. Den 550W-PSUen du nevner burde holde akkurat, spør du meg:-)

 

(Harddiskdataene kommer fra http://www.storage.ibm.com/hdd/ultra/36lzxdata.htm)

 

Ellers nevner du intet om hvilken kontroller du skal bruke (eller ser jeg dårlig?) Om jeg noensinne har sett et disk-prosjekt som passet for RAID5, så er det vel dette...

 

Hm. Interessant prosjekt, kunne godt tenke meg å høre mer om hvordan det går fremover. Du skal ikke ha dette på soverommet, vel?

 

[ Denne Melding var redigert av: brickhead på 2002-02-03 05:46 ]

Lenke til kommentar

Var med og sette opp et 8-disk system en gang, koblet alle diskene på en kontakt ved hjelp av y-ledd, det tok ca 1sek etter oppstart før kabelen hadde brunnet av :smile:, men med den 550-watteren skulle det gå tålig bra bare du fordeler ledninger, chieftecen skulle være grei den 6 av diskene får jo kjøling i hardis-stackene og de 4 resterende kan du kjøpe drev-rammer m/vifte til.... men det du egentlig skulle ha gjort var og donere ca 10 av diskene til meg :smile: :smile: :smile:

Lenke til kommentar

Om du ikke ønsker å kjøpe et severtower til mange tusen. Tror

jeg det skal holde med Chieftecs store kabinetter. f.eks Chieftec

Dragon Big Tower.

 

Brønner:

 

6 stk 5 1/4" Ekstern

 

2 stk 3 1/2" Ekstern

 

6 stk 3 1/2" Intern(harddisker)

Du trenger drevrammer for å kunne

feste harddisker i det 5 1/4" eksterne brønnene. Jeg anbefaler også

5stk 60mm vifter for god sirkulasjon av kald luft og en 80mm som trekker ut

varm luft på toppen. Det mulig det er lurt å lage en løsning

med vifter foran harddiskene som blir stående i drevrammene. Det er sikkert

mulig å lage en løsning med none 60mm vifter.

 

En 550W holder til dette. 550W utgaven har 11 standard kontakter du trenger noe splittere. Det er ikke anbefalt å bruke slike splittere på harddisker.

 

_________________

Pål Kallevåg

EpoxAMDTaiSolPapstCrucialApacerIbm

MaxtorWesterndigitalIntergraph

 

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-02-03 06:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-03 05:40, brickhead skrev:

Hvis du med Chieftec maxitårn mener DA01 eller tilsvarende, bør det der la seg gjøre. De kabinettene har godt med plass og er lette å lage gjennomtrekk i.


DA01 har f.eks. plass til 6 lavprofil-disker i de løse bayene, og da er det stadig litt plass over og under hver. Med den konfigurasjonen *må* du ha ordentlige vifter foran diskene, men det er jo det 80mm vifte-holderne i hver bay er til:-)


De 4 siste diskene må du sette på skinner e.l. i 5.25"-plassene øverst, og der er det dårlig med standard vifteplasser. Men 4 stk. 3.5"-5.25" adaptere med et par 40mm vifter i hver ville nok funke. Da har du også 2 plasser igjen til CDROMene.


Men legg merke til at noen dør som stenger for luften øverst ikke er særlig lurt her.


Ellers tror jeg avgjort det er lurt med vifter også i resten av vifteplassene (totalt 5 stk 80mm og 1 stk 92mm, pluss de fire HD-skuffene). Vifteholderne i DA01 takler forresten ikke tykkere vifter enn 25mm, og det utelukker de doble verstingene fra Delta (de som minner om en Pratt & Whitney F100 på tomgang:-)


Hva PSU angår, trenger du ca. det samme som i en vanlig pese, pluss en hel del til diskene (36LZX 36 SCSI bruker 34.7W hver ved oppstart og 12.9W på tomgang). Det betyr at de må kunne trekke 77.4W+ kontinuerlig og hele 208.2W i peak. Den 550W-PSUen du nevner burde holde akkurat, spør du meg:-)


(Harddiskdataene kommer fra


Ellers nevner du intet om hvilken kontroller du skal bruke (eller ser jeg dårlig?) Om jeg noensinne har sett et disk-prosjekt som passet for RAID5, så er det vel dette...


Hm. Interessant prosjekt, kunne godt tenke meg å høre mer om hvordan det går fremover. Du skal ikke ha dette på soverommet, vel?


