Gå til innhold

Middag til 12


Anbefalte innlegg

Feirer bursdagen min snart i gode venners lag, og jeg har skrytt på meg at jeg skal lage en 3 retters middag på ettermiddagen før vi stikker på byen og møter resten av gjengen.

 

Det jeg trenger er en hovedrett til 12 personer, preferanser er ikke noe som kommer fra havet, og ikke verken indisk eller meksikansk.

 

Forretten er heller ikke spikret, men det kan umulig være veldig vanskelig. Desert skal bli sjokoladefondant (her kan man hive 12 skåler med fondant i ovnen samtidig).

 

Noen som har forslag eller noen erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lag tapas til forrett , 2-3 fat med litt forskjellig på.

 

lager du mye kaldmat på tapasen så kan du jo gjøre dettetidlig på dagen.

 

vestlandslefser med snøfrik ruccola og laks

vestlandslefser med snøfrik ruccola og serranoskinke

fetaost og oliven i skåler

aioli

scampi stekt i sweet chili saus ( scampien tiner du, legger i langform, smeller over 3-4dl sweet chilisaus og setter det i ovnen i 6-7min på 180grader )

du ville ikke ha sjømat? bytt ut scampien med tapaskjøttboller som selges ferdige på butikken ( hvis du ikke vil lage dem selv da :D )

 

hovedrett :

 

stekte grønnsaker , hva du enn liker ( grønn og rød paprika, rødløk, sukkererter ,)

helstekt yttrefilet ( svir av på svært høy varme i 2 min , mye salt og pepper , stek videre i ovnen på 180 grader , bruk termometer , 58 grader , la den hvile på kjøkkenbenken i 10min før du skjærer i den.

 

kjøp toro rødvinsaus lag som anvist.

 

fløtepoteter , toro, lag som anvist.

 

legg grønnsaker i bunn av 2-3 store fat, legg så på det oppskjørte kjøttet ,

 

dessert var sjokoladefondant.. det er jo hærlig, server med vaniljeis eller Piano vaniljekrem :

Lenke til kommentar

Tenk over at du skal være litt bursdagsbarn i besøket, ikke løpe frem og tilbake og stresse med ting. Lag mest mulig på forhånd, og dropp ferdiglaget drit. Folk kan spise kjipe Toroprodukter og ferdigproduserte kjøttboller på fritiden. Ellers syns jeg det er litt kjipt å droppe sjømat. Det er utrolig mye digg i sjøen, og det er stort sett kjapt å tilberede. Blåskjell dampet i eplejuice og servert rykende varme, for eksempel, det er fint lite som slår det som forrett. Tar 4-5 minutter i gryten og det er litt mer schwung over det enn en lakselefse eller skinkesurret honningmelon (som er catering á la 1995).

 

Jeg ville droppet fondanten, siden det er en klassisk ting som går galt. Fondanter skal ha akkurat _den_ konsistensen, ellers er det ikke en fondant lenger, da er det en kjip sjokoladekake. Det er 12 stykker som skal ha, og du skal ha dem bløte og fine ut fra formen og over på tallerken. Jeg lager ofte en urte- eller kryddertilsmakt fløtepudding til dessert, kan gjerne serveres med f.eks. en brownie som du har laget og porsjonert tidligere. Da tar du ganske enkelt ting fra kjøleskapet på tallerkenen, istedenfor å stå med 12 former rett fra ovnen.

 

Samme gjelder forretten. Lag på forhånd, varm evt. opp før folk kommer. Tenk også over om forretten skal serveres ved bordet, eller om det skal være tapas som folk smågomler i seg mens de venter på at resten skal komme. Ting som er godt varmt (f.eks. kjøttboller) er ikke nødvendigvis like digg når fettet har kjølt seg ned.

 

Steik er en fin ting å ha som hovedrett, men dropp de kjipe catering-forslagene som toazty kommer med. Lag en snerten puré av et eller annet, sellerirot, pastinakk, jordskokk. Surr litt fersk (og vasket) spinat og bland med sprøstekt bacon. Glasér rødløksbåter i innkokt eplejuice+sukker. Lag en béarnaise fra grunnen av (eggeplommer, klaret smør, eddik, estragon). Ovnsbak båter av søtpotet.

 

Skal du ha folk på middag, så gjør det skikkelig. Imponér. Gi dem noe å snakke om et år frem i tid.

Lenke til kommentar

kunne kommet med bedre forslag som krever mer tid og krefter , men enn sparer mye tid på å kjøpe litt ferdigprodukter. smaken er sådan, men får god opplevelse hvis det er den vanlige mannen i gata som skal spise.

 

toro er et godt hjelpemiddel for folk som har andre ting å tenke på, og som ikke har opparbeidet smaksløker. og skal enn lage mat til 12 "vanlige" folk så er dette en god måte å gjøre det på.

de fleste spiser den maten enn får kjøpt i butikken, så skal enn kjøre safe og allikvell få en god mat opplevelse så er ferdig produkter et godt alternativ.

 

TS har ikke sagt noe om matkunnskaper / alder på gjester osv. men jeg tok utganspunktet i unge og lav-middels matinteresse/kunnskap. og på en stor dag som dette så trenger kanskje ikke TS å stresse med å lære seg å lage mat, bedre å la toro ta litt av det ansvaret, tid og krefter denne dagen.

Lenke til kommentar

Hvis du kan komme med noe tilleggsinformasjon kan vi gi deg bedre tips.

 

Hva er alderen på gjestene?

Har du et budsjett?

Er sjømat utelukket til forrett i tillegg?

Hvorfor er sjømat utelukket?

Skal folk ha med egen drikke, eller står du for denne også?

Er du fast bestemt på tre retter?

 

 

Uansett hva svarene er så er mitt tips: Styr unna posesaus og annet halvfabrikat-produkter! Legg deg på et ambisjonsnivå du føler mestrer, og lag heler enkle ting fra bunnen av enn å ty til ferdigprodukter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...