Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er de "dumme" mest likt i samfunnet?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noe jeg har lurt på lenge, som jeg har opplevd og vært vitne til i mange år:

 

Hvorfor er det slik at de som oppfører seg som drittunger, lager bråk, har ADHD/konsentrasjonsproblemer, røyker/drikker, driter i skolen, får 2'ere på alle prøver, etc er de som er mest likt og gjør det best sosialt? Det gir jo ikke mening.

 

Hvorfor skal jeg, som er oppdratt til å gjøre det bra på skolen, rydde rommet mitt, hjelpe andre og være snill gutt, bli belønnet med å aldri bli bedt med på fest/ut med venner osv.? Jeg er jo mye smartere og mer omtenksom enn de taperne som beskrevet ovenfor.

 

Er så lei av at det er sånn. :(

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De prioriterer den sosiale arenaen, du prioriterer det som samfunnet legger opp til som "veien til suksess".

 

Jeg velger å tippe at du ikke er så gammel, type ungdomsskole. Det er ofte bøllene og de opprørske som er populære på ungdomsskolen, fordi de har en viss status som de får av å være med på de kule tingene. Det er svært ofte at denne type personer ikke er de som fortsatt er "kule" utover vgs.

Endret av superninja
Lenke til kommentar

(...) Det er svært ofte at denne type personer ikke er de som fortsatt er "kule" utover vgs.

 

Sanne ord. På barneskolen og delvis ungdomsskolen er det de du beskriver som er kule, på VGS og fremover gir det mer "status" å ha gode karakterer og en fungerende hjerne.

Varierer vel sterkt fra linje til linje. Bare fra realfag til samfunnsfag er det enorm forsjell, hvor denne ungdomsskole-mentaliteten enda er tilstedeværende i sistnevnte. Ikke misforstå, prøver ikke slenge dritt om samfunnsfag (liker disse fagene i stor grad bedre enn realfag), men på vår skole er det slik ihvertfall. Men stort sett så vokser de fleste opp på VGS, ja.

Lenke til kommentar

Sanne ord. På barneskolen og delvis ungdomsskolen er det de du beskriver som er kule, på VGS og fremover gir det mer "status" å ha gode karakterer og en fungerende hjerne.

Høres ut som noe lærerne forteller ungene på ungdomsskolen for at de skal jobbe hardere. Har ingenting å gjøre med virkeligheten der jeg gikk i hvert fall.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i hva du sier, TS. Jeg er 23, og har sett sett skjebnene til de som har passet til dine beskrivelser:

 

- "Roy" var veldig badass. Han hadde skikkelig sjanse på damene, likte hip-hop etc. Endte opp med å bli drept av en gjeng med HA- folk som jaga ham. Snuten sa det var en trafikkulykke, til tross for at de fant ham 200 meter fra der han døde. Han ble 21.

 

- "Arne" var bestekompissen til "Roy" på ungdommskolen. Holdt på å ende som "Roy", men ble frelst. Er i dag veldig, veldig religiøs. En av de store mobberne som alle så opp til.

 

- "Jimmi" kom fra en belastet familie. Var en av de sterkeste gutta på ungdommskolen, og alle var redd for ham. Vi så på ham som den ultimate badass. Begynte på narko etter hvert, og fikk mye gjeld. Har sikkert hatt HA på døren noen ganger. Ut og inn av fengsel, og er i dag et nervevrak. Har hørt han har blitt banka og voldtatt bak murene, og er ikke den samme "storheten" han var i gamle dager.

 

Har flere historier.

 

Alle har sin "prime time". Det får du også. Og din varer lengre. Gjerne fra du er 22- 23 til du er død. De tre nevnte var "de kuleste" i tre til fire år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Enig! Jeg startet på VGS i høst, på studiespess. Der ble mange av ''tøffingene'' luket ut fordi de går yrkesfaglig, og er dårlige på skolen generelt. Veldig kjekt, ble kvitt mange jeg ikke liker. :D Litt synd at vi har yrkesfaglig for mekk og el på skolen da men..

 

Feiler deg? Dømmer du alle personer som velger å gå yrkedsfag om å være idioter og dummere enn deg? For det er det du skriver. Jævla barnslig.

Lenke til kommentar

Feiler deg? Dømmer du alle personer som velger å gå yrkedsfag om å være idioter og dummere enn deg? For det er det du skriver. Jævla barnslig.

Herrejesus, la nå være å få mensen over at han prater av egen erfaring. Yrkesfag har mange idioter, men ikke ekslusivt idioter. Finnes folk med vett i hodet der og.

 

edit: Jævla dramaqueen.

Endret av Mr. Graves
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke. Les hva jeg skriver. Jeg skriver at mange av disse tøffingene ble luket ut, noen fordi de ikke kom inn der de ville, og pga interreser. Har også noen venner som valgte yrkesfaglig som jeg godt kunne gått i klasse med. Går/gikk sikket i klasse med noen du ikke liker/likte du også. Ikke kom her å si at noe feiler meg før du har lest hva jeg skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig! Jeg startet på VGS i høst, på studiespess. Der ble mange av ''tøffingene'' luket ut fordi de går yrkesfaglig, og er dårlige på skolen generelt. Veldig kjekt, ble kvitt mange jeg ikke liker. :D Litt synd at vi har yrkesfaglig for mekk og el på skolen da men..

 

Feiler deg? Dømmer du alle personer som velger å gå yrkedsfag om å være idioter og dummere enn deg? For det er det du skriver. Jævla barnslig.

 

Du kan ikke nekte for at folk med de beste karakterene som oftest velger lengre utdannelse (går på universitet, høyskoler etc), mens de med dårligere karakterer velger ting som mekken og elektro.

 

Jeg er helt enig med kallepetrus. Da jeg startet på vgs ble nesten alle "tøffingene" luket ut.

Kallepetrus sa derimot ingenting om at de "tøffe" var dummere enn andre... Hvor i posten hans fikk du det fra?

Lenke til kommentar

Jeg kan kjenne meg igjen i det trådstarter skriver, men da på et stadie hvor man gikk på ungdomsskolen og hvor det å ikke ha særlig gode karakterer var en kul greie. I senere tid og i de sosiale kretser jeg har vært, har det definitivt vært "kulest" med gode karakterer. Det sier noe om hvilken person du er, hvilke ambisjoner du har for livet og hvor du vil henn. Dersom du ønsker deg fin bil, fin leilighet og hele den pakka der, ja så må du nesten stå på litt også.

 

Har aldri vært kult med dårlige karakterer eller drittunge oppførsel. På den andre siden skal det sies at de som kanskje virker veldig useriøse utad og har litt utagerende oppførsel i noen situasjoner, slett ikke trenger å være noe "dummere" eller ha dårligere karakterer enn han karen som er dønn seriøs til en hver tid.

Jeg har møtt mange folk som virker totalt useriøs hele tiden, men som sitter på et snitt rundt 5 på skolen. Så suma sumarum så tror jeg ikke man kan dømme personlighet helt ut i fra karakterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Smartere" enn de "dumme" guttene er vel litt stærke ord.

 

Uansett kommer også snill, omtenksom og omsorg under dame egenskaper.

 

En fyr som lager bråk og får tak i oppmerksomhet får en status - lederstatus. Denne typen, som lager i stand bråk og også har egenskapen til å kontrollere sittuasjoner (som trolig ikke en snill og omsorgs gutt kan gjøre), vil få en lederstatus. Og hvem vil ikke være med lederen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...