Gå til innhold

Hvilke sjanser har man om man er sivilt utdannet navigatør og vil jobbe i marinen ?


Luigi85

Anbefalte innlegg

Hei lurte på om noen visste hvilke muligheter man har om man vil jobbe i marinen og har utdannelse fra det sivile ? Har ellers en del erfaring som matros også.

 

Finnes det noen ''overgangsvindu'' hvor man kan begynne å jobbe i marinen uten å måtte ta skolen ''en gang til'' , noe mer skolering vil man jo sikkert måtte regne med da med tanke på våpen, taktikk, og slikt , men har veldig stor interesse for sånt , men har ikke lyst å gå 3 år til på skole.

 

Har utdanning fra teknisk fagskole , og navigatørsertifikat D3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du kommer utenom befalsskole, evt krigsskole avhengig av din alder. Husk at uten krigsskole får du kun jobb frem til og med året du fyller 35 år (som hovedregel, finnes unntak for sivile stillinger som leger, økonomer osv men ikke om det er noen muligheter for deg her). Vil anbefale deg og rett og slett ringe VPV på 03003 og spørre deg frem her. De kan i det minste sende deg videre til rette vedkommende som kan gi deg mye bedre svar enn noen her på forumet kan.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med en som studerer nautikk, og da kom vi inn på dette temaet. Har du fagbrev som matros?

 

Uansett, så fortalte han meg at marinen er interessert i å få "sivile" navigatører til å seile hos dem. Han sa at de til og med gir lønn under siste året på skolen, og at man må gå enten 6mnd eller 1år på befalskolen før man kan seile som navigatør.

Før så var det visstnok slik at marinen sendte studenter til høgskoler, da de ikke hadde plass i f.eks sksk.

 

Så det er håp :) Virket ikke som at det var no særlig problem å få jobb i marinen, man må bare gjøre seg attraktiv for dem.

Lenke til kommentar

Takk for interessant info , jeg har for tiden nettopp fått meg ny jobb , så blir vel ikke helt med det samme heller, men det er veldig greit å vite , ja jeg har fagbrev som matros.

Så jeg får opparbeide mer erfaring , så kan jeg høre med de etterhvert :)

Jeg liker også det med trening og fysisk aktivitet.

 

Jobber du innen marinen eller det militære ?

Endret av cooooopa
Lenke til kommentar

Jeg har fagskole med D3 navigatør sertifikat , men du gjør nok ikke så dumt i å gå den retningen der du skal gå , eineste er at det er greit å ha hatt litt erfaring fra dekk , og se om du evt blir sjøsyk. Det er en veldig spesiell situasjon det å være vekke så mye , man er vekke halve året og jobber ofte 12 timer om dagen minst. Det er ikke for alle, men dere har jo en litt større sjanse til å få jobb i land om dere har den skolen du velger da , men likevel så er de fleste av de jobbene du kan få med den utdanningen der basert på at man har erfaring fra sjøen tror jeg.

Men for all del , det er et spennende yrke å se frem til, selv skal jeg snart ut på sjøen som 2.styrmann for første gang.

 

Men en ting , om du kommer ombord så regner jeg med du må jobbe litt på dekk også , og da vil jeg anbefale deg at du lærer deg noen knuter og litt sånn til da, viktigste knutene er dobbelt halvstikk og pålestikk , ellers er det kjekt å kunne flaggstikk, båtmansknop. Må finne deg et tau for å øve deg litt , se tegninger på nettet , så kommer du ombord å imponerer litt istedet for at du er helt grønn hvis du skjønner :)

Endret av cooooopa
Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg går på Teknisk fagskole i Ålesund (Nautisk linje) nå og i dag så var det sånn "utdanningsmesse" på Høyskolen og der kom jeg i snakk med folk fra Forsvaret. Dem sa at du ikke trengte noe av det "militere" greiene for å få jobb i Marinen. Dei tok også inn sivile navigatører ;)

Endret av andreas__891
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har lang fartstid fra marinen, og kan jeg deg et svar på dette. Du har noen forskjellige måter og komme deg inn i systemet på.

