Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lyden virker ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvilket OS er det? Bruker du integrert lydkort på hovedkortet eller eget lydkort?

 

Som regel er det instillinger på maskinen så lenge du ikke har prestert å plugge høytalerene i feile hull ihvertfall. Er utgangene fargekodet så er det som regel grønn som brukes dersom det er rent stereooppsett (og for surround er grønn front høyre og venstre så det skal være lyd ut fra grønn uansett).

 

Har du mer enn ett lydkort kan du ha isntillinger i OS som bruker feilt kort, eller lyden kan være satt til å sendes til HDMI utgangen. det er dog enkelt å fikse om du finner ut at det er tilfellet. Kanskje gi oss et screenshot fra "playback" fanearket i sound settings? (for win7 og vista)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Alt er plugget i riktig. Og ingenting er forandret.

 

Lyden er bare borte...

 

Hvis du kan begynne med å svare på de diverse spørsmålene jeg stille så er jo det en start ... ellers blir det vanskelig å kunne bidra med noen form for hjelp.

 

At du hadde lyd før og nå ikke har det er jo ikke noe viktig poeng. Lyden ER jo borte - så da har noe skjedd, enkelt å greit. Spørsmålet er bare hva - og for å finne ut det må vi begynne å eliminere muligheter.

 

En annen ting du forresten kan teste er å koble et headsett, øreplugger eller alternative høytalere til bare for å utelukke at det er skjedd noe galt med høytalerene dine. Da utelukker du også diverse mulige kablingsproblemer som kan oppstå med surroundoppsett der det ofte er litt mange kabler å holde kontroll på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er ett stasjonært PC, men uten mulighet til å koble til headsett og øretelefoner osv.

 

Jeg prøvde å flytte høytalerpluggen i forskjellige steder, uten resultat...

 

Vel, det er mye du enda ikke har svart på - men du kan fremdeles teste med headsett/øreplugger. bare plugg dem rett inn i samme uttaket som du kobler høytalerene (grønn uttak som regel dersom de er fargekodet). Selv om det betyr at du må koble headsettet inn baki maskinen og at det er upraktisk så betyr jo det ingenting i dette tilfellet siden du bare skal sjekke raskt om du får noen lyd eller ikke...

 

Hvis jeg skal kunne hjelpe så må jeg som sagt ha svar på de tingen jeg ber deg sjekke. Det er opp til deg om du vil, men ellers kan jeg neppe gi deg noen svar/råd...

 

- Hvilket OS?

- integrert lydkort eller diskret? Evt. både og?

- Screenshots fra lydinstillingene på maskinen, spesiellt playback tab'en (dersom vista eller win7)

- Er uttakene dine fargekodet? og hvor står høytalerene koblet til akkurat nå?

- Får du noe lyd med headset/øreplugger/andre høytalere i samme utgang?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er ett stasjonært PC, men uten mulighet til å koble til headsett og øretelefoner osv.

 

Jeg prøvde å flytte høytalerpluggen i forskjellige steder, uten resultat...

 

Vel, det er mye du enda ikke har svart på - men du kan fremdeles teste med headsett/øreplugger. bare plugg dem rett inn i samme uttaket som du kobler høytalerene (grønn uttak som regel dersom de er fargekodet). Selv om det betyr at du må koble headsettet inn baki maskinen og at det er upraktisk så betyr jo det ingenting i dette tilfellet siden du bare skal sjekke raskt om du får noen lyd eller ikke...

 

Hvis jeg skal kunne hjelpe så må jeg som sagt ha svar på de tingen jeg ber deg sjekke. Det er opp til deg om du vil, men ellers kan jeg neppe gi deg noen svar/råd...

 

- Hvilket OS? Hva er det? Er det Internettet mitt? Windows

- integrert lydkort eller diskret? Evt. både og? Vet ikke, hvordan sjekkes det?

- Screenshots fra lydinstillingene på maskinen, spesiellt playback tab'en (dersom vista eller win7) ?

- Er uttakene dine fargekodet? og hvor står høytalerene koblet til akkurat nå? Ja, men ingen grønn. Og det er 2 høytalere på hver side av PC'en.

- Får du noe lyd med headset/øreplugger/andre høytalere i samme utgang? Tror det? Nei? Vet ikke?

 

-Stigma

 

Jeg fikk lyd, men jeg fikk ikke sangen. Det gjelder plater jeg spiller nå.

