Gå til innhold

Allmenn Påbygging (Spørsmål om denne linjen)


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nå 17, og blir snart 18. Det vil si jeg nå går VG2, og har to valg når jeg er ferdig. Jeg kan enten gå ut som lærling, eller fortsette på skolebenken på Allmenn Påbygging. Det valget har jeg så å si allerede tatt siden jeg er ferdig med å søke. Det jeg valgte er Allmenn Påbygging. På VG1 var jeg på Elektro, og nå på VG2 går jeg IKT.

 

Jeg har noen bekymringer når det gjelder Allmenn Påbygging. Jeg har egentlig altid vært den typen som aldri gidder å gjøre lekser hjemme, og jeg driver ofte på med ting jeg ikke skal i timene. På ungdomsskolen hadde jeg 2 i matte, og det samme hadde jeg på elektro. Jeg har heldigvis ikke matte nå, siden det er det faget jeg kan minst og missliker mest.

 

Fag som samfunnsfag, natur og miljø, kristendom og lignende har jeg egentlig ikke noen problemer med om jeg først leser. Men der har jeg ett annet problem, jeg klarer skjeldent å lese 40+ sider om noe jeg absolutt ikke har noen som helst interesse for.

 

Kan vell kalle meg selv lat, og si jeg ikke tar nokk ansvar. Men jeg har aldri hatt bedre karakterer enn jeg har nå, snittet jeg fikk nå til jul var 4.2 som betyr jeg har fått nesten 2 hele karakterer mer i snitt siden VG1.

 

Tror dere jeg kommer til å klare Allmenn Påbygging? Har hørt rundt 57% som går der stryker i minst 1 fag, som oftest matte. Jeg er redd jeg kommer til å bli en av de personene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er bare at du har arbeidsvaner fra et helvete, men det er bra du har tatt tak i deg selv. Siden det er slik at når du kommer på universitet og høyskole så selv om du har valgt en grad som du interesserer deg for så skal du være veldig heldig for å ikke få noen fag som kjeder deg og hvor du allikevel må lese 750 sider...

Lenke til kommentar

Hei! Jeg er nå 17, og blir snart 18. Det vil si jeg nå går VG2, og har to valg når jeg er ferdig. Jeg kan enten gå ut som lærling, eller fortsette på skolebenken på Allmenn Påbygging. Det valget har jeg så å si allerede tatt siden jeg er ferdig med å søke. Det jeg valgte er Allmenn Påbygging. På VG1 var jeg på Elektro, og nå på VG2 går jeg IKT.

 

Jeg har noen bekymringer når det gjelder Allmenn Påbygging. Jeg har egentlig altid vært den typen som aldri gidder å gjøre lekser hjemme, og jeg driver ofte på med ting jeg ikke skal i timene. På ungdomsskolen hadde jeg 2 i matte, og det samme hadde jeg på elektro. Jeg har heldigvis ikke matte nå, siden det er det faget jeg kan minst og missliker mest.

 

Fag som samfunnsfag, natur og miljø, kristendom og lignende har jeg egentlig ikke noen problemer med om jeg først leser. Men der har jeg ett annet problem, jeg klarer skjeldent å lese 40+ sider om noe jeg absolutt ikke har noen som helst interesse for.

 

Kan vell kalle meg selv lat, og si jeg ikke tar nokk ansvar. Men jeg har aldri hatt bedre karakterer enn jeg har nå, snittet jeg fikk nå til jul var 4.2 som betyr jeg har fått nesten 2 hele karakterer mer i snitt siden VG1.

 

Tror dere jeg kommer til å klare Allmenn Påbygging? Har hørt rundt 57% som går der stryker i minst 1 fag, som oftest matte. Jeg er redd jeg kommer til å bli en av de personene.

 

Går på påbygg akkurat no, og gjekk IKT andre året slik som deg, så kan svare på nokon av dine spørsmål. Første året gjekk eg Service og Samferdsel, og fekk eit greit snitt sjølv med ekstrem mykje fråvær. Etter samtaler med folk som går eller har gått elektro har eg fått inntrykket at det er ein vanskeleg linje, så det at du fekk 2,2 i snitt på elektro, der du slaska, betyr ikkje at du ikkje kan få eit høgt snitt på påbygg.

 

 

Jeg har egentlig altid vært den typen som aldri gidder å gjøre lekser hjemme, og jeg driver ofte på med ting jeg ikke skal i timene

 

Skal du gjøre det bra på påbygg, må du endre innstillingen din når du begynner på påbygg. Du virker som ein av dei elevane som kan eigentlig gjere det bra på skulen, men gidder ikkje. Sitter du på facebook i timane, og lar være å gjere lekser heime, blir det vanskeleg å få meir enn 3 i snitt. Det finst sjølvsagt mange slasker som får 4-5 i snitt, men det er dei som er intelligente og har veldig lett for å lære. Når du sier at du har 2,2 i snitt frå VG1 så ser ikkje det ut til at du er ein av dei. (No offence)

 

 

På ungdomsskolen hadde jeg 2 i matte, og det samme hadde jeg på elektro. Jeg har heldigvis ikke matte nå, siden det er det faget jeg kan minst og missliker mest.

 

Du får matte på påbygg. Du burde nok velge praktisk sida du er dårleg i matte. Den praktiske matten på påbygg er på samme nivå som ungdomskulen, så det burde ikkje være noko problem for deg å få god karakter viss du prøvar hardt.

 

 

jeg klarer skjeldent å lese 40+ sider om noe jeg absolutt ikke har noen som helst interesse for.

 

Det må du forvente å måtte gjere når du går påbygg. Historieprøvene eg har hatt, har aldri inneholdt stoff på under 40 sider. Det samme går for naturfag, kvart kapittel er på rundt 30-40 sider.

 

 

Kan vell kalle meg selv lat, og si jeg ikke tar nokk ansvar. Men jeg har aldri hatt bedre karakterer enn jeg har nå, snittet jeg fikk nå til jul var 4.2

 

Fekk faktisk samme snitt som deg på IKT :p mens no på påbygg har eg eit snitt på 5,125

Så lenge du følger med i timane og lar være å sitte på facebook, og brukar minst 1 time dagen på lekser, så skal du nok klare deg bra.

 

Og til slutt: Påbygg er ikkje så vanskeleg som alle trur. Bur på hybel med ei som går på VG1 studiespesialiserande, og eg har fått inntrykket at det er mykje hardare enn påbygg

Endret av Juriloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kan dere som alltid spør om allmenn påbygg bruke søkefunksjonen for en gang skyld?

 

Resultatene inneholder alt av allmenn påbygg på dette forumet. Resultater som omhandler om privatist eller studiespesialisering er blitt utelatt. Noen av resultatene er meningsløse tråder, men du kan skanne gjennom mange av dem.

 

Se resultatene mine:

Resultat nr 1 (vanskelighetsgrad)

Resultat nr 2 (beskrivelse)

Resultat nr 3 (veien videre)

Resultat nr 4 (mer beskrivelse)

Resultat nr 5 (variant)

Resultat nr 6 (alternativ)

Resultat nr 7 (et valg)

Resultat nr 8 (begynne sent)

Resultat nr 9 (angrer)

Resultat nr 10 (programfagene)

Resultat nr 11 (mer om angre)

Resultat nr 12 (mer om programfag)

Resultat nr 13 (fritak?)

Resultat nr 14 (uke timer)

Resultat nr 15 (kom ikke inn)

Resultat nr 16 (inntak)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...