Gå til innhold

Hvor får jeg kjøpt billig SSD ? (Solid State Disk)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du sett på C300? Kommer i 60 og 120gig versjoner.

 

Stor mye billigere enn det kommer du egentlig ikke på SSD-fronten uten at du begynner å falle rimelig fort nedover på kvalitets/hastighets skalaen. Det er ikke å si at c300 er noen slacker. Foruten en litt midt-på-treet hastighet på skriving så er den nesten ideell, spesiellt på det prispunktet.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det er ytelse du betaler for. Ikke generell lagringskapasitet. Ytelse trenger man til å kjøre OS, programmer og spill. Ikke til å spille av filmer, musikk etc. Pass derfor på å ha ytelsekrevende ting på SSDen og andre ting på vanlig harddisk. Ikke la deg friste til å kjøpe den som er billigst per GB. Kjøp heller den som er billigst per ytelse den kan vise til. Husk også at IOPS er svært viktig for totalytelsen så ikke se deg blind på antall MB/s. Det er altså mange fallgruver når man skal vurdere hvilken SSD som er best. Det kan derfor være lurt å kjøpe en av de som gjør det best i tester og generelt anbefales.

 

Det er hovedsaklig tre modeller som har vært veldig populære i det siste:

 

Intel X25-M G2

Crucial RealSSD C300

SF-1200 (flere merker)

 

Merk at alle disse blir erstattet ganske snart så det kan være lurt å vente noen uker hvis du ikke har hastverk. Da får du også tid til å lese litt mer om SSD generelt så du blir sikrere på hva du skal se etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det er ytelse du betaler for. Ikke generell lagringskapasitet. Ytelse trenger man til å kjøre OS, programmer og spill. Ikke til å spille av filmer, musikk etc. Pass derfor på å ha ytelsekrevende ting på SSDen og andre ting på vanlig harddisk. Ikke la deg friste til å kjøpe den som er billigst per GB. Kjøp heller den som er billigst per ytelse den kan vise til. Husk også at IOPS er svært viktig for totalytelsen så ikke se deg blind på antall MB/s. Det er altså mange fallgruver når man skal vurdere hvilken SSD som er best. Det kan derfor være lurt å kjøpe en av de som gjør det best i tester og generelt anbefales.

 

Det er hovedsaklig tre modeller som har vært veldig populære i det siste:

 

Intel X25-M G2

Crucial RealSSD C300

SF-1200 (flere merker)

 

Merk at alle disse blir erstattet ganske snart så det kan være lurt å vente noen uker hvis du ikke har hastverk. Da får du også tid til å lese litt mer om SSD generelt så du blir sikrere på hva du skal se etter.

 

Jeg tillater meg til å spørre her siden det sikkert er relevant for OP også:

 

Simen, du som har god oversikt, kan du gi oss en rask gjennomgang av de nye SSD modellene som kommer i relativt nær fremtid? Jeg skal bygge ny maskin når SB hovedkortene er på plass, og det skal sikkert mange andre også. Hvis nye modeller kommer om ikke lenge så er det sikkert ikke noen dum idè å planlegge for dette også.

 

Hvike modeller er det vi bør holde et øye med som kommer? Og vet du noen specs eller har noen relevante linker til mer informasjon om disse?

 

Ellers er jeg forøvrig helt enig med det du sier. Bruk en iten rask SSD for OS, og kjøp en vanlig snuredisk til lagring av store mengder data. 60GB burde egentig holde for de aller fleste som OS partisjon vil jeg tro - og det eneste store grunnen (for vanlige brukere) til å kjøpe en stor kapasitet SSD så langt jeg kan se er dersom du har en laptop som kun har plss til èn disk og du må kunne ha både OS og litt andre filer på samme disken av den grunn.

 

På forhånd takk :)

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påberope meg noen som helst form for ekspertise på SSD-disker, jeg har 1 stk selv, og har lest meg nesten blind på artikler om dette.

 

Jeg kan anbefale å lese denne:

Anandtech's artikkel om OCZ Vertex 3

 

Grunnen til at flere nevner litt "size" på SSD-disken er fordi at alle produsentene anbefaler å holde 10-20% av kapasiteten på disken ledig. Det er først når den begynner å bli full at hastigheten på writes begynner å gå ned. Da synes jeg selv at 60GB kan bli litt i minste laget.

 

Det er sikkert nok for de fleste. Men jeg gjør meg tanker om å være litt fremtidsrettet, og uansett hvor guru du er på windows og installerer programvare på en annen disk, vil noe ræl ende opp på systemdisken; service packs, updates til programmer, osv. MS Office (for de som ikke har snudd dem ryggen) spiser en god del GB. Det kan jo også hende du faktisk vil ha noen programmer på SSD'en også, på grunn av hastigheten, uten at jeg vet hvor mye bedre Photoshop o.l. blir av slikt.

 

Da blir i teorien min 100-120GB passende størrelse. De ligger ikke banalt mye høyere i pris i forhold til en 60GB heller.

 

Det er bare mine tanker om dette. :)

Lenke til kommentar

De tre mest interessante nyhetene i mars blir OCZ Vertex 3 (basert på Sandforce SF-2000), Crucial C400 og Intel X25-M G3 eller hva den blir hetende. Også skal vi ikke utelukke at det dukker opp andre fra sidelinjen. F.eks Marvel-baserte kontrollere. Både SF-2000 og Marvel-kontrolleren kommer til å bli solgt under mange ulike merkenavn.

Lenke til kommentar

Vel, hver til sitt behov selfølgleig, men maskinen jeg sitter på som har vært i bruk i flere år uten noen spesiell opprensking og har photoshop of office og en drøss andre programmer installert (og windows7 naturligvis) når fremdeles bare ca 31GB. Jeg synes det da er nok marginer til optimal ytelse samt kanskje et spill etter to. Fremtidsrettet kan sikkert en 120GB versjon være mer enn 60, men for SSD utviklingen så mistenker jeg at ikke mange årene så vil du få fire ganger så store disker til en fjerdedel av prisen anyhow. Jeg tror derfor det er lurt å gå for det man trenger her og nå, og heller oppgradere senere.

 

But thats just me. Jeg ser poenget du gir.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

De tre mest interessante nyhetene i mars blir OCZ Vertex 3 (basert på Sandforce SF-2000), Crucial C400 og Intel X25-M G3 eller hva den blir hetende. Også skal vi ikke utelukke at det dukker opp andre fra sidelinjen. F.eks Marvel-baserte kontrollere. Både SF-2000 og Marvel-kontrolleren kommer til å bli solgt under mange ulike merkenavn.

 

Takker og bukker :)

 

Får lese litt opp på disse på anandtech og planlegge til den nye riggen :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...