Gå til innhold

Thor Heyerdahl, Fregatt, Haakonsvern


Rødsofa

Anbefalte innlegg

Kjæresten min har nå fått vite at han skal være tredje maskinist på en fregatt ved Haakonsvern. Jeg lurer derfor på om noen kan si noen lunde hvor mye han vil være vekke på turer. Jeg har savnet han ganske mye de 5 ukene han har vært borte på rekrutten nå, og håper jeg får sett mer til han nå som vi vil være i samme by. I rekrutten så jeg han ca. annen hver helg.

 

Jeg har snakket med en annen i militæret, og han sier at det er sjanser for at fregattene drar på lengre turer, som opp i flere mnd. Og den båten som skal ned til Adenbukta(?), sendes vel ikke før i 2012? Da er han ferdig. Jeg lurer også på hvordan det er med kontakt hvis de er ute på reiser. Jeg har jo fått med meg at det ikke er lov å ha med mobil. Vil de få tilgang til å ringe med telefonen på båten? Hvor ofte? En gang i uka, eller annen hver dag?

 

Hilsen bekymret kjæreste med mange spørsmål :)

 

EDIT EDIT: Han skal på KNM Thor Heyerdahl. Ikke Roald Amundsen. Noen som kjenner til hvordan opplegget er på denne båten? Mye seiling? Når fri?

Endret av Rødsofa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er du sikker på at det ikke er lov å ha med mobil?

jeg er på kystvakten selv og der kan du snakke så mye i telefonen som du vil.

 

kjenner flere som er på fregatt på haakonsvern. og de båtene de er på ligger veldig mye til kai. så det kommer veldig ann på hvilken båt han er på.

 

og jeg TROR de på fregatt har samme turnus som på kystvakten som vil si: 6 uker på og 3 uker av.

Lenke til kommentar

er du sikker på at det ikke er lov å ha med mobil?

jeg er på kystvakten selv og der kan du snakke så mye i telefonen som du vil.

 

kjenner flere som er på fregatt på haakonsvern. og de båtene de er på ligger veldig mye til kai. så det kommer veldig ann på hvilken båt han er på.

 

og jeg TROR de på fregatt har samme turnus som på kystvakten som vil si: 6 uker på og 3 uker av.

Mener det ikke er lov med mobil når de er på båt å reiser. Det er vel ikke lov å ha med mobil inn på fregattene i det hele tatt?

Lenke til kommentar

kan hende at de har andre regler på det, men på min båt kan vi bruke mobil hvor som helst og når som helst + vi har egen telefon på lugaren som vi kan bruke når vi seiler

Telefonen på lugaren, får dere bruke den fritt, eller er det noen regler på bruk? :)

vi får bruke den kun når vi seiler (når vi ligger til kai er ikke satelitten på)

uteom det er det ikke noe særlig

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så vidt jeg vet seiler ikke fregattene med dobbel besetning, som mange av fartøyene i kystvakt-divisjonen gjør, derfor heller ingen turnusordning pga båtene ikke er i drift nesten hvert døgn som fartøyene i KV er.

 

Fregattene løser mange oppdrag både langs norskekysten og utenlands, men tur til Adenbukta blir det neppe på en menig i førstegangstjeneste, med mindre han verver seg etter førstegangstjenesten. Mange av fregattene ligger til kai i lang tid av gangen og da har mannskapet enten vakt på båten, har øvelser på land, eller har permisjon. Noen ganger legger de ut på lengre tokt og blir borte i lang tid av gangen, mens andre ganger er det snakk om kun en dagsseilas.

 

En bekjent av meg var i fregattvåpnet for 2 år siden, og da båten lå til kai på Haakonsvern hadde de blant annet feltøvelser oppe på Ulven leir i Os. Ellers gikk tiden med til vakthold, vedlikehold og en del fri.

 

Når det gjelder det med telefon, brukes ofte mail eller kommunikasjon via satelittelefon, da båten kan befinne seg langt ute i havet, eller fordi båten går i beredskap og skal være fri for all kommunikasjon det kan være mulig å spore opp. I slike tilfeller er det "ikke nødvendig" med samtaler utenom forsvaret.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Takk for svar! Fregatten han skal på seiler ikke, den ligger bare ved kai.

 

KNM Roald Amundsen har ligget til kai i ca 2 år nå, men hadde et tokt i slutten av fjoråret for å teste ut båten igjen. Ligger i seilingsplanen at den skal driftes som normalt med vernepliktige fra januar-innrykket på Madla, men så klart hvis han har fått andre beskjeder så forholder jeg meg til det.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Når jeg tjenestegjorde på fregatt så hadde vi 3-4 3ukers øvelser i løpet av 1 år, resten av tiden lå vi til kai. Da hadde vi vakt (måtte være ombord på båten for å passe på skiltet og vaske dassen) hver tredje dag og hver tredje helg. Ellers så var det vanlig arbeidstid 8 - 16, noen av de som bodde i bergen bodde hjemme når de ikke hadde vakt, andre sov på båten. Når det gjelder mobil så var ikke mobil noe alle hadde på den tiden, men det var fint lite restriksjoner på bruk. Hadde du signal så var det bare å kjøre på. Å bruke satelitt telefonen var uaktuelt grunnet kostnad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...