Gå til innhold

Har 8GB RAM, windows sier jeg har 3,5GB usable?


Bytex

Anbefalte innlegg

Har hatt et problem siden jeg kjøpte alt nytt til PC'n min. Først hadde jeg 4GB corsair DDR3 minne, det sto 4GB i BIOS men System i windows7 (64-bit) sa "Installert minne (RAM): 4GB (2GB kan brukes)"

 

Nå kjøpte jeg 4GB til av samme merke og plugga inn sammen med de gamle, nå står det

 

"Installert minne (RAM): 8GB (3,5GB kan brukes) i System, og BIOS sa 4GB..hva skjer her egentlig?

 

Har ASUS hovedkort. På de nye minnebrikkene sto det 9-9-9-24. Fant RAM timing i BIOS, men tallrekka der jo 3 ganger lengre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatert BIOS må jeg undersøke. Har 64-bit windows 7 ja. Det er et ganske nytt Asus hovedkort jeg har, kjøpte alle delene for noen mnd siden bare.

 

Sjekka nettopp CPUZ, jeg har to forskjellige minnemerker, OCZ og Corsair. Begge settene er 2x2GB matchede brikker. Men alle er 1600 FSB hastighet, så det skal vel ikke ha noe å si?

 

Og hvor kan jeg sette inn riktige tall i timing? I BIOS var det en laaaaaang rekke med tall som 10-10-10-2-7-0-9-24-10 på hver rambrikke, ikke bare 9-9-9-24 som det står skrevet på dem.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg vet jeg har 64-bit Win7. Det står både i System og på Win7-boksen min (som jeg har kjøpt, mr "be om ekte Microsoft programvare"-mann) :)

 

RAM-brikkene står plassert som manualen til hovedkortet beskriver også. I google finner jeg forslag som å ta ut CPU'n og se etter bøyde pinner i socketen..men det er jo merkelig da at RAM'en detekteres, men ikke kan brukes..

 

I CPUZ ser jeg også 8GB RAM. Men ikke i BIOS, der er det bare 4. Og i Windows er det 3,5GB usable..bleh.

post-11520-0-55294100-1297480179_thumb.jpg

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

har ikke noe svar på problemet ditt men vil bare si at jeg har akkurat samme problem selv og det jeg har lest er at du må enable memory remap i bios, har ikke prøvd selv men er vel verdt et forsøk vil jeg tro

 

har selv: 8 Gb installed ( 3,25 Gb usable ) og det er 64-bit

Endret av gamerhead57
Lenke til kommentar

Det er allerede enablet i BIOS hos meg..har lasta ned og flasha nyeste BIOS fra asus også. Merkelige greier. Hos en kompis står det bare Installed RAM: 8GB

 

Ikke noe i parentes bak. Før dette hadde jeg 4GB RAM, og 2 usable. Når jeg utvidet med 4GB til ble det 3.5GB usable.

Alle Windows Updates er lastet ned, inkludert SP1.

 

Noen nevnte å legge inn riktige timings på rammen i BIOS, men jeg finner ikke ut hvordan. Det står en tallrekke med 4 tall på selve brikken, men i BIOS var det 10-12 tall separarert med -

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Har du testet med en linux live-cd? feks ubuntu.

Har du integrert skjermkort? Hvis ja, kan du endre tilordnet minne til dette i BIOS.

 

Et skudd i blinde: Win-tasten + R -> skriv msconfig og trykk enter -> velg Boot fanen og trykk avanserte oppstartsalternativer. Sjekk om maksimal minnestørrelse er huket av (den bør ikke være det).

Lenke til kommentar

Et skudd i blinde: Win-tasten + R -> skriv msconfig og trykk enter -> velg Boot fanen og trykk avanserte oppstartsalternativer. Sjekk om maksimal minnestørrelse er huket av (den bør ikke være det).

 

TUSEN TAKK! gikk innpå bare for å se om det var noen nye svar og dette fiksa problemet for meg, tuuuusen takk :D! nå står det: Installed Memory (RAM): 8GB,,, ikke noe annet, så tusen takk for hjelpa :)) windows score'n min på ram gikk fra 5,9 til 7,5,,, enough said :) tusen takk :D

Lenke til kommentar

Det hjalp ingenting for meg. Max minnestørrelse sto huket av, men etter fjerning og reboot er det forsatt 3.5gb useable RAM.

 

Kikka inne i BIOS, unde memory remapping fanen sto det 4GB to 3,58GB..hmm. Detekterer ikke BIOS alle 8GB, men windows og CPUZ sier jo jeg har 8 men kan bare bruke 3.5. Jeg satte den til Disabled men fortsatt 3.5GB i windows.

 

Fant ikke noe tildeling av minne til grafikkort i BIOS.

 

Edit: Nå er memory remapping endret til Enabled igjen, nå sier windows 8GB installed (4GB Useable)...

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Så lenge det står xGB(xGB usable), er det et eller annet som legger beslag på noe av minnet. På laptopen jeg sitter på nå er det integrert skjermkort og jeg får da "4GB (3,9GB usable)", mens på min stasjonære står det kun 8GB.

Sjekk innom msconfig igjen for å være sikker (har opplevd at den har stilt seg tilbake av seg selv).

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor jeg finner denne innstillingen som reserverer minne. Har saumfart BIOS og finner ingenting. Er det en eller annen asus-applikasjon jeg kan legge inn som lar meg frigjøre minnet? Har tatt Load Default BIOS Settings også. Da økte det fra 3.5 til 4GB, men fortsatt bare halvparten av det Windows "ser".

 

I BIOS står det forresten bare 3.586 GB også..men windows sier jo 8. Jeg har Nvidia GTX280 kort, ikke noe internt. Hvis ikke et internt skjermkort er aktivert i TILLEGG til det eksterne, da..det må jeg sjekke ut.

 

Edit: Mere merkelig info fra Windows. Det står altså at 4098MB er reservert maskinvare..men jeg finner jo pokker meg ingen steder det er reservert!

 

Forklaring på "Reservert maskinvare" er "Minne reservert for BIOS og noen drivere for eksterne enheter".

post-11520-0-32426000-1299245940_thumb.jpg

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...