Gå til innhold

Nikon D70 med litt problemer, hva er best å gjøre?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i 2004 et Nikon D70 kamera. Har fått en del flekker på bildene nå som ser ut som støvkorn og det er helt tydelig at det sitter noe smuss på sensoren. Jeg har kjøpt utstyr for å rense sensoren, både luftblåser og sånne rensepinner men ingen av delene hjelper. Jeg har vært i kontakt med merkeverksted for Nikon og med frakt og alt så kommer en rens hos de fort på 800-1000 kroner.

 

Tanken min er da følgende. Er det egentlig lønnsomt å få dette fikset, kontra f.eks å kjøpe et nytt kamerahus? Ser Nikon D3100 kit fåes til 4 lapper med et objektiv og regner med at det kameraet sikkert er langt bedre enn det jeg har? Det er tross alt 7 år gammelt. Men jeg var nå litt usikker uansett, hvordan blir det med objektiver og lignende, vil de fungerer bra overens med et nyere kamera? Leste at D3100 ikke har innebygget motor for fokus for eksempel, det vil vel by på problemer for noen av de gamle linsene?

 

Sikkert mye dumme spørsmål her, men jeg er ganske fersk på at dette selv om jeg har hatt kameraet lenge. Alle svar mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha fokusmotor må du idag opp i D7000, D90, D300, D3

D70 har elektronisk lukker, så den kan synces med raskere lukkertid ved bruk av blits, 1/500 ten problem, mot 1/250 på nyere modeller (det er også eneste jeg savner på min D300, angrer på at jeg kvittet meg med D70, da akkurat den muligheten er vanskelig å gjenskape på andre måter)

 

Men det har skjedd mye forbedringer og jeg er ikke i tvil om at du vil ha litt mer å gå på med et nytt kamera, selv om mesteparten av det som står for bra bilder er deg selv og god optikk.

Lenke til kommentar

Vel hvis du kjøper D3100 får du et kamera som er i entrylevel-klassen,D70 er et semiproff-hus og har bedre/flere kontroller.Men bruker du kameraet omtrent bare med autofunksjoner så vil du ikke merke store forskjeller på brukervennlighet,men D3100 er et mindre hus.

 

Hvilken form for rens er det du har brukt,du får veldig gode våtrensemetoder som skal ta alt av "fastbrent" støv.

Lenke til kommentar

D3100 har mye bedre bildekvalitet og skjerm. Resten er det samme, dårligere eller mangler helt.

 

Jeg ville kjapt sett etter et D90 før de forsvinner helt siden det er mer i stil med det du er vant til og vil bruke de samme objektivene.

 

Jeg ville ikke brukt 1000 kr på et D70 som begynner å nærme seg slutten på sin praktiske levetid, da hadde jeg heller solgt det for 500 kr og investert i noe nytt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Hvilken form for rens er det du har brukt,du får veldig gode våtrensemetoder som skal ta alt av "fastbrent" støv.

 

Det jeg har prøvd er en Giotto luftblåser (ser ut som en liten romrakett), samt Photographic Solutions Sensor Swab Type 2 og Eclipse Renseveske fra samme produsent. Har renset over noen ganger med dette, med litt mellomrom men det sitter fremdeles noe på brikken. Jeg kan se det visst jeg får lyset i rett vinkel over sensoren.

 

 

Men er det så at jeg ikke kan bruke de gamle linsene i det store og det hele, eller vil jeg bare miste autofokus funksjonen så jeg må stille manuelt i stedet? Og hvordan vet jeg om et objektiv har innebygget motor eller ei, er det en spesiell betegnelse på de?

 

Takk for flotte svar så langt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...