Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husvert etterfakturerer strøm for 4,5 år


amorph

Anbefalte innlegg

Skal flytte ut fra leiligheten og har akkurat fått en faktura fra husverten der det er regnet ut kostnad for leilighetens strømforbruk i hele leieperioden (~4,5 år) basert på en gjennomsnittlig strømpris i perioden.

 

Husverten har en ordning med at det blir innbetalt et fast beløp for strømforbruk hver måned, i tillegg til den ordinære husleien (benevnes som "akonto" på fakturaen). Dette beløpet er først nå blitt avregnet mot totalforbruket, og husverten mener da vi skylder dem et par tusen.

 

Det foreligger imidlertid ingen avtale om strøm i leiekontrakten, annet enn at strøm ikke er inkludert i leien. Den muntlige avtalen som ble gitt ved starten av leieforholdet var at vi ble fakturert ekstra på neste husleie dersom forbruket vårt gikk over det innbetalte beløpet. Naturlig nok regnet vi da med at vi ikke overgikk beløpet, og forventet da heller at vi eventuelt hadde penger til gode. Husverten inrømmer også i brevet som følger fakturaen at de har vært sent ute med avregning.

 

Kan dette virkelig være et gangbart krav?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldelsesfristen på pengekrav er etter hva jeg vet 3 år, så tidligere enn dette mener jeg det er usannsynlig at han kan ha noe å kreve.

 

Såvidt jeg kan se gjelder denne fristen dersom det faktisk foreligger en avtale om fakturering, noe det etter min mening ikke gjør her. På det grunnlaget burde jeg kunne bestride også den delen av kravet som ikke er foreldet.

 

hvor mye er det snakk om pr måned da?

 

Det er foreslått betalt i to avdrag på ca. tusen per måned.

Lenke til kommentar

Foreldelsesfristen på pengekrav er etter hva jeg vet 3 år, så tidligere enn dette mener jeg det er usannsynlig at han kan ha noe å kreve.

 

Såvidt jeg kan se gjelder denne fristen dersom det faktisk foreligger en avtale om fakturering, noe det etter min mening ikke gjør her. På det grunnlaget burde jeg kunne bestride også den delen av kravet som ikke er foreldet.

 

Så lenge det foreligger en avtale om at strøm ikke er med i leien, så er det jo underforstått at denne vil måtte faktureres. I hvilken form dette foregår er irrelevant, vil jeg tro, (må vel sikkert minimum spesifiseres i egen post) At du har betalt A-konto i 4,5 år uten å reagere, må jo du også ta litt på din kappe. Ut ifra den informasjonen som foreligger vil jeg tro at utleier har muligheten til å rette krav 3 år tilbake. Utleier må selvfølgelig kunne dokumentere faktisk forbruk(i NOK) i perioden dere avregnes mot.

 

 

Lenke til kommentar

Hva husleieloven sier om dette:

 

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.

 

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

 

Ideelt sett burde dere altså fått et regnskap og krav om betaling for forbruk over det akontobeløpet dekker en gang i året. Men, dersom dere ikke har krevd det, er muligens utleier i sin fulle rett til å samle det opp til leieforholdets slutt.

 

 

Den muntlige avtalen som ble gitt ved starten av leieforholdet var at vi ble fakturert ekstra på neste husleie dersom forbruket vårt gikk over det innbetalte beløpet.

 

Kan dere dokumentere dette, har dere et godt argument for å avvise kravet. Dersom dere ikke kan det og utleier nekter å huske å ha sagt noe slikt, så er det sannsynligvis greiest å bare prise seg lykkelig for at dere ikke får et større krav...

Lenke til kommentar

(...) At du har betalt A-konto i 4,5 år uten å reagere, må jo du også ta litt på din kappe.

 

Det kan du jo si, men siden vi hadde en muntlig avtale om månedlig avregning dersom forbruket var større enn innbetalingen ble ikke dette så viktig å holde øye med. En annen ting er at jeg fortsatt ikke forstår hvordan utleier kan rette et krav som ikke er begrunnet i skriftlig avtale og strider mot muntlig avtale.

 

Ut ifra den informasjonen som foreligger vil jeg tro at utleier har muligheten til å rette krav 3 år tilbake. Utleier må selvfølgelig kunne dokumentere faktisk forbruk(i NOK) i perioden dere avregnes mot.

 

Siden utleier neppe har lest av måleren siden innflytting vil jeg tro de har problemer med å dokumentere dette nøyaktig, men vil de da ha rett til å regne ut beløpet basert på gjennomsnittlig forbruk og gjennomsnittlig strømpris? Det blir jo ikke riktig.

Lenke til kommentar

Den muntlige avtalen som ble gitt ved starten av leieforholdet var at vi ble fakturert ekstra på neste husleie dersom forbruket vårt gikk over det innbetalte beløpet.

 

Kan dere dokumentere dette, har dere et godt argument for å avvise kravet. Dersom dere ikke kan det og utleier nekter å huske å ha sagt noe slikt, så er det sannsynligvis greiest å bare prise seg lykkelig for at dere ikke får et større krav...

 

Det kan jo ikke dokumenteres skriftlig, selvsagt, men jeg må nesten informere utleier om at det ikke er lov å si en ting og gjøre noe annet, enten jeg ender opp med å betale eller ikke. Jeg er imidlertid litt bekymret for hva slags finurlige utregninger de kan komme tilbake med dersom jeg bestrider den foreldede delen av kravet og de ikke kjenner målerstanden for 3 år siden. I løpet av den perioden har jeg selv bare lest den av i fjor.

Lenke til kommentar

Hva husleieloven sier om dette:

 

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.

 

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

 

Ideelt sett burde dere altså fått et regnskap og krav om betaling for forbruk over det akontobeløpet dekker en gang i året. Men, dersom dere ikke har krevd det, er muligens utleier i sin fulle rett til å samle det opp til leieforholdets slutt.

 

 

Nja, den alminnelige foreldelsesfrist på 3 år fra kreditor tidligst kunne kreve betaling er absolutt en hindring.

 

Dette er en sak som absolutt viser at det er lurt å ha avtalt slike ting på forhånd. Som debitor ville jeg uansett krevd å se regnestykket til utleier. På den annen side er det ikke rimelig at dere ikke skal betale for forbrukt strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...