Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Taushetsplikt ovenfor arbeidsgiver/arbeidsforhold


Melkekartong

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er ansatt i et kommunalt helseforetak og lurer igrunn på hvor langt taushetsplikten min går. Ovenfor pasienter er én ting, men jeg tenker mer på ansettelsesforhold i forhold til media.

 

Det som skjer på arbeidsplassen min er at de svæææært sjelden ansetter noen som helst i fast stillingsprosent over 20%. Vi har haugevis av ringevikarer som jobber drøyt 75-150t/uke over lengre tid uten å få tilbud om fast stilling. Sannsynligvis for å spare penger ifht sykemeldinger. Konsekvensen av dette er ikke bare at sjefene mine må ringe rundt for å få tak i folk i et sett, men også det at de må leie inn folk fra bemanningsbyrå de dagene de ikke klarer skaffe nok folk.

 

Byrået består hovedsaklig av svenske helsearbeidere som kommer til Norge og tar vikarjobber/enkeltvakter, men det har også skjedd at vi har fått helt nyansatte som aldri har vært borti helse&omsorgsyrket tidligere som vi plutselig skal lære opp? (kan nevnes at disse kanskje jobber en eller to kvelder hos oss for å deretter jobbe et annet sted i samme by og kanskje vi ser de igjen en annen gang). I og med det er mennesker vi jobber med er jeg veldig kritisk til praksisen "å ta folk inn fra gata" og plassere de på en tilfeldig plass hvor de har omsorg for en gruppe mennesker, samt ha såpass liten kontinuitet. Det frister å enten true "de oppe i systemet" med å gå til media med forholdet - og faktisk gå til media med det.

 

Hvordan er normal praksis for taushetsplikt i dette tilfellet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en sak for Fagforeningen, fagforeningen har også egene jussadvokater som kan hjelpe deg. Skjønner ikke hvorfor du vil i media med saken. det må da være mye bedre at du tar dette med fagforeningen. går du i media er det ikke lenge før du er arbeidsledig!!!

Lenke til kommentar

For det første - Du mener vel 75-150t/mnd.

 

For det andre - Dette er helt vanlig praksis innenfor helsevesenet. Det betyr selvfølgelig ikke at en ikke skal forsøke og bekjempe det. Årsakene til at det ikke ansettes fast er mange - alt fra for store svinginger i behov til "får ikke lov til å ansette fast grunnet trangt budsjett - så vi må heller bruke enda mer penger på vikarer". Det å jobbe som ringevikar innenfor helsevesenet kan være særdeles lukrativt.

 

 

Lenke til kommentar

Det er bare å kjøre på, det eneste er at deg selv kommer til å bli skikkelig upoppuler blant sjefene, og ikke regn med god referanse :p Siden det er en kommunal instans kan man klage saken til adminsitrasjonen, Men hvis du er fast ansatt så er det vel ikke noe å bråke om, de det gjelder må jo heller ta saken selv vel??? Eller sjefen din må sette foten ned å si ikke dette funker. Jeg hadde aldri slåst denne saken hadde jeg vært ansatt i en bedrift å problemet ikke gjalt meg. hadde jeg derimot vært ufornøyd med arbeidssituasjonen så er det jo bare å finne seg en annen jobb i stede...

Lenke til kommentar

Er ansatt i et kommunalt helseforetak og lurer igrunn på hvor langt taushetsplikten min går. Ovenfor pasienter er én ting, men jeg tenker mer på ansettelsesforhold i forhold til media.

 

Du har sannsynligvis skrevet under på taushetserklæring enten som et eget dokument eller som et avsnitt i en skriftlig arbeidsavtale? Hva står det der? Jeg mener jeg i min tid som databehandler på en psykiatrisk poliklinikk skrev under på taushetserklæring angående klientenes helse og personalia, men den nevnte så vidt jeg husker ikke at jeg hadde noen taushetsplikt angående mine egne arbeidsforhold.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Kan slå tilbake på hele gjengen også.. er ikke så populært at det står på VG: "Helse-norge leier inn folk fra gata!"

