Gå til innhold

Hva skjedde med Microsoft .NET?


Anbefalte innlegg

Anyway, De fleste .NET progarmmerere bruker enten C# eller VB.NET. Som VB.NET programmerer har jeg ingen problemer med å lese C# kode, og de jeg programmerer sammens med, som bruker C#, har heller ingen problemer med å lese min VB.NET kode.

 

Konklusjon: Det fungerer utmerket å bruke flere språk i samme prosjekt. :woot:

 

Men leser du c# kode like bra/raskt som en av c# programmerne? Og skriver du c# kode like raskt og effektivt som c# programmererne?

 

Hvilken fordel har prosjektet av at det benyttes 2 forskjellige språk?

 

Jeg leser C# kode nesten like raskt som en C# programmerer. Det er tross alt bare syntaksen som er forskjellig. Man programmerer jo mot det samme rammeverket (les .NET Framework). Om jeg skriver like fort er uvesentlig for jeg skriver mine mouler i VB.NET.

 

Fordelen med at vi kan bruke flere språk ser du jo. Hadde vi ikke kunnet det, hadde vi ikke kunnet jobbet sammen om prosjektene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leser C# kode nesten like raskt som en C# programmerer. Det er tross alt bare syntaksen som er forskjellig. Man programmerer jo mot det samme rammeverket (les .NET Framework). Om jeg skriver like fort er uvesentlig for jeg skriver mine mouler i VB.NET.

Så lenge du kun skriver dine moduler, så ja. Men hvis du på et tidspunkt må skrive c# kode, så er det jo vesentlig. Du kan med andre ord ikke erstatte en c# programmerer eller "overta" noen av hans moduler, da du ikke kan skrive språket.

 

Prosjektleder-Per mister da mye fleksibilitet i arbeidsstyrken når han skal finne en erstatter for en c# programmerer. La oss tenke oss et prosjekt med 3 vb-programmerer og 2 c# programmerer. Hvis da en c# programmerer blir borte av en eller annen grunn finnes det kun en reell erstatter for ham, nemmelig den andre c# programmereren. Dere vb-gutta kan jo ikke brukes. Mao, *mye* overtid for csharp-sigurd.

 

Det finnes en million grunner til at prosjektdeltakere blir borte / man trenger flere, og da er det en kjempefordel å kunne om-møblere på de prosjektdeltakerne man har slik at man kan prioritere de viktigste oppgavene/modulene. Det er da en kjempe-ulempe dersom det finnes grupper innenfor prosjektet man ikke kan veksle mellom.

 

Fordelen med at vi kan bruke flere språk ser du jo. Hadde vi ikke kunnet det, hadde vi ikke kunnet jobbet sammen om prosjektene.

 

Det kan man jo si for eiffel-eigil også. Heller ikke han kunne ha deltatt i prosjektet hvis han ikke hadde kunnet bruke eiffel.

 

Altså sikkert en personlig fordel for deg, men prosjektet som helhet hadde antakelig hatt det bedre med kun c# programmere enn med vb-programmerer og c# programmerere.

 

Slik det er nå går det kanskje akkurat uten at det er en voldsom belastning for prosjektdeltakerne, men litt frem i tid vil det garantert oppstå problemer av større eller mindre grad.

 

Dersom hele prosjektet hadde vært gjort i c# ville man ha taklet disse problemene bedre.

 

Mao, hvorfor skulle prosjektleder-per velge å ta den risikoen det er å ta med vb-Liquified på laget fremfor c#-sigurd? Spesielt med tanke på erfaringene han hadde med eiffel-eigil?

Lenke til kommentar

Kan jo bringe opp killer poenget her da. .NET er objektorientert. Java er objektorientert, c++ er objektorientert (sikkert noen andre også). Og som dere sikkert vet, er objektorientering supert for gjenbruk (egentlig er vel mesteparten av poenget med OO, gjenbruk). ERGO, hvis man kjører et C# prosjekt og vet at Java gruppa i firmaet har en haug med moduler/klasser som kan brukes i C# prosjektet, så er det jo bare å gjøre det!

 

Jeg tror kanskje det er det som multi-språk greia var tiltenkt!

 

Hva tror dere? (jeg er overbevist, så dere trenger ikke prøve å forandre min mening)

Lenke til kommentar
ERGO, hvis man kjører et C# prosjekt og vet at Java gruppa i firmaet har en haug med moduler/klasser som kan brukes i C# prosjektet, så er det jo bare å gjøre det!

Men java-gruppa programmerer jo mot et helt annet api, som ikke finnes i .net, så det går vel ikke...?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
.NET er Microsoft sitt svar på Java fra Sun Microsystems, og jeg foretrekker Java helt klart :)

Og Java er Sun sitt svar på C/C++ fra Borland, så da er vi like langt.

 

Neida, det er fullstendig nytteløst å diskutere hva som "er best" av .NET og Java. Finnes for og mot argumenter på begge sider, og i bunn og grunn er det egentlig bare snakk om smak og behag hos den enkelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...