Gå til innhold

Billigste extension tube som lar stoppe ned


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettopp Canon 100mm 2.8 Macro, og har det for så vidt veldig gøy med den. Har lyst på en 180mm macro opp og frem i tid, men i mellomtiden har jeg en EF 2x II (extender) og har bestilt noen billige extension tubes fra ebay slik at 2x + 100mm kan kobles sammen.

 

Leser så til min forskrekkelse at blenderen blir låst til største, altså 2.8, og det er jo forholdsvis uholdtbart. Da er spørsmålet mitt, hva er den billigste løsningen for å få kontroll over blenderen (og evt. fokusbekreftelse, men det er ikke noe must)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Mellomringer har størst effekt satt på et "vanlig" objektiv med høy nærgrense.

 

Effekten av mellomringer er at nærgrensen flyttes enda nærmere objektivet, så du dermed får større forstørrelse.

 

Har du et makroobjektiv med veldig tett nærgrense er det begrenset hvor mye du kan flytte nærgrensen uten at det blir for tett på objektivet - men - hvis du vil ha enda større forstørrelse er det en enkel vei å gå.

 

Prøv å ta bilde av en linjal med objektivet ditt på nærgrensen. Så kan du se ut fra sensorstørrelsen og hvor mange millimetre du får med av linjalen hvor stor forstørrelse du har.

Sett på mellomringer og ta nye bilder av linjalen, fremdeles på nærgrensen. Hvor mange millimetre av linjalen får du nå kontra uten mellomringer?

 

(Og ja - med større forstørrelse blir søkeren enda mørkere og dybdeskarpheten enda mindre - sånn fungerer makrofotografi - det er tross alt begrenset hvor mye det bittelille utsnittet du tar bilde av sender av lys inn i objektivet.)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med med liten nytterverdi mener jeg bildekvaliteten, den ekstra forstørrelsen er der den. Tok en serie bilder under samme lysforhold,avstand, stativ og fjernutløser. Bildene med tube ble helt klart dårligere, skal teste litt til når jeg får tid men tipper jeg har noe ute på finn.no om kort tid :)

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

(Og ja - med større forstørrelse blir søkeren enda mørkere og dybdeskarpheten enda mindre - sånn fungerer makrofotografi - det er tross alt begrenset hvor mye det bittelille utsnittet du tar bilde av sender av lys inn i objektivet.)

 

Pro tip der er jo å montere en liten lommelykt på blitsen, som et slags hjelpelys. MP-E var helt jævlig å bruke før jeg gjorde det.

Lenke til kommentar

Dere har helt sikkert rett. Som sagt tok jeg bildene under like forhold (i AV), men skal få testet det litt til når jeg får tid

Med mellomringer blir det ikke nødvendigvis det samme på samme blender - du kan få mer diffraksjon, og dermed skal du blende opp for at det ikke skal bli soft.

 

Lekte meg med 125mm makro, mellomringer og 1.4 ekstender - og det begynte å bli soft allerede på f/5.6!

Lenke til kommentar

En annen kilde til uskarphet på foto (ikke på optikken) er at det mye lettere blir bevegelses uskarphet med mellomringer + objektiv. Forsøk å sette dette stativ og knips lett på objektiv og se hva som skjer i søker! Løsning kan være topunktstøtte, eller enda bedre en sandpose som underlag for objektiv/hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...