 

1. Du kan jobbe som sivil styrmann på kystvakt. Hvis du ønsker dette, ta direkte kontakt med Kystvakt Sør eller Kystvakt Nord.

 

2. Du kan ta vanlig førstegangstjeneste på fartøy, og bli engasjert etter dette. Måten det skjer på er at du gjerne vil bli skrevet om som midlertidig kvartermester under førstegangstjenesten, og etter dette bli sendt på 3 mnd befalskurs for marinen.

 

 

I forsvaret kan man få tre forskjellige kontrakter:

1. engasjement (1 og 1 år, og ingen krav om befalskolen, men man må ha førstegangstjeneste),

2. avdelingsbefal (kontrakt til man er 35 år, krever befalskolen)

3. yrkesbefal (krever krigsskolen, og i ditt tilfelle kan du søke noe som heter kval. kurs på sjøkrigsskolen som varer et år, dette vil gi det status som gir yrkesbefal. Men dette kan du kun gjøre hvis du har befalskolen i forkant)

 

Mao så må du ha en førstegangstjeneste før du kan starte din karriere som offiser i forsvaret, og det betyr jo lav lønn i et år, og sikkert i ditt tilfelle at du må være med en del yngre folk.

 

Det skal sies at Forsvaret er ute etter masse kompetanse, og selv om Sjøkrigsskolen utdanner sine egne navigatører er det store muligheter for en karriere med sivil navigatørutdanning.

 

Jeg anbefaler deg og ta kontakt med befalskolen for sjø eller sjøkrigsskolen, og få videre instruks på hva de ønsker at du skal gjøre. VPV tviler jeg på kan gi deg så gode svar, da de kun vet hva som skjer på overflaten.

Endret av kanikas
Lenke til kommentar

Mange takk for svar , ja det virer veldig interessant det der , altså om det er et eller 2 år på skole til , så er ikke det allverden da , så det er jo bra de har det litt sånn også. Jeg har nettopp fått en ny jobb nå så det blir uansett å være der en stund nå da , men det er jo interessant å vite om det der. Jeg har nok en del veldig god erfaring som kunne passe der. Og interesse for sånt. Men Om man tar befalsskolen , så er vel det også en godkjent førstegangstjeneste ?

 

Jeg fikk forsåvidt fritak i fredstid uten å ha søkt spesielt om det , men det var ganske greit på det tidspunkt , for jeg gikk skole og hadde engasjement , og nå er det som du sier muligens litt sent til slikt , men om det er befalsskole , så er det jo likevel kanskje litt fler eldre folk der og slikt da , så er kanskje verdt det om man vil satse på en karriere der såfall :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner hvertfall en som er sivilt utdannet navigatør som jobber på den de nye MTB'ene. De nye MTB'ene blir jo produsert flere og flere av, så det er klart at de trenger nytt mannskap, og andre fartøyer i Marinen trenger også nye mannskaper. Folk slutter, og det går litt opp og ned på bemanningen. De er ikke alltid Sjøkrigsskolen klarer å utdanne nok navigatører som marinen har behov for. Dette varierer fra år til år. MTB er nok mer attraktivt enn feks fregatt, men ingenting er umulig.

 

Jo, befalsskolen teller som vanlig førstegangstjeneste. Problemet er at den linjen som er relevant for deg er operativ nautikk, og den har en lengde på 2 år skole + 2 år plikt. Og på den linjen vil du bare lære det du har lært til nå. Elevene fra den linjen går ut med D4. Du kan jo gå UB-kurs, men da vil du være et år på rekruttskolen evt en periode på feks vakt og sikring. Men det vil jo ikke være så veldig relevant for den karrieren du ønsker. Jeg sier igjen at jeg hadde tatt kontakt med befalskolen og se om du klarer å få deg avtale gjennom de. Det som må være ypperlig for deg må få en kontrakt tidlig, slik at du kan ta befalskurset i løpet av førstegangstjenesten. På befalskurset er folk av alder fra 19-30 år, så det er ikke det som blir problemet. Men i vanlig førstegangstjenesten er de aller fleste rundt om 19-20 år.

Endret av kanikas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...