Gå til innhold

Hvordan får man "duse" farger i bilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Teknikken heter cross processing Og dette utfører man med et bildebehandlingsprogram. I den tiden der man fotograferte analogt, fikk man den samme effekten ved å bruke andre kjemikalier i fremstillingsprosessen enn hva som tiltenkt for den filmen man brukte. :)

Lenke til kommentar

Teknikken heter cross processing Og dette utfører man med et bildebehandlingsprogram. I den tiden der man fotograferte analogt, fikk man den samme effekten ved å bruke andre kjemikalier i fremstillingsprosessen enn hva som tiltenkt for den filmen man brukte. :)

 

Oj, se der ja, takk skal du ha! Vet du hvordan jeg kan gjøre dette, hvilke instillinger jeg skal bruke i et program? Jeg har Photoshop Elements, men er veldig nybegynner og ikke flink i det hele tatt :blush: Jeg har flere andre enkle programmer, som Picasa, PhotoScape og et par til i samme sjanger...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Du bruker curves i Photoshop, gå inn på hver enkelt farge individuelt, og dra rød & grønn oppover & blå fargen nedover. Så leker du deg til du får ønsket resultat. Se bildet som et eksempel. :)

 

post-44035-0-28533900-1297529533_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei! Om du syns Photoshop er vanskelig, prøv et annet Adobe-program; Lightroom 3 (eller 2, men det har ikke like bra støyfjerning/oppskarpingsdel).

 

Det lettet iallefall min redigeringsprosess ENORMT, da jeg ikke har behov for 90% av Photoshops avanserte menyer :)

 

Elements er vel ikke det mest avanserte av dem, men likevel er LR mer tilrettelagt for enkle justeringer, og med muligheter for bl. justering av hver enkelt fargekanal :)

 

Det er spesielt beregnet for redigering for råfiler, og du har HELE tiden mulighet til å stille tilbake alle endringer du har gjort, siden det ferdige resultat (den eksporterte Jpg-fila) blir lagret som en ny fil der du ønsker det.

 

En annen kjekk funksjon er at du kan ordne deg presets med innstillinger du vil bruke på alle dine nylig importerte 327 bilder, som du bare limer inn og •vips• er alle f.eks i sepiatoner , og det eneste du trenger å gjøre er å finjustere (om du i det hele tatt trenger det) bildet :)

 

Du kan laste ned en prøveversjon som fungerer i 30 dager, før du blir spurt om å kjøpe evt taste inn koden du trenger for å bruke det videre :)

Lenke til kommentar

 

 

Det er spesielt beregnet for redigering for råfiler.

 

Vil bare utdype det litt til :)

 

Når du bruker jpg-formatet i kameraet mister du mulighetene til og redigere fargene 100% individuelt, hvis du bruker raw-formatet får du alle fargekanalene separert samt at du kan justere fargemetning og eksponeringen.

Lenke til kommentar

 

 

Det er spesielt beregnet for redigering for råfiler.

 

Vil bare utdype det litt til :)

 

Når du bruker jpg-formatet i kameraet mister du mulighetene til og redigere fargene 100% individuelt, hvis du bruker raw-formatet får du alle fargekanalene separert samt at du kan justere fargemetning og eksponeringen.

 

Dette med raw-filer har jeg ikke helt skjønt meg på ennå. Har prøvd å ta bilder i raw-format, men så ingen forskjell fra jpg-bilder. Skal det være synlig forskjell, eller er det bare med tanke på redigering? Mer valg med bildet og sånn? Når jeg la raw-bildene inn på pcen fikk jeg ikke se bilde i lite format (inne på fks Bilder på D-disken), men jeg måtte dobbelklikke å få de inn i et program før jeg fikk sett bildet. Er det normalt? :blush: (Aner ikke hva jeg snakker om nå :huh: )

Lenke til kommentar

Du må behandle RAW filene i et program som takler RAW fila som kameraet ditt leverer. Du kan bruke Adobe Camera Raw (ACR) som følger med Photoshop og Elements. Adobe Lightroom, Apple Aperture, Bibble osv.

 

RAW fila er ubehandlet og er ikke en billedfil. Den har en JPG preview innebygd, det er det du ser. Du må "fremkalle" RAW fila og lagre som JPG, TIFF e.l. for å få skrevet den ut eller brukt den på internetten.

 

Her ser du forskjell på JPG rett fra kameraet og ubehandlet RAW.

RAW filene er som regel mer kontrastløs, uskarpe, matte og kjedelige.

 

JPG:

 

 

RAW:

 

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere overskriften, men jeg lurer på hvordan man får til bilder som dette: http://www.flickr.co...leyleigh/page2/

 

Er det gjort med et redigeringsprogram, eller gjøres det med selve kameraet? Liker godt slike bilder og vil gjerne prøve selv :)

 

De første svarene som gis i denne tråden angående hvordan å få til slike bilder som i linken er missvisende og forvirrende for den ukyndige som spør.

 

Linken viser til flere "typer" bilder, men jeg regner med at trådstarter sikter til første bildet og også de andre portrettene.

 

Alle bildene har til felles at de er Tatt Mot Lyset (MOTLYSFOTOGRAFI), og at lyset skinner på frontelementet på objektivet.

 

Når svarene stort sett henviser til at bildenes karakter er gjort i etterarbeidet så er det direkte feil.

 

For å svare på trådstarters spørsmål om bildenes karakter er gjort med et redigerings program eller i kamera; Bildene er først å fremst gjort i kamera, som beskrevet over.

 

Det er sikkert gjort noen etterjusteringer i redigeringsprogram. Men det er lettest å få til effekten direkte i kamera.

 

 

Lenke til kommentar

Vil ikke si at de første svarene er missvisende og forvirrende. Man må faktisk redigere bildene for å få samme farge og effekt som de bildene TS linker til. Det er ikke KUN tatt med kamera. Er nesten 100% sikker på at fotografen har redigert bildene i ettertid for å få cross pocessing effekten.

 

Det må forresten litt mer til enn å fikse i Curves for å få riktig resultat mener jeg.

Det du kan gjøre er å google cross processing action, en action gjør alt automatisk, og er mye lettere enn å fikse selv hvis du er nybegynner i photoshop.

 

Trym

Endret av SuperTrym
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...