Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] hjelp til å forstå 1t matte....


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er vgs 1 elev og har 1t for å kunne kvalifisere til medisin. Neste år var planen å velge s1+s2, men det krasjer tydligvis med fysikk, så da må jeg ha r1.

Jeg er ikke så veldig god i matte, 2'er og 3'er, og lurer derfor på om noen vet om noe som kan hjelpe meg?

 

Er villig til å jobbe hardt for å få opp karakterene mine (særlig i matte!), men ender vel med at jeg må søke i utlandet, for der kan jeg greie snittet.

Har tenkt til å gå igjennom matteboka på nytt for få litt bedre peiling, så som sagt er jeg villig til å jobbe hardt hvis det faktisk bringer med seg bedre resultater!

 

Mvh rubbels94

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha R1, fysikk 1, kjemi 1 og kjemi 2 for å studere medisin. T-matte er ganske mye enklere enn R1. Men med strukturerte, gode arbeidsvaner er det ikke spesielt vanskelig å få en brukbar karakter i faget. Det du må passe på er kjemien. Kjemi 2 er det jeg vil kalle sinnsykt vannskelig!.

Lenke til kommentar

Du må ha R1, fysikk 1, kjemi 1 og kjemi 2 for å studere medisin. T-matte er ganske mye enklere enn R1. Men med strukturerte, gode arbeidsvaner er det ikke spesielt vanskelig å få en brukbar karakter i faget. Det du må passe på er kjemien. Kjemi 2 er det jeg vil kalle sinnsykt vannskelig!.

Takk :p

Lenke til kommentar

Det som er lurt er å gjere MANGE oppgåver jamnt utover skuleåret, og ikkje gi opp med ein gong det er noko du ikkje forstår. Les i boka og les eksemplane nøye og dersom du har prøvd hardt og fortsatt ikkje greier det så er det mulig å spørr på forumet :thumbup:

 

Det er viktig å holde hodet klart på prøvene og tenke på alt du har lært om på skulen og oppgåve du har gjort tidligare. Les oppgåvene NØYE.

 

Etter du har fått tilbake ei prøve, ikkje brenn den, men ta vare på den og sjå på feila du gjorde. Dersom det var veldig feil, er det nok lurt å gjere fleire oppgåver av den typen. Du får ein heildagsprøve i slutten av året og då må du passe på slik at du ikkje gjer dei same feila som du har gjort på dei tidligare prøvene.

 

Ellers lykke til, STÅ PÅ! :new_woot:

Endret av jondev20
Lenke til kommentar

Det som er lurt er å gjere MANGE oppgåver jamnt utover skuleåret, og ikkje gi opp med ein gong det er noko du ikkje forstår. Les i boka og les eksemplane nøye og dersom du har prøvd hardt og fortsatt ikkje greier det så er det mulig å spørr på forumet :thumbup:

 

Det er viktig å holde hodet klart på prøvene og tenke på alt du har lært om på skulen og oppgåve du har gjort tidligare. Les oppgåvene NØYE.

 

Etter du har fått tilbake ei prøve, ikkje brenn den, men ta vare på den og sjå på feila du gjorde. Dersom det var veldig feil, er det nok lurt å gjere fleire oppgåver av den typen. Du får ein heildagsprøve i slutten av året og då må du passe på slik at du ikkje gjer dei same feila som du har gjort på dei tidligare prøvene.

 

Ellers lykke til, STÅ PÅ! :new_woot:

 

Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

så vidt jeg vet trenger du kun r1 og ikke r2-matte for å studere medisin. s1 og s2 matte gir lik kompetanse som r1, derfor trenger du ikke ta r-matte. kanskje du vet det allerede, men jeg ville bare klarne det opp, siden innlegget til Erik B var ganske forvirrende (i mine øyne. kanskje jeg misforstår).

Lenke til kommentar

så vidt jeg vet trenger du kun r1 og ikke r2-matte for å studere medisin. s1 og s2 matte gir lik kompetanse som r1, derfor trenger du ikke ta r-matte. kanskje du vet det allerede, men jeg ville bare klarne det opp, siden innlegget til Erik B var ganske forvirrende (i mine øyne. kanskje jeg misforstår).

 

S1+S2 gir lik kompetanse i forhold til opptakskrav men ikke i forhold til innhold. Skal du studere noe med realfag så bør du alltid velge r-matten da du lærer mye mer matematikk og den er mye mer relevant i forhold til videre studier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...