Gå til innhold

Halvert ytelse etter bytte av hk


bjartiz

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har byttet hk fra ASUS P7H55-M PRO til MSI Big Bang Fuzion. Etter dette scorer jeg halvparten på 3Dmark06 (~8500 vs. ~16000) og det hakker ofte med bare et par faner i chrome pluss itunes. Jeg har gjorte en clean install av w7 og selvfølgelig installert og oppdatert alle drivere. Hva kan dette skyldes?

 

Hardware:

i5-650 @ 3,2

XFX HD 5770

Kingston 2x4GB @ ~600 MHz

400W psu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått festet cpu kjøler skikkelig? hvis du bruker den kjipe kjøleren som intel shipper med boxed løsningene sine er det veldig lett for at den blir sittene dårlig, eller spretter ut igjen f.eks mens du monterer annen hardware, og det er ikke alltid så lett å se at det har skjedd.

Lenke til kommentar

Har du fått festet cpu kjøler skikkelig? hvis du bruker den kjipe kjøleren som intel shipper med boxed løsningene sine er det veldig lett for at den blir sittene dårlig, eller spretter ut igjen f.eks mens du monterer annen hardware, og det er ikke alltid så lett å se at det har skjedd.

 

Skal sjekke, men vil det føre til så mye dårligere ytelse..? Mistenker egentlig noe med skjermkortet..

Lenke til kommentar

Ja, er det dårlig kontakt med den original søppelkjøleren så vil CPU'en throttle.

Det vil si at den senker farten for å ikke overopphetes, uansett en god grunn alene til å kaste den kjøleren i søppla og kjøpe en skikkelig en med bakplate og fjærbelastede skruer, mange hodepiner spart for fremtiden også.

Lenke til kommentar

Ja, er det dårlig kontakt med den original søppelkjøleren så vil CPU'en throttle.

Det vil si at den senker farten for å ikke overopphetes, uansett en god grunn alene til å kaste den kjøleren i søppla og kjøpe en skikkelig en med bakplate og fjærbelastede skruer, mange hodepiner spart for fremtiden også.

 

Hm, men cpu-z viser at den ofte kjører på opp i mot 3,4 GHz..? Multiplieren hopper opp og ned hele tiden da, så avogtil kjører den på 1,9 Ghz og sånt, det er altså ikke nomalt?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er akkurat det den vil gjøre hvis den har for dårlig kjøling!

men merk at Speedstep (som er en teknologi som begrenser strømforbruk) også vil gjøre det samme, men uten merkbart ytelsestap. Da det bare gjøres når all kraften ikke trengs.

 

Jeg har jo ikke hatt dette problemet før jeg byttet hk. Har dessuten tatt på ny kjølepasta..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...