Gå til innhold

Andre utkast :P pc til ca 10k i5 2500k


Anbefalte innlegg

tenker å flytte vifta eller ta av kjøleribbene:P

 

det med lyd er et stort problem for meg egentlig.. jobber med pcn hele dagen så blir gal om den står og suser.. Den gamle pcn jeg hadde bråkte så mye at selvom jeg sov i rommet vedsidenav måtte jeg skru den av^^

 

Burde vell satse på ett skjermkort fåreløbig og heller kjøpe ett til senere.

 

hvor kraftig strømmforsyning burde jeg ha om jeg planlegger SLI?

 

Det kommer an på hvilket grafikkort du ender opp med? Er det GTX 560 i SLi? I så fall ville jeg minst valgt Corsair HX750w (modulær), hvis du har planer om å klokke veldig hardt og endre mye på voltage, så ville jeg valgt 850w.

Kilde

 

Skal du kun ha en GTX 560 kan du nok klare deg med 650w, men er det noe det er greit å legge penger i så er det PSU. For markedet forandrer seg ikke mye der, så prisforskjellen opp til 750w er liten og er absolutt verdt det.

 

Noe som overrasker meg derimot er at du legger veldig lite penger i skjerm. Hvis du jobber mye med bildebehandling er en god skjerm viktig. Den skjermen jeg så sist du hadde valgt er omtrent lik den jeg har, og den er ganske grei sett utifra pris. Men det er ufattelig vanskelig å kalibrere den til et ok nivå og jeg brukte lang tid på det uten å bli veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror jeg dropper sli i første ommgang. tenker bare og OC CPU men er litt usikker på hvilket hovedkort jeg burde satse på, de virker veldig like etter hva jeg kan se?

 

jeg har alt en ganske god skjerm . den andre jeg så på var til broren min:P hvordan kaliberer du skjermen? mulig jeg burde sjekke min

Lenke til kommentar

Det finnes kalibrerings verktøy som gjør det for deg, men de koster gjerne over 1000kr så med mindre du er en hardbarket entusiast så må du gjøre det old fashioned style. Last ned noen test-bilder, søk på google etter kalibrerings guider og følg de mens du stiller på kontrast, lysstyrke og gamma.

 

Er det Asus P8P67 og Sabertooth det står mellom? Jeg ville valgt førstnevnte. Fordi det er 100kr billigere og har 3 pci x16 porter, i motsetning til saber som bare har 2. I tillegg syns jeg personlig at det dekselet ikke var noe tøft, men jeg skjønner at andre kan synes det. Så må du jo også tenke på at det kan være et irritasjonsmoment med støv og sånt som kommer under der.

 

Jeg ville definivt gått for P8P67, har forøvrig også klokket en 2500k på det hovedkortet og det var en drøm.

Lenke til kommentar

tror fargene er ganske riktige:D testa her nå http://www.lagom.nl/lcd-test/

 

kan tenke meg at det blir problemer med støv på sabettooth ja^^ etter sånn ca 2 år:P hehe

 

er ikke veldig fan av alt det blå greiene asus har på kortene sine heller.. har kikka på gigabyte sine kort da. De er jo sorte og greier^^ men de har vell ikke like fin bios som asus?

+ jeg har hatt asus kort før og var veldig fornøyd med de

Lenke til kommentar

Min personlige oppfatning er at det er veldig små marginer mellom rambrikkene til de store aktørene i markedet. For en entusiast som skal klokke veldig høyt og har spesielle preferanser har det selvsagt mer å si. Men for noen som er ute etter å bygge en pc til spill er det omtrent nok å velge Corsair så er du sikret.

 

Ta en titt på denne testen for eksempel.