På Youtube er alt borte, men jeg hører at det er lyd når jeg skrur opp volumet liksom, det er enn sånn brennende dirrelyd-aktig greie...

Lenke til kommentar

OS = Operativsystem. Ok det er windows, men hvilket windows? windows XP, Vista eller windows 7?

 

Hvis du har integrert lydkort (det har du sikkert) så har du lydinganger nær der som du finner USB-kontaktene på baksiden av maskinen. Om du har diskret lydkort i tillegg så har du også lydkontakter lenger nede på maskinen, nær der som skjermkortet ditt er. Disket lydkort betyr et lydkort som er et eget kort, slik som et skjermkort for eksempel.

 

Vedrørende screenshot av "playback" på lydinstillinger:

Jeg snakker om denne skjermen:

http://www.gocomputertraining.com/images/windows-7-sound-playback-dialog-box.jpg (dette er et bilde fra slik det ser ut på windows7 og vista)

du finner den under lydinstillinger fra kontrollpanelet

 

anngående fargekodede utganger: Hvilke farger har du da? Og fortell meg også hvor disse pluggene du bruker er rent fysisk på maskinen. Er det utagene nær der USB kontaktene er, eller evt. noen som er nær der skjermkortutgangen er (sansynligvis under skjermkortutgangen)?

 

headsett/øreplugger - har du i det hele tatt testet? Det må du vel kunne svare på?

 

"Jeg fikk lyd, men jeg fikk ikke sangen" - beskriv/forklar dette bedre er du snill.

 

"men jeg hører at det er lyd når jeg skrur opp volumet liksom, det er enn sånn brennende dirrelyd-aktig greie..." - Dette skjer ofte om du har koblet høytalerene i feil utgang, men om du skrur opp høytalerene tilstrekkelig høyt (mye høyere enn du vanligvis ville skrudd opp volumet) vil det ofte komme noe "brumming" i uansett tilfelle.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

OS = Operativsystem. Ok det er windows, men hvilket windows? windows XP, Vista eller windows 7?

 

Hvis du har integrert lydkort (det har du sikkert) så har du lydinganger nær der som du finner USB-kontaktene på baksiden av maskinen. Om du har diskret lydkort i tillegg så har du også lydkontakter lenger nede på maskinen, nær der som skjermkortet ditt er. Disket lydkort betyr et lydkort som er et eget kort, slik som et skjermkort for eksempel.

 

Vedrørende screenshot av "playback" på lydinstillinger:

Jeg snakker om denne skjermen:

http://www.gocomputertraining.com/images/windows-7-sound-playback-dialog-box.jpg (dette er et bilde fra slik det ser ut på windows7 og vista)

du finner den under lydinstillinger fra kontrollpanelet

 

Nei, da har jeg nok XP.

 

anngående fargekodede utganger: Hvilke farger har du da? Og fortell meg også hvor disse pluggene du bruker er rent fysisk på maskinen. Er det utagene nær der USB kontaktene er, eller evt. noen som er nær der skjermkortutgangen er (sansynligvis under skjermkortutgangen)?

 

headsett/øreplugger - har du i det hele tatt testet? Det må du vel kunne svare på?

 

Jeg prøvde å spille av en CD via CD-rommet, men bare lyden kom, ikke sangen

 

"Jeg fikk lyd, men jeg fikk ikke sangen" - beskriv/forklar dette bedre er du snill.

 

"men jeg hører at det er lyd når jeg skrur opp volumet liksom, det er enn sånn brennende dirrelyd-aktig greie..." - Dette skjer ofte om du har koblet høytalerene i feil utgang, men om du skrur opp høytalerene tilstrekkelig høyt (mye høyere enn du vanligvis ville skrudd opp volumet) vil det ofte komme noe "brumming" i uansett tilfelle.

 

-Stigma

 

Jeg ser ikke noe kort, men fargene er svak rød, svak blå, og litt sterkere blå. Og de er nederst. Og jeg ser ikke noe kort.

Det er merkelig, fordi alt var slik det er nå, i går, og da virket det.

Lenke til kommentar

Tror du rett å slett driver gjøn med alle her som prøver å hjelpe deg eg. Du skriver bare tull hele tiden og svarer ikke på det folk spørr deg om.

 

Noen innlegg som du skriver ser sånn ut mens andre ser sånn ut Mulig du bare prøver å "mixe" innholdet i innleggen dine, men eg står fast på at du bare driver gjøn med de som prøver å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...