Gå til innhold

Romfartens historiske linje?


Yamas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg ikke skryte på meg kunnskap om alt som har skjedd i rommet, men jeg er ganske sikker på at vi ikke har vært på Mars ennå...

 

http://marsrover.nasa.gov/home/

 

Jada, kjenner til Spirit og Oppertunity, men det er jo bare rovere. Mars er jo en spennende planet, og kan gav oss mange viktige gjennombrudd mtp. nye habitat, men det er vel ikke så spennende. Hva med Voyager som nylig forlot melkeveien?

 

Voyager har ikke forlatt Melkeveien, men har snart forlatt solsystemet. Ganske stor forskjell ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil diskutere de tre viktigste begivenhetene i romfartens historie, og lage en tidslinje med hoved-greier innen romfartens historie. Men jeg er ikke flink i dette.

De tre viktigste momentene så langt i romfartshistorien vil jeg si er følgende:

 

1. Første satelitt i rommet (Sputnik, 1957)

2. Første menneske i rommet (Gagarin, 1961)

3. Første menneske på månen (Armstrong, 1969)

 

Utover dette er det mange andre spennende begivenheter man kan nevne. Romfergen, for eksempel, som er det første gjenbrukbare romfartøyet som ble laget. Den har flydd siden STS-1 i 1981. I år er det slutt, etter STS-135 som etter planen går av gårde i juni-juli.

Hubble-teleskopet er en viktig begivenhet, Apollo-Soyuz (første samarbeidsferd mellom USA og Russland, eller Sovjetunionen som det var den gang). Den internasjonale romstasjonen er også en viktig ting å nevne, vil jeg si. 15 land, inkludert Norge, har bidratt til å bygge romstasjonen som nå går i bane rundt 350 kilometer over bakken, med et fast mannskap på 6 personer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...