[ Denne Melding var redigert av: brickhead på 2002-02-03 05:46 ]


 

 

ja ja, jeg var på en web-server for noen år siden den var på 1TB, Raida på 1000 2gb disker (Hver disk hadde et invididuelt speil av seg selv) der var det skuffer med 32-disker i hver de schmocket i etterhvert de trengte mer diskplass..... SWEEEEEEEEEEET... iogmed at min harddisk var 240mb den gangen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Inbreak skrev (2002-02-03 00:18):

Kan noen gi meg noen ekspertråd her? =)

Jeg har 10stk IBM Ultrastar 36LZX 36.7GB LVD SCSI disker liggande.

Jeg har lurt på å kjøpe meg et Chieftec Maxi tårn og bygge meg opp en server i dette kabinettet med desse diskene.

Jeg kommer til å kjøre en P3 500 MHz prosessor, og ellers ett par SCSI2 CD-Rom'er, nettverkskort, ok skjermkort og lydkort.

Jeg har snakket med Komplett om dette, men der mente de at dette sikkert ikke ville fungere så bra, pga varmeutvikling og at diskene ble så tett sammen i kabinettet.

Derfor lurte jeg på om noen har noen kommentaret å hjelpe meg med.

Vil dette kunne fungere, eller vil det bli for mye varmeutvikling?

Vil det eventuelt kunne fungere om jeg setter inn ekstra kjølevifter så mange det er plass til?

Hva type vifte er å anbefale i tilfelle?

Jeg har nå prøvd litt med 4 slike disker i ett gammelt AT minitårn og en AMD K6 233 MHz prosessor.

Pga kabler og tilleggskort har dett blitt veldig fult inni tårnet, og lite lufting.

Men har ikke merket noe spesielt varmeutvikling i dette.


Videre lurte jeg på strømforsyningen.

I Chieftec-tårnet er det en 340watts strømforsyning.

Denne går jeg ut frå vil bli for liten?

Hvor kraftig strømforsyning bør jeg bruke til denne løsningen eventuelt?

Vil en på 550watt holde, eller trenger jeg ikke en så stor?

Eller hvordan rekner jeg ut hvor mange watt jeg trenger til hver harddisk?

Har spurt mange plasser om dette, men ingen som har kunne gitt meg noe serlig svar på dette.


 

Heldig gris :wink:

Hvor har du fått tak i de??

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-03 06:14, pkalle skrev:

Om du ikke ønsker å kjøpe et severtower til mange tusen. Tror

jeg det skal holde med Chieftecs store kabinetter. f.eks

.


Brønner:


6 stk 5 1/4" Ekstern


2 stk 3 1/2" Ekstern


6 stk 3 1/2" Intern(harddisker)

Du trenger
for å kunne

feste harddisker i det 5 1/4" eksterne brønnene. Jeg anbefaler også

5stk 60mm vifter for god sirkulasjon av kald luft og en 80mm som trekker ut

varm luft på toppen. Det mulig det er lurt å lage en løsning

med vifter foran harddiskene som blir stående i drevrammene. Det er sikkert

mulig å lage en løsning med none 60mm vifter.


En 550W holder til dette. 550W utgaven har 11 standard kontakter du trenger noe splittere. Det er ikke anbefalt å bruke slike splittere på harddisker.


 

Vi snakker tydeligvis om samme kabinett, men viftene du anbefaler blir for små. Dette kabinettet har holdere for 5 stk. 80mm vifter, og plass uten holder for 1 stk 92mm øverst.

 

Jeg ville satt de tre i fronten (2 foran HD-bayene og 1 nederst) samt 5.25"-drevrammene til å blåse inn, og de tre bak (2 ved siden av ATX-periferikontaktene og den store over PSUen) til å blåse ut.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-03 21:43, Dollar skrev:

Har kjørt 12 stk IDE disker i en DA01W, 550w PSU - den kjørte iskaldt med 6 x 80mm


 

Tviler ikke, det kabinettet er lett å kjøle. Men 36LZX-diskene utvikler jo noe j*vlig med varme da, selv 75GXP (de varmeste IDE-diskene jeg vet om) blir kjølige i forhold.

Lenke til kommentar

Hvor mange av dere her er det som har erfaring med så mange disker??

Vil bare si at mange her er _hysteriske_ med tanke på kjøling... De får jo ikke sove hvis CPU er over 30 grader på full load.. (litt overdrevet kansje..)

Kansje bedre å la være å åpne munnen?

