Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har selvfølgelig RØDE mikrofonene, men de koster flesk (men er verdt det). Uten god lyd får man ikke god film. Jeg har lest en del bra om eksternmikrofonen fra det asiatiske merket Link Delight, men har ikke testet den ut selv. Koster vel rundt 240,- som vil gi en total på 340,- etter tollgebyret (hvis sånne produkter blir fortollet - er ikke sikker). Gratis porto er det også, løp og kjøp!

 

Mvh Hallvar.

Endret av haugejohnsen
Lenke til kommentar

Link delight er ganske seriøse og handle fra, har selv kjøpt diverse fra dem.

 

hvis sånne produkter blir fortollet - er ikke sikker

 

Ser at flere og flere tilbyr denne tjenesten, ved forespørsel kan du kan få redusert prisen på transportpapirene så man kommer under 200.- grensen, bare vær klar over at hvis varen forsvinner under transport så får du ikke refundert mer en beløpet som står på fraktpapirene av transportselskapets sitt forsikringsselskapet, så ved kjøp av mikrofonen vil du kanskje miste ca 50.- hvis pakken forsvinner :)

 

klippet ut av link delight sine vilkår.

All of parcels will be declaimed as Gift and we always try the best to Legally Minimize your import duties (or GST or V.A.T. or other Taxes). In the most cases of shipping, there is none duty payable. However, if any additional charges generated for customs clearance must be borne by customer.You can choose registered post with tracking number provided by paying an extra $2 for the postal insurance. It is highly recommend the buyer to pay insurance (send by registered mail) if the buyer want tracking number.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Røde Videomic (mono shotgun) koster 860 kr hos Japanphoto. Dette er mye god lyd for pengene. Jeg betalte 1250 kr for min for et par år siden. Det er noen fordeler og ulemper med mikrofonen.

 

For å ta de positive tingene først. Lyden er som sagt meget god. Gummiopphenget demper vibrasjoner. Det finnes en innebygget highpass-filter (delefilter) som kutter dype frekvenser. Dette kan være nyttig ved opptak i en bil eller et annet sted med bakgrunnsstøy. Siden dette er en shotgun-mikrofon så klarer den å isoloere sentrum av mikrofonen meget godt. Det vil si at mikrofonen egner seg til å ta opp lyd i støyende omgivelser, for eksempel ute på gata eller i en café.

 

Så var det ulempene. Gummiopphenget består av åtte strikker som ikke tåler all verden. Hvis kameraet legges rett ned i sekken eller veska så kan du banne på at en eller flere av strikkene ryker. Det følger med reservestrikker, men selv jeg begynner å gå tom. Gummistrikkene demper riktignok vibrasjoner, men de lager også en irriterende gnikkelyd. Jeg har prøvd å smøre olje for å bli kvitt lyden uten hell. Jeg er åpen for andre alternativer. Kanskje grease, vaselin eller glidemiddel?

 

Highpass-filteret er kjekk å ha, men på en annen side har de fleste avanserte videoredigeringsprogrammer også denne funksjonen. Tar du opp hele frekvensspekteret (det vil si ikke bruker high-pass), så har du større frihet senere. Eneste fordelen jeg kommer på er at highpassfilteret kan redusere clipping. Dette må da være ved ekstreme bassnivåer, for eksempel på en Guns 'n' Roses-konsert i Oslo Spektrum.

 

Mikrofonen bruker en standard 3,5 mm plugg. Den drives av et 9-volts batteri. Du må huske på å slå av og på mikrofonen da. Jeg har glemt å slå på mikrofonen av og til og har dermed fått noen stumme opptak. Når det gjelder de strikkene så har jeg lest at man kan kjøpe O-ringer (gummi) fra Maxbo som gjør samme jobben, men til en mye lavere pris.

 

Alt i alt så er dette en meget god mikrofon til den prisen. Så lenge du kjenner til ulempene og fordelene så kan denne gi deg mange timer med gode opptak.

 

PS. Du kan også se på Røde StereoMic som koster nesten dobbelt så mye. Denne isolerer ikke lyden like godt som mono-versjonen.

Lenke til kommentar

Lyden blir ikke dårligere om man bruker en mono mikrofon som Røde Videomic. Faktisk blir lyden bedre med mono enn med stereo i de fleste tilfeller. Stereo krever at mikrofonen bygges på en litt annen måte, og man må ofre litt når det gjelder retningsfokus på mikrofonen. Stereomikrofoner er i langt større grad et kompromiss mellom ulike egenskaper.

 

Jeg har selv en Røde Stereomic, og er svært godt fornøyd. I tillegg til highpass-filter har den mulighet til å sette ned følsomhet. Noe som gjør det mulig å få akseptable opptak når lydnivået er høyt. Rimelige dSLR-kameraer har som oftest ikke mulighet til å sette opptaksvolum.

 

Og det er ingen vits i å spare penger på mikrofon - intet er så håpløst som dårlig lyd på et ellers bra opptak. Og Røde sine mikrofoner er faktisk svært rimelige relatert til kvalitet. Skal man virkelig ha lyd som matcher potensiale i 60D så må man nok regne med en langt høyere prislapp enn 900 - 1 500 kr.

 

Røde er i realiteten de eneste som lager kvalitetsmikrofoner i dette prisleiet. Jeg mener Sennheiser har en til ca 2 000 kr som er bra. Sony, Canon etc har videomikrofoner, men de er ofte laget for spesifikke videokamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lyden blir ikke dårligere om man bruker en mono mikrofon som Røde Videomic. Faktisk blir lyden bedre med mono enn med stereo i de fleste tilfeller. Stereo krever at mikrofonen bygges på en litt annen måte, og man må ofre litt når det gjelder retningsfokus på mikrofonen. Stereomikrofoner er i langt større grad et kompromiss mellom ulike egenskaper.

 

Jeg har selv en Røde Stereomic, og er svært godt fornøyd. I tillegg til highpass-filter har den mulighet til å sette ned følsomhet. Noe som gjør det mulig å få akseptable opptak når lydnivået er høyt. Rimelige dSLR-kameraer har som oftest ikke mulighet til å sette opptaksvolum.

 

Og det er ingen vits i å spare penger på mikrofon - intet er så håpløst som dårlig lyd på et ellers bra opptak. Og Røde sine mikrofoner er faktisk svært rimelige relatert til kvalitet. Skal man virkelig ha lyd som matcher potensiale i 60D så må man nok regne med en langt høyere prislapp enn 900 - 1 500 kr.

 

Røde er i realiteten de eneste som lager kvalitetsmikrofoner i dette prisleiet. Jeg mener Sennheiser har en til ca 2 000 kr som er bra. Sony, Canon etc har videomikrofoner, men de er ofte laget for spesifikke videokamera.

Takk for et godt svar til en nybegynner i dsld filming :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette er en mono mikrofon om jeg skjønner riktig. Vil ikke det bli dårligere lyd enn om den var i stero.

Om du trenger stereo eller mono avhenger av hva du vil ta opp. Stereomikrofon egner seg fint for å ta opp ambient sound, som for eksempel gatestøy, natur, måkeskrik og lignende. Men skal man drive med slikt er jo en ekstern opptaker å foretrekke.

 

Er det bare rød som lager mikrofon til dslr eller er det andre på samme prisnivå.

Så vidt jeg vet finnes det ingen mikrofoner laget for DSLR. Mikrofonene er utstyrt med standard accessory shoe som også er den samme som finnes på blitssko. Så lenge du ikke kjøper proprietære løsninger som enkelte av Sonys og Canons modeller har så vil de passe på DSLR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...