 

im just saying. er bedre å ta det opp med ledelsen/fagforeningen, enn å true. Si hva du mener om saken, kanskje de hører på deg. Få flere folk med deg osv.

 

Bra poeng! Hør på Tiugama Kaa! ta med deg sjefen din på et møte med problem ledelsen, Inviter også autoritære personer som er sjefen til problem ledelsen... da blir det fart i sakene

Lenke til kommentar

Funka for oss.

 

Hadde en sjef som bokstavelig ga faen i alt. Samme hvor mye vi sa noe til sjefen, så var det ingen reaksjon.

 

Så vi tok det opp med ledelsen, så fikk vi fyren fjernet. Synd at det måtte gå slik, men ingen hadde sagt noe om han før vi gjorde det, og dette var så klart etter mange måneder på å prøve å nå frem hos han.

Lenke til kommentar

Mm.. Mente selvfølgelig 75-150t/mnd.

 

Problemet mitt er ikke sjefen min - tror ikke vedkommende synes det er så kult å sitte rundt og ringe folk i et sett for å få bemanningen til å gå opp. Det er de høyere oppe i systemet som har skylda..

 

Selv kan jeg egentlig la være å ta det videre. Jeg er deltidsansatt, tar de vaktene som passer meg og nyter livet. Det er mest på vegne av kollegaer jeg kunne tenke å ta saken videre, da flere av de er etablerte, har jobbet der i årevis, jobber mye men må se langt etter fast stilling - noe som selvfølgelig ødelegger for de hvis de feks skal prøve å få tatt opp lån el.

 

I morgen blir det dag og kveldsvakt på meg. 2500 kroner gjør ikke meg noe. :D

Lenke til kommentar

Det er mest på vegne av kollegaer jeg kunne tenke å ta saken videre (snip)

Her passer det seg godt å komme med en liten diktstrofe av Arnulf Øverland:

 

Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!

 

Med andre ord, så er jeg ikke helt enig i utsagnet fra joacom sitert under;

Jeg hadde aldri slåst denne saken (om) problemet ikke gjalt meg.

 

Edit: litt on-topic også: Ta det opp med helsesjefen i kommunen, evt rådmann/ordfører før dere (få med deg flest mulig av de som gjerne vil ha heltidskontrakt) evt går til media.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hei inge,

 

Det er fint vi er uenige, Jeg vet i alle fall hvordan det er å slåst for en slik sak, dette har jeg vært med på før, Å det gjør jeg ikke igjen!!! Jeg har bare dette å si: UPOPLULÆR blant ledelsen = Argus øyne i nakken!

 

Det er mest på vegne av kollegaer jeg kunne tenke å ta saken videre (snip)

Her passer det seg godt å komme med en liten diktstrofe av Arnulf Øverland:

 

Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!

 

Med andre ord, så er jeg ikke helt enig i utsagnet fra joacom sitert under;

Jeg hadde aldri slåst denne saken (om) problemet ikke gjalt meg.

Lenke til kommentar

Hvordan er normal praksis for taushetsplikt i dette tilfellet?

 

Du har såvidt jeg vet ikke spesifikt taushetsplikt om dette, i hvert fall ikke på den måten du har taushetsplikt om pasientforhold. Derimot har du at visst lojalitetsansvar - du skal ikke opptre på en måte som er skadelig for arbeidsgiver.

 

Det du snakker om vil antagelig komme inn under Arbeidsmiljølovens bestemmelser om varsling. Loven sier at "(1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten." (§2-4) Men så heter det at varslingen skal skje på en "forsvarlig" måte - så vidt jeg har skjønt betyr det at du skal varsle internt, ikke gå til pressen, først. Men om du har sagt i fra internt og ingenting skjer, så bør det være mulig å varsle eksternt.

 

Uansett vil jeg anbefale deg å snakke med fagforeningen først - gjerne sentral og ikke bare lokal tillitsvalgt. Både for å spørre om råd, og for å sørge for at fagforeningen i hvert fall vet hva du er i ferd med å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...