 

Jeg tror ikke det er nødvendig med 6stk. 80MM..

 

10 sånne SCSI disker vil støye endel, spesielt hvis de settes opp i RAID. Du nevner at den skal brukes som server, da går jeg ut i fra at den ikke vil bli brukt som arbeidsstasjon, og jeg vil da anbefale å kansje sette den i et litt mindre brukt rom, (kott, loft, osv..) Gjerne et kjølig rom uten for mye støv.

Og da kan du jo i og for seg sette inn det det er plass til av vifte om du vil.

I en Dell 2500 rackserver jeg har på jobben er det 4 stk. 80MM vifter, de går på variabel hastighet. i tilleg er det 2x30MM vifter i hver av de 3 strømforsyningene.

Serveren er en 2x1266MHz PIII (uten vifte på CPU)

med 6 stk. 10000RPM Disker, LTO Backup, og DVD ROM.

Den har 3stk. 300W Hotswap PSU. (den kjører fint på 2...)

Den har kun 4 stk 80MM!!!!! og ikke vifter på CPU!!

Så hva er all kjøle-panikken for??

Sett inn 4stk. 80MM, og det er sikkert bra. Er du i tvil, så sett inn 6. Det holder!

 

(begynner å bli lei av alle disse overklokkerne som ikke er fornøyd før PC'n fungerer som støvsuger, og aircondition for hele huset i tilleg..) :wink:

 

Hvordan skal diskene settes opp? RAID 5+0 er fetest da.. RAID 1+0 er heftig, og RAID 5 er fornuftig... :grin:

 

Det DOLLAR sier om PSU er jo lurt da. 550W holder nok fint.

 

[ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2002-02-03 22:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-03 22:28, Stratos skrev:

Hvor mange av dere her er det som har erfaring med så mange disker??

Vil bare si at mange her er _hysteriske_ med tanke på kjøling... De får jo ikke sove hvis CPU er over 30 grader på full load.. (litt overdrevet kansje..)

Kansje bedre å la være å åpne munnen?


Jeg tror ikke det er nødvendig med 6stk. 80MM..

(snip)

I en Dell 2500 rackserver jeg har på jobben er det 4 stk. 80MM vifter, de går på variabel hastighet. i tilleg er det 2x30MM vifter i hver av de 3 strømforsyningene.

Serveren er en 2x1266MHz PIII (uten vifte på CPU)

med 6 stk. 10000RPM Disker, LTO Backup, og DVD ROM.

Den har 3stk. 300W Hotswap PSU. (den kjører fint på 2...)

Den har kun 4 stk 80MM!!!!! og ikke vifter på CPU!!

Så hva er all kjøle-panikken for??

Sett inn 4stk. 80MM, og det er sikkert bra. Er du i tvil, så sett inn 6. Det holder!


(begynner å bli lei av alle disse overklokkerne som ikke er fornøyd før PC'n fungerer som støvsuger, og aircondition for hele huset i tilleg..) :wink:

(snip)


 

Tja, jeg har litt erfaring med multidisk-systemer (det er jobben min).

 

Den Dell-serveren du nevner klarer seg helt sikkert utmerket med sine fire 80mm-vifter, men legg merke til hvordan viftene og harddiskene er plassert. Jeg tipper at minst to av viftene trekker luft forbi alle diskene, noe som også vil bli jobben for to av viftene i Chieftec-kabinettet. Men det kjøler bare 6 av diskene, det er stadig 4 igjen, og disse *må* også ha kjøling.

 

CPUene i Dell-serveren får garantert luft fra en eller to av viftene. HP-servere pleier f.eks. ha en luftkanal som CPUene står inni, med store vifter foran.

 

Siden de 10 diskene kommer til å bråke som besatt uansett, ser jeg ikke vitsen med å begrense viftestøyen. Men om Chieftec-kabinettet med ti 36LZX-disker skal ha bare et minimum av vifter, må det bli to 80mm foran 6 av diskene, pluss småviftene i de fire HD-skuffene øverst. Mindre enn det vil resultere i sterkt redusert levetid for en eller flere av diskene.

 

Når det gjelder kommentaren om støvsuger og AC (ja, jeg så winket, no hard feelings:-), jeg har på en pese (ikke server) valgt 6 Enermax-vifter skrudd ned på minimum hastighet, fordi det bråker *mindre* enn om færre vifter skulle flytte like mye luft. Og så ser det jo unektelig veldig fancy ut med alle de lilla viftene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...