 

eller leit frem andre tester på anandtech.com, tomshardware.com, guru3d.com eller http://bit-tech.net hvis du er mer nysgjerrig på ytelsen til forskjellige rambrikker. Men som sagt, små marginer for gjennomsnittsbrukeren.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

tror jeg burde ha minimum 8gb ram. jobber som sagt mye med photoshop osv;)

en ting som er neggativt med venganse ramen er at den egentlig er for høy til å passe med NOCTUA NH-D14.. 1cm for og vere nøyaktig:P så får flytte den ene vifta til andre sia

Lenke til kommentar

Regner med du er sikker på at den vil passe hvis du flytter viften? At den ikke kommer i konflikt med kjøleribbene på CPU-kjøleren?

 

edit: ram er såpass billig nå at det er like greit å ta hoppet fra 4gb til 8gb selv om ytelseforskjellen ikke er så veldig stor. Husk 64-bits operativsystem.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

sjekka på google og skulle vist funke om man flytta vifta :D

Har OS;)

 

nå set oppsettet sånn ut

 

veldig fornøyd med prisen^^ 1 kr over budsjett... shit hvordan skal jeg få råd tid det^^

183468_1736754301932_1330832029_31932749_1936428_n.jpg

 

tenker jeg bestiller så fort de får kortene inn på lager

Endret av DStraX
Lenke til kommentar

Ser meget bra ut det. Og husk at du med god samvittighet kan gå ned til 750W strømforsyning hvis du syns prisen blir for høy. Bare for å nevne det så er 850W veldig overkill til dette systemet sånn som det står nå. Først når det blir SLI og klokking så er 850w rettferdig.

 

Ser også du har slengt på en SSD disk. Personlig syns jeg man fortsatt det koster mer enn det smaker, i tillegg skjer det veldig mye spennende på SSD fronten nå. Men det er et valg du tar.

 

edit: Green diskene er litt treige, har samme disken selv. Så vidt jeg vet er ikke Spinpoint F3 så veldig mye dyrere, og roses for å være den raskeste spinnedisken.

 

edit2: F3 er visst bare 1TB

Endret av siindre
Lenke til kommentar

mener du jeg burde vente med å kjøpe ssd, og heller satse på 7200 sprintpoint disken?

kan egentlig se hva du mener, lesehastigheten på ssd er på 285 MB/s mens sprintpoint er på 250 MB/s..

 

2tb WD disken er ment som lagringsdisk så den trenger ikke vere spessielt rask

Lenke til kommentar

Mange anbefaler å gå til innkjøp av SSD, mens andre anbefaler og vente. Jeg er en av de som anbefaler og vente.

 

Men det er helst folk som kun skal bruke pcen til spilling, film og surfing jeg anbefaler og vente. Hvis du skal bruke til photoshop så vil det kanskje ha noe for seg og bruke penger på SSD. Tror du bør sette deg litt inn i det, lese reviews og se om det er verdt pengene. Er veldig tilfredstillende og lese om det man vurderer å kjøpe, man føler man gjør et mye bedre kjøp da ;)

 

Lesestoff:

Anandtech

Tomshardware

Bit-tec SSD kjøpe guide - fra juli i fjor, så kanskje ikke like aktuell i dag. Men det er kanskje verdt å ta en titt.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Komponente dine bråker nok ikke nevneverdig. Når jeg bygde 560ti, hx750w og F3 i et R3 kabinett var det veldig stillegående. Nå er jo det veldig subjektivt, men jeg syntes lydnivået var veldig behagelig. Og det var med stock cpu kjøler vel og merke.

Lenke til kommentar

Regner med du er sikker på at den vil passe hvis du flytter viften? At den ikke kommer i konflikt med kjøleribbene på CPU-kjøleren?

 

På P8p67 Pro vil ram med kjølefinner komme i konflikt med kjøleribbene på CPU-kjøleren dersom brikken plassers i slotten nærmest cpu. Så med to brikker kan du velge den andre minnekanalen, men du mister muligheten til å oppgradere med samme type minne senere.

 

Edit:

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

Hva med disse? Da ungår du problematikken rundt konflikt med cpu kjøleren.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...