Gå til innhold

IKT Driftsfag som privatist


Balthier

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å ta opp IKT-D som privatist. Jeg surfer rundt på privatistweb.no og er litt usikker på ting.

 

Her ser jeg:

 

AA7069 - IKT- driftsfag Nytt fag Privatistkontoret (VG) 07.06.2011 367,-

 

 

Holder det å bare melde seg på her, ta eksamen så har jeg fagbrev?

 

Som dere skjønner er jeg helt ukjent med skole og utdanning. Jeg lurer rett og slett på hva jeg burde gjøre for å sparke ballen i gang.

 

Takker for alle svar.

 

-Balthy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men dette faget på privatist... AA7069 - IKT- driftsfag. Med dette vil jeg være kvalifisert til å ev. begynne i lære?

 

Om jeg så skulle ta studiekompetanse ved påbygg, er det noe som kan gjøres umiddelbart sammen med ikt-d, eller er det nødvendig å gå i et ev. lære først?

 

Er forøvrig 24 og leter etter korteste vei til studiekompetanse og/eller læreplass, med ikt som affinitet.

Lenke til kommentar

Tar nok kontakt med rådgiver snarest. Takker for tipset :)

 

Men dersom noen skulle være i tvil så står spørsmålet fortsatt.

 

Hvor realistisk er dette i forhold til studiekompetanse eller plass som lærling? Hva kan jeg forvente av muligheter innenfor denne grenen av studie? Synes det er fint å ha flere personer titende på saken, kun derfor jeg spør.

 

Takker igjen for all hjelp.

 

-Balthy

Lenke til kommentar

På dette punkt ser jeg ikke mye som uaktuelt. Jeg liker forslaget ditt.

 

Men jeg forstår ikke så mye av disse fag kravene osv. Siden jeg ikke har noen videregående utdannelse er det vel ikke bare, bare å melde meg opp på voksenopplæring og påbygg?

 

Jeg vil rett og slett ha studiekompetanse og tenkte at siden jeg kan en del IKT, så kunne dette være en god vei for meg. Jeg er allikevel åpen til å ta alle fagene rett ut som det er, så lenge jeg kan gjøre det på en kjapp og trygg måte.

 

Jeg har faktisk tatt GK ferdig. Så det er jo noe. Men hvor går jeg her i fra til studiekompetanse? Jeg tenkte hovedsakelig å ta dette som privatist da det høres ut som det går kjappest, men finnes det et tilsvarende tilbud i voksenopplæring for en som meg, så er jeg også lutter øre.

 

Som dere sikkert forstår befinner jeg meg i et virvar av ulike tilbud som jeg ikke forstår selve essensen av. Alt som kan være med å oppklare forvirringen er til nytte.

Lenke til kommentar

Det er noen krav ja, men de tenker jeg du oppfyller. Man må være over 23 år og ha vært i arbeid i 5 år. Man trenger altså ikke ha fullført vgs.

 

Du finner mer informasjon her: http://www.samordnao...e/23-5-regelen/

 

Fagkrava vil du dekke når du tar disse fagene som voksenopplæring.

 

Jeg ville tatt kontakt med videregående skoler i nærområdet for å sjekke om dem tilbyr voksenopplæring :)

Endret av Godlike
Lenke til kommentar

Jeg skal ta kontakt med skole og rådgiver snarest. :)

Men nå har det seg slik at jeg ikke har vært i aktivitet sammenhengende i 5 år som jeg kan dokumentere.

Jeg har bl.a. vært innlagt på psykiatrisk en rekke år men er nå vurdert som forholdsvis frisk. Dette kan dokumenteres.

 

Saken er jo igjen den at jeg ikke har noen dokumentert aktivitet som jeg kan vise til. Er det ikke noe håp for meg da? Dersom jeg nå må jobbe på bensinstasjonen i 5 år før jeg kan begynne å studere igjen så føles det rimelig håpløst for min del. Jeg skjønner det bare ikke ... er det slik å forstå som beskrevet?

Lenke til kommentar

Jeg skal ta kontakt med skole og rådgiver snarest. :)

Men nå har det seg slik at jeg ikke har vært i aktivitet sammenhengende i 5 år som jeg kan dokumentere.

Jeg har bl.a. vært innlagt på psykiatrisk en rekke år men er nå vurdert som forholdsvis frisk. Dette kan dokumenteres.

 

Saken er jo igjen den at jeg ikke har noen dokumentert aktivitet som jeg kan vise til. Er det ikke noe håp for meg da? Dersom jeg nå må jobbe på bensinstasjonen i 5 år før jeg kan begynne å studere igjen så føles det rimelig håpløst for min del. Jeg skjønner det bare ikke ... er det slik å forstå som beskrevet?

Hei.

Jeg har selv vært i samtale med rådgiver angående 23/5 regelen, og jeg var selv i sterk tvil til at jeg hadde nok erfaring til å kunne oppfylle denne regelen.

Men hun fortalte meg at det trengte ikke nødvendigvis være 5 års ARBEID for å kvalifisere, det kunne være skolegang og små prosjekter du har vært med på også. Førstegangstjenesten teller den også.

For min del har jeg 1 års fullført skolegang med 2 x halvårs utdanning (jeg droppa ut, men disse teller hvis du skaffer papirene på det). I tillegg har jeg førstegangstjeneste og 3 års deltidsarbeid på baken.

 

Hun fortalte meg også at det var en sjanse for at privatskoler kunne se litt mellom fingrene når det gjaldt praksisen din.

 

Uansett så må du også ha fullført følgende fag, eller ta de nå som privatist:

VG 1-2-3 Norsk

Engelsk

Samfunnsfag

Matte P eller T.

Naturfag

Historie (Eldre og Nyere)

 

Hvis du har fullført GK allmenn slik jeg gjorde så slipper du unna Engelsk og Naturfag i alle fall (og du slipper i tilleg en del av matten).

 

Håper dette hjalp litt, send meg gjerne PM om det er noe du lurer på.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...