Gå til innhold

[Løst] console 30fps bc2?


Anbefalte innlegg

Leste at ps3 og xbox 360 fekk ca 30 fps i bad company 2.

Viss jeg spiller med rundt 30 fps på Pcen min henger det volsomt etter.

Du har mye kjappere bevegelser med ei datamus enn gamepad og da tenker jeg det kreves mer fps/ performance for å få med alle objektene og detaljene i et spill .

Viss det er sånn det fungerer kjøper jeg meg ein xbox 360 kontroller til pcen så jeg kan kjør de fleste games uten lagg :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vess du har hatt noe peilig på data hardware har du vest at den umulig kjører nyeste spill i max settings..

 

Og data hardware har hvor mye å si? null

 

Alt kommer an på spillmotoren som blir benyttet. Er motoren laget/portet til Xbox/PS? Ja, da er sannsynligheten høy for at spillet makser settings i konsoll-versjonen av motoren.

Lenke til kommentar

1. Selv om konsollen støtter 1080P output-signal (såkalt Full HD) betyr ikke det at alle spillene faktisk kjører i denne oppløsningen. Faktum er at de fleste spillene faktisk kjører i lavere oppløsning, fordi skjermkortet da ikke trenger å rendre like mange piksler, og dermed har mer prosesseringskraft til andre grafiske operasjoner. Færre piksler betyr for eksempel mer plass til teksturer i skjermkortets minne. Dermed velger mange utviklere, spesielt av grafisk intensive spill som FPS- og RPG-spill å kjøre spillet på en lavere oppløsning. Halo: Reach kjører for eksempel kun i 1152x720 pikslers oppløsning. Halo 3 kjørte på en enda lavere oppløsning, 1152×640 piksler. Call of Duty (6): Modern Warfare 2 kjører i 600p (600 vertikale linjer), altså under "HD" som krever en oppløsning på minimum 720p/1080i.

 

2. Det gir ikke så mye mening å si at spillene kjører "på fullt" på konsollene. Siden spillmotoren de bruker på konsollversjonene er utviklet nettopp for de respektive konsollene, finnes det kun et grafisk nivå på hver konsoll. Det er i de aller fleste tilfeller ikke mulig å stille på det grafiske nivået utover ting som gamma-verdier og lysstyrke. Alle versjoner av spill til konsoller kjører på fullt på sin respektive konsoll. Så Modern Warfare 2-versjonen til Xbox 360 kjører på fullt på Xbox 360'en etc. Siden PC-segmentet ikke representer en unison maskinvare-platform er utviklere nødt til å ta ibruk skalerbar grafikk til spillene. Da er det ofte slik at det er mulig å stille på teksturkvalitet (altså størrelse på teksturene), hvor detaljerte 3D-modellene som modellerer figurene og objektene i spillet skal være etc. Så å kjøre for eksempel Battlefield: Bad Company 2 på fullt krever en relativt god datamaskin. Siden de beste datamaskinene idag maskinvaremessig er langt foran alle konsollene vil spill som er laget for å kunne skaleres opp på PC se bedre ut enn sine respektive konsollutgaver på maskiner som klarer å benytte seg av de mer detaljerte grafiske elementene og effektene. Gamle eller dårlige PC-er vil på sin side vil ikke klare å kjøre spillene på "maks grafikk" og spillet vil på disse se dårligere ut enn på konsoller. Det kommer altså helt ann på spillmotoren og hvorvidt utviklerne har tatt seg bryet med å lage teksturer, modeller og effekter som tar ibruk den nyeste maskinvaren på PC.

 

3. Konsoll-spill kan kjøre i 30 frames per second fordi de fleste spill er optimalisert for denne frameraten. Hvis man sammenligner for eksempel Halo og Counter Strike tror jeg en vil finne at en snur seg mye raskere i det sistnevnte spillet. I de fleste konsollskytere er det å sikte rundt seg en ganske treig affære i forhold til de PC-tilpassede skytespillene. Siden det tar såpass lang tid å kikke rundt seg i konsoll-skytere trenger heller ikke bildet å oppdateres like ofte, fordi det som ligger i synsfeltet ikke endrer seg like dramatisk på kort tid. I PC-skytere er det som sagt ofte slik at en har mulighet til å snu seg veldig fort, som betyr at det som ligger i synsfeltet til spillfiguren kan endre seg dramatisk på veldig kort tid. Da er det imperativt at skjermkortet greier å følge med, og faktisk tegner opp bildet ofte nok. 60FPS med fin grafikk er ikke noe problem på PC fordi skjermkortene har såpass høy klokkefrekvens og stort minne at det ikke er noe problem å lagre alle de grafiske elementene etc.

 

4. Om man vil ha mindre lagg i et skytespill på PC kan en enten skru ned grafikk-instillingene, eller skru ned sensitiviteten på musen eller gamepaden. Sistnevnte alternativ gir deg jo et konkurransenedtrinn i og med at du sikter saktere enn de andre spillerene. På en annen side slipper du kanskje å skru ned instillingene for mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...