Gå til innhold

gammel eksponert negativ film i kjøleskapet.


Anbefalte innlegg

Må ta fart og bekjenne gamle synder - jeg har mye eksponert

negativ film i kjøleskapet.

Sannsynligvis ca 15 år gamle og er nok en herlig blanding av ting som

hadde vært kjekt og bevare + en haug med dårlige uskarpe bilder av katter og kaniner

fra døtrenes en-gangs kameraer ( de hadde stor tilgang til slike via en nabo som drev fotolab)

 

er det noen som har peiling på om de har tålt tidens tann og om en rimelig måte og få de fremkalt på ev med brent kopi på dvd.

 

på forhånd takk for info

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant selv en 25+ år gammel Kodak fargefilm som lå i et kamera med som jeg fremkalte. Bildene var overraskende nok som om de skulle vært en uke gamle. Kameraet hadde ligget på en hylle og kost seg i alle disse glemte årene. :)

Men det har sikkert en del å si på kvaliteten på filmen hvor lenge den holder seg, men mulighetene skulle absolutt være tilstede for gjenoppfrisking av minner. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvem som helst klarer å fremkalle gammel film selv.

 

Det spiller ingen rolle om det er negativ fargefilm, positiv fargefilm, sort-hvittfilm, rullefilm, 35mm film, instamatic, til og med APS-film.....

 

Jeg har fremkalt gammel Kodachrome funnet i kamera kjøpt på €bay.......

 

Og det fine er at man kan til og med fremkalle til og med en sort-hvittfilm og en C41 negativ fargefilm samtidig i samme tank!

 

Utrolig? Ja enig i det, men jeg har gjort det selv.

 

Hadde 35 - 40 gamle filmer liggende og alle bortsett fra et par 120 filmer ga finfine negativer - alt blir selvsagt sort-hvitt, de som ikke overlevde så bra (jeg fikk bilder, men....) hadde tatt skade pga fukt og der er 120-film svak, papiret "sverter av" og gir dobbeltbilde på negativet og svekker negativet, det blir spøkelsesaktig....

 

FRemgangsmåten er enkel : en tank, fremkalles enkelt av alle og enhver, filmen scannes selv, det er billige filmscannere feks Canon 9000F som kan kjøpes brukt og billig, og DVD kan en hvilken som helst PC brenne selv (åsså kan man scanne alle de andre gamle negativene også, etter hvert....)

 

Så hvor finner en opplysninger om dette?

 

Prøv her :

 

http://ascorbate-developers.blogspot.com/

 

Det er engelskspråklig, og kolossalt mye opplysninger, og pågående utviklingsarbeid, men klikk på resepter, let etter Cafenol C. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...