Gå til innhold

Kjøpe 2stk 2GB minne til, eller 8 GB fra bunnen av?


Akrobaten

Anbefalte innlegg

Har Windows 7 (64 bit) og 4 GB RAM (2*2GB). Hadde tenkt å øke til 8 GB. Hvilke av disse to løsningene vil være mest lønnsomt, med tanke på fremtiden og ytelse, først og fremst i spill?

  • Bytte ut de gamle 4 GB, og kjøpe et godt sett med 8 GB
  • Legge på 4 GB av samme type, såvidt jeg husker er det denne

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt at du får mye bedre ytelse i spill ved å gå fra 4 til 8 GB RAM.

 

Støtter hovedkortet ditt mer enn 8 GB? Om ikke så er det lite vits i å kjøpe 2x4GB "i tilfelle" du vil oppgradere til mer enn 8 senere.

 

Tror du at du kommer til å få bruk for mer enn 8 GB før du skal bytte ut hele maskina? Nøyaktig hva bruker du den til?

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Hva er hastigheten på minnet du har nå?

Som Pseudopod sier er nok sannsynligheten stor for at du kommer til å ha byttet ut hele maskinen før du får et sterkt behov for mer enn 4GB ram. Det kommer så klart an på hva du bruker maskinen til i dag, bortsett fra spilling.

 

Og hva er årsaken til at du vil oppgradere til mer RAM? Hvis det er fordi maskinen arbeider sakte hadde det vært fint om du skrev hva slags komponenter du har i dag, så vi kan se om det er noe annet du heller bør oppgradere.

 

Edit: Når du sier film, mener du da redigering? Hvis ikke tror jeg ikke du har behov for mer minne :)

Endret av WannabeLeet
Lenke til kommentar

Nei, 8 GB mente jeg aldri det var tvil om at den støttet, dersom den faktisk har 4 minnespor og benytter DDR3 RAM. Poenget mitt var dersom det ikke støttet mer enn 8 GB, hadde det ikke vært noe stort poeng i å kjøpe 2x4 GB brikker, siden den best betydelige fordelen ved dette over 4x2 GB er at man senere kan sette i ytterligere 2x4 for å oppnå 16GB.

 

Du vil ikke merke noen som helst økning i spillytelse med mindre du i dag spiller spill som alene bruker over 2-3 GB minne (ikke medregnet bruk av VRAM). Jeg vet ikke om spill som kan benytte seg av nok minne til at 8 GB vil gi en merkbar ytelsesøkning over 4 GB.

 

Uten å ha sjekket hvert eneste nye spill og dets minnebruk, så vil jeg tro de aller fleste spill i dag skjeldent ligger mye over 1-1.5 GB systemminnebruk.

 

Ut i fra hva du bruker maskinen din til, så ser jeg ikke en minneoppgradering som veldig hensiktsmessig. Hadde du brukt RAM-disker eller lekt deg med virtualisering, så hadde det jo vært en annen sak :p.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Hva er hastigheten på minnet du har nå?

(...)

Og hva er årsaken til at du vil oppgradere til mer RAM? Hvis det er fordi maskinen arbeider sakte hadde det vært fint om du skrev hva slags komponenter du har i dag, så vi kan se om det er noe annet du heller bør oppgradere.

Hastigheten er 1333MHz hvis den linken jeg postet stemmer (noe jeg tror den gjør).

 

Vel, jeg har et HD5850-kort og en Phenom II X4 955 BE, som blir regna som en god gamingprosessor, så hadde regnet med bedre ytelse enn det jeg opplever i en del spill. Gikk derfor ut i fra at det var RAM det stod på, men ser nå at det nok kanskje er harddisken det skorter på. Har Samsung SpinPoint T166 for øyeblikket. Kanskje jeg heller burde vurdere å bytte ut denne med f.eks. en Western Digital Caviar Green og en SSD til spill og OS (ser det er tilbud på Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB på Komplett nå).

Lenke til kommentar

Pse.: Med det oppsettet trådstarter har synes jeg det er rart hvis han opplever dårlig ytelse i spill.

Derfor foreslo jeg SSD, da det virker som han ønsker å oppgradere datamaskinen fordi den føles treig, noe som mest sannsynlig skyldes lang oppstartstid.

 

TS: Det enkleste vil være å installerte operativsystem og spillene på nytt på SSDen.

Lenke til kommentar

Hvor mye minne bruker maskinen akkuratt nå?

 

Høyreklikk på startlinja, start task manager, trykk på performance, så får du en fin grønn graf som viser hvor mye du bruker. Om du bruker mer enn 2.5GB, uten spill, så kanskje minne gjør noe forskjell. Ellers er det rimelig pointless.

 

En harddisk vil ikke påvirke ytelse i spill så alt for mye med mindre minnet er fullt og den må swappe.

 

Hva betyr ikke like god ytelse som du forventet?

HD 5850 er et godt kort, men nest raskest i forrige generasjon, og antageligvis ikke helt godt nok til å kjøre alle de nye spillene makset ut?

 

En ssd er ikke et dårlig valg, men utover raskere oppstart, raskere start av essensielle programmer, og en mer "snappy" følelsen så har den liten direkte påvirkning på ytelsen.

Lenke til kommentar

Nå bruker jeg 41% av fysisk minne, altså i underkant av 2 GB. Vet ikke helt hva vi kan tolke ut i fra det.

 

Sikker på dette? Mener å ha hørt fra temmelig mange gamers og selverklærte hardware-"eksperter" på diverse forums at en SSD vil øke ytelsen i spill ganske mye hvis harddisk er flaskehalsen. (Windows-opplevelsesindeksen trekkes ned fra 7.4 til 5.8 grunnet harddisken hos meg.)

 

Med dårlig ytelse tenker jeg først på "stuttering" i f.eks. Oblivion, et spill jeg regner med at jeg burde kunne kjøre på maks uten problemer.

 

Mener du da at et HD5850 til i Crossfire er en bedre løsning?

Lenke til kommentar

Det er ytterst få spill som kjører 64bit, "alle" unntatt... vel.. crysis kjører i 32bit, og som alle andre 32bit applikasjoner kan de maks trekke 2GB ram. Spill som oblivion med constant loading vil kanskje renne på noe mer behagelig.

 

For å kunne svare bedre må du først svare på resten av spørsmålene.

Lenke til kommentar

Sikker på dette? Mener å ha hørt fra temmelig mange gamers og selverklærte hardware-"eksperter" på diverse forums at en SSD vil øke ytelsen i spill ganske mye hvis harddisk er flaskehalsen. (Windows-opplevelsesindeksen trekkes ned fra 7.4 til 5.8 grunnet harddisken hos meg.)

SSD øker ikke ytelsen i spill, men kan gjøre at de starter raskere. :)

Lenke til kommentar

Det er ytterst få spill som kjører 64bit, "alle" unntatt... vel.. crysis kjører i 32bit, og som alle andre 32bit applikasjoner kan de maks trekke 2GB ram. Spill som oblivion med constant loading vil kanskje renne på noe mer behagelig.

 

For å kunne svare bedre må du først svare på resten av spørsmålene.

Det finnes AFAIK en patch som gjør at applikasjoner kan dra nytte av mer enn 2 GB minne, men det er litt vel off-topic...

 

Var det noe jeg overså? Er litt trøtt i kveld, beklager :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...