Gå til innhold

Lav hastighet VDSL2 lokal ISP


Anbefalte innlegg

Vel jeg sitter 472m fra sentralen, og får "hele" 32/13mbit, jeg betaler for 50/20mbit.

 

Kobberparet jeg sitter på er 0.6mm, SNR margin (dB) 10.0 / 9.8... Noe som er elendlig.

 

Har dog testet 2 av linjene som ligger på 670m, med elendig resultat på begge, noe som bare får meg til å tenke at det ikke hjelper å teste de andre 472meter-linjene. Den ene dukket dog ikke opp på linjesøk før telenor startet opp med sitt "oppgraderte linjesøk".. Så den heter i følge kaapaks "ny linje", ikke "Ledig linje" som de andre... :S

 

 

Kansje noen har noen ideer som de kan dele med meg, eller hvor vidt det er tapt håp, ble unødvendlig langt bekalger.. :)

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du opplever dårligere hastighet enn det du mener du kan forvente med tanke på linjelengde og tråddiameter er det ikke så mye annet du kan gjøre enn å ringe kundeservice.

 

Før du ringer vil jeg anbefale deg å ta en hastighetstest med kun en PC rett i modemet (som selvsagt ikke har annen internetttrafikk gående). Dette er kun dersom du ikke allerede har gjort det selvfølgelig. Noter deg resultatet slik at du kan informere om det når du ringer.

 

Det er flere mulige feilårsaker her.

 

1. Feil i konfigurasjon på sambandet.

2. Dårlig linjekvalitet eller feil på DSLAM-port. ISP må da sende ut en montør for å prøve et annet trådpar / bytte port.

3. Mye støy fra f.eks andre linjer som ligger sammen med den du er koblet på. Mer støy = lavere hastighet.

 

Hvis det tredje er problemet vil dessverre ikke din ISP kunne gjøre noe særlig for deg på kort sikt.

 

Edit: Feil på modem er også en mulighet. Da vil nok i tilfelle din ISP sende deg nytt.

Endret av Sveen
Lenke til kommentar

Du skriver ingenting om kabling fra inntaket ditt til modemet. VDSL2 har større krav til skjerming av kabler og utstyr. Pass på at du bruker skjerma cat5 fra inntaket ditt til modemet ditt, evt fra inntak til splitter, og videre til modem. VDSL splitter er også bedre skjerma en ADSL splitter, så pass på å bruk riktig her også. Du kan tjene en god del db i støymarginer på dette, å siden VDSL2 porten du står på antakelig er rateadaptive, så betyr det sync på høyere hastighet :-)

Lenke til kommentar

Kablingen mellom "inntak" til modem er ikke problemet. Kabelen som er brukt er av typen cat5e, dog. Dette har variert veldig, da jeg har flere kabler liggende og bikkja likte å spise disse... (=

 

Men problemet er simpelthen at SNR ned og opp ligger på ca 10dB, noe som er nermere forferdelig. Kablene ble gravd ned tilbake i 1960. De er ca 50 år gamle... De har hatt sine bedre dager.

 

Så problemet lar seg ikke løse, om det ikke er en vei rundt det lave hoppet mellom signalet og støy. Altså muligheten kan liksågodt ligge på Sentralens side... Jeg har regnet med, og regner fremdeles med at det er tett opp til ingenting en kan gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...