Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs repeater - Anbefalinger


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ofte er jeg på steder der den trådløse dekningen er svak. Derfor kunne jeg tenkt meg en repeater som jeg setter opp et sted der den får godt signal til både maskinen min og ap/router. Den må virke med standard 802.11b/g routere (54 Mbit) uten noe konfigurasjon på routeren jeg kobler meg opp til. Noen som har noen å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er partisk til DD-WRT rutere. De kan settes opp som universale repeatere og mine erfaringer med det er bare gode. Du får da også veldig mange andre funksjoner du kan bruke og gjenbruke i andre situasjoner.

 

Det sagt så krever det jo en del mer arbeid og forhåndsresearch med det enn å kjøpe en ren repeater som den nevnt over.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for tips, akkuratt det jeg leter etter! :)

 

Er de stabile sånn at du slipper å restarte dem? Hvordan er følsomheten på mottak av signalet?

For å si det sånn.. Satt opp et system på 4 hytter ute i havgapet. Hytte nummer én har den orginale ruteren, hytte to og tre har repeatere som får signalet fra hytte én. Hytte nr fire har en repeater som får signalet fra repeateren til hytte nr to.

 

Nå er ikke øyemål min greie, men det er minst 15 meter mellom hyttene. i tillegg er det jo vegger osv.

Har ikke én eneste gang måtte restarte repeaterne!!

 

Jeg har også 2 stk montert hjemme, begge repeterer fra hovedruter, fungerer også her knirkefritt..!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skal flytte og er på jakt etter noe lignende, men mitt bruksområde blir heller at den skal motta signal, slik at jeg kan koble meg til via kabel inn på repeateren.

Egentlig slik at jeg slipper å kjøpe trådløs nettverkskort til maskinene, og ikke minst slippe å finne et trådløst nettverkskort som er esxi godkjent :hmm:

 

Spørsmålet er da, har du benyttet deg av ethernet-portene og har noen erfaringer med de?

Lenke til kommentar

Takker for tips, akkuratt det jeg leter etter! :)

 

Er de stabile sånn at du slipper å restarte dem? Hvordan er følsomheten på mottak av signalet?

For å si det sånn.. Satt opp et system på 4 hytter ute i havgapet. Hytte nummer én har den orginale ruteren, hytte to og tre har repeatere som får signalet fra hytte én. Hytte nr fire har en repeater som får signalet fra repeateren til hytte nr to.

 

Nå er ikke øyemål min greie, men det er minst 15 meter mellom hyttene. i tillegg er det jo vegger osv.

Har ikke én eneste gang måtte restarte repeaterne!!

 

Jeg har også 2 stk montert hjemme, begge repeterer fra hovedruter, fungerer også her knirkefritt..!

Om det ikke er mer enn knapt 100meter fra første hytten og til resten så ville bare bytte til en bedre antenne på routeren gi dekning til alle for endel lavere kostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, hvordan fungerer disse med APer/rutere fra andre leverandører?

 

I følge det jeg har lest om den så skal den fungere med alle merker. Noen andre får svare på om det faktisk er sånn.

Vil tro den fungerer med alt som er, så lenge frekvensene er innenfor det som er oppgitt!

Jeg har ikke hatt noe problem med det.

 

Når det gjelder ethernet-portene, så har jeg ikke prøvd disse, men kan ikke tenke meg at det skal være noe problem..

Lenke til kommentar

Om det ikke er mer enn knapt 100meter fra første hytten og til resten så ville bare bytte til en bedre antenne på routeren gi dekning til alle for endel lavere kostnad.

Leser du nøye ser du at jeg skriver at øyemål ikke er min sterke side.

Videre er "minst" uthevet, noe som indikerer at jeg holder meg innenfor en god sikkerhetsmargin. Det skal også nevnes at mellom hytte A og B, så er det en liten fjellknaus som er i takhøyde med hytte A. men siden du kverulerer, så skal jeg faktisk skritte opp avstanden!

 

A > B = 48M

A > C = 65M

A > D = 53M

 

Du må så ta høyde for den bergknausen, to sett med solide yttervegger, isolasjon, og enkelte veggdelere innendørs.

Endret av a_strann
Lenke til kommentar

jeg kjøpte meg en dlink dir-600 for 250 kroner + frakt hos netshop. Denne ruteren støtter det ikke orginalt, men om du er villig til å modifisere firmwaren på den, så er det en billig løsning.

 

Og en tråd på et anet forum, hvor ts der har kommet med en løsning: http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=77168&pid

 

edit: kankje lese førsteinlegget først..

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Leser du nøye ser du at jeg skriver at øyemål ikke er min sterke side.

Videre er "minst" uthevet, noe som indikerer at jeg holder meg innenfor en god sikkerhetsmargin. Det skal også nevnes at mellom hytte A og B, så er det en liten fjellknaus som er i takhøyde med hytte A. men siden du kverulerer, så skal jeg faktisk skritte opp avstanden!

 

A > B = 48M

A > C = 65M

A > D = 53M

 

Du må så ta høyde for den bergknausen, to sett med solide yttervegger, isolasjon, og enkelte veggdelere innendørs.

Veggelerne/yttervegger tar ikke så veldig mye signal.

En 2watt sender med dugandes antenne så gar du fint signal 400-500meter fri sikt, så kan du vel slå av en 150meter toppen for veggene.

Til samme pris som en av de repeaterne.

 

bruker 2watt selv og kan surfe/streame fra mitt eget wlan når jeg er hos en kompis 3hus bortenfor, som er 20+ vegger mellom og kanskje 200meter.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, hvordan fungerer disse med APer/rutere fra andre leverandører?

 

I følge det jeg har lest om den så skal den fungere med alle merker. Noen andre får svare på om det faktisk er sånn.

 

Leste det selv, men er egentlig ute etter erfaringer. :)

 

Kjapt spørsmål, hvordan fungerer disse med APer/rutere fra andre leverandører?

 

I følge det jeg har lest om den så skal den fungere med alle merker. Noen andre får svare på om det faktisk er sånn.

Vil tro den fungerer med alt som er, så lenge frekvensene er innenfor det som er oppgitt!

Jeg har ikke hatt noe problem med det.

 

Når det gjelder ethernet-portene, så har jeg ikke prøvd disse, men kan ikke tenke meg at det skal være noe problem..

 

Jaok. Takker. :D

Lenke til kommentar

Veggelerne/yttervegger tar ikke så veldig mye signal.

En 2watt sender med dugandes antenne så gar du fint signal 400-500meter fri sikt, så kan du vel slå av en 150meter toppen for veggene.

Til samme pris som en av de repeaterne.

 

bruker 2watt selv og kan surfe/streame fra mitt eget wlan når jeg er hos en kompis 3hus bortenfor, som er 20+ vegger mellom og kanskje 200meter.

Det er ikke fri sikt, det er et lite fjell der like høyt som huset!!

 

Hva om jeg har veldig lyst til å spille online i hytte B og ikke har trådløs tilkobling på PS3en min?? da hjelper det lite med den antennen!!

Med repeateren derimot kan du bare koble RJ45 rett i boksen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...