Gå til innhold

utmelding fra statskirken


femfulle

Anbefalte innlegg

hellu!

 

Planlegge å melde meg ut av statskirken da jeg ikke har noen kristen tro.

Jeg har lest at man da ikke kan ta på seg verv, dvs å være fadder for andres barn, dette er helt ok da jeg allerede er fadder for 4 barn. Derimot lurer jeg på hva som hender med desse vervene jeg har på desse 4 barna? Fortsetter jeg som fadder eller opphører fadderskapet?

Noen med erfaringer om dette`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fadder kan normalt bare den være som er medlem av Den norske kirke. En fadder påtar seg viktige oppgaver når det gjelder den døptes kristelige oppdragelse. Som fadder kan likevel velges personer som er medlem av et annet kristent trossamfunn og som ikke forkaster barnedåpen.

Personer som ikke tilhører noe trossamfunn, kan være fadder såfremt de ikke fornekter den kristne tro.

En fadder skal kunne bevitne at barnet er døpt, og blir ikke slettet fra kirkebokens dåpsregister selv om han/hun melder seg ut av kirken.

Kilde

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fadder kan normalt bare den være som er medlem av Den norske kirke. En fadder påtar seg viktige oppgaver når det gjelder den døptes kristelige oppdragelse. Som fadder kan likevel velges personer som er medlem av et annet kristent trossamfunn og som ikke forkaster barnedåpen.

Personer som ikke tilhører noe trossamfunn, kan være fadder såfremt de ikke fornekter den kristne tro.

En fadder skal kunne bevitne at barnet er døpt, og blir ikke slettet fra kirkebokens dåpsregister selv om han/hun melder seg ut av kirken.

Kilde

 

Geir :)

sweet, takker geir!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...