Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på moped og scooter og hvilken skal jeg velge?


rooney95

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 15 år og fyller 16 til sommeren. Jeg skal ta moped-lappen og er ganske usikker på hva som er forskjellen på moped og scooter? Og hvilken bør jeg velge og hvorfor? Nevn gjerne grunner hvorfor jeg bør velge den ene fremfor den andre.

Tenker selv at moped er mer sånn cross-aktig. Er det riktig?

 

Har ikke så mye peiling. Takk for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Clutchen pleier ihvertfall å være ved føttene. Du sitter ikke med føttene på plater når du kjører moped, du gjør det når du kjører scooter.

 

Som sagt tidligere. Scooter om du skal kjøre på asfalt, moped om du skal utenfor veien. Scooter er også teknisk lettest å kjøre, du slipper også å gire opp og ned hele tiden, det er bare gass og brems. Om du har tenkt til å kjøre om vinteren bør du vurdere en moped.

 

EDIT:Scootere har automat-gir, Mopeder har manuelt-gir.(Jeg har ihvertfall aldri sett eller hørt om en scooter med manuelt-gir)

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

I en by er det nokk mest praktisk med en scooter ja.

 

For meg er det veldig kjedelig å bare gasse og bremse, men i en by tror jeg nesten jeg hadde valgt en scooter.

 

Veldig mange scootere har "bagasjerom" under setet og, det får du ikke på en "moped"

 

Jeg bor ikke i en by, og har masse fine skogsveier og slikt, så valget ble helt klart "moped" når jeg var i den alderen.

 

 

Lenke til kommentar

Say what? på alle mopeder jeg har kjørt har man bremset bakhjulet med høyrefoten, giret med venstre og clutchet på venstre hendel på styret.

 

Du har selvfølgelig rett, legger meg langflat og beklager på den :yes: . Usikker på hvor jeg hadde hue der! :p

 

Tror det blir en scooter, men det går vel an å kjøre på grusveier med scooter og? Eller sliter det veldig på dekkene?

Det er bare snakk om å kjøre på grusvei av og til.

 

Det er ikke noe problem å kjøre på grusvei med scooter. Det er bare litt mer behagelig på en moped som gjerne har større hjul og er bygd for litt røffere terreng.

Lenke til kommentar

Altså, scooter har ikke noe gir... Det finner ikke noe girkasse på en scooter :ohmy:

Scooter har noe som kalles variator, den fungerer slik at når du gir gass, så strammer en reim seg som driver hjulet, og du kjører fremover. Scooter har ingen fot pedaler så jeg vet om.

 

Men en moped har gir, der clutchen er på venstre hendel og forbremsen er på høyre hendel. Nede med føttene har du på venstre side giren som du enten tar opp for å gire opp, og ned for å gire ned. På høyre side har du bakbremsen.

Lenke til kommentar
Ja, det er gir. Uten gir går ikke hjulet rundt

 

De fleste nyere skutere har såkalt variator-gir som fungerer som et trinnløst automatgir. sjekk howstuffworks.com og søk på variator. De fungerer slik at motorturtallet holdes konstant der den gir best økonomi og/eller best effekt mens farten på hjulet øker

 

Noen eldre skutere har manuelt gir.

 

trinnløst automatgir som på nyere skutere er den mest effektive måten å få krafta fra motoren til hjula på når man har så begrenset motorkraft som en 50cc cylinder gir.

 

Forøvrig har også snøskutere, mopedbiler, toyota prius og en rekke andre vanlige biler også trinnløst automatgir.

www.mc-forumet.no

 

Uansett. Poenget som vi allerede har skrevet er vel at du slipper å gire på de fleste scootere, mens du må gire på de fleste (om ikke alle) mopeder.

 

Fant forresten ut at en del modeller fra Vespa krever en form for giring.

Lenke til kommentar

Stod selv ovenfor valget mellom scooter og moped. Hadde helt fra starten veldig lyst på en moped, men ble til slutt scooter. Det er jeg himmla glad for at jeg valgte. Makan til handy kjøretøy :D

 

Men husk å gjør research på hvilken scooter du vil ha. En kamerat av meg kjøpte noe jalla greier fra asia, og den har sine problemer, som innebærte at jeg og han måtte dytte den 2 km i oppoverbakke.

 

Selv har jeg en Aprillia SR 50 R(acing). Råder deg til å ikke kjøpe ditech versjonen med direkte innsprøytning istedenfor forgasser. Kom gjerne med tilbakemelding når du har valgt scooter :D

Lenke til kommentar

Slenger meg på den! Om du kjøper en kinesisk jalla scooter (tms? foreksempel) og noe går istykker så sitter du med skjegget i postkassa. Kjøper du en aprilia eller gjerne peugeot så er du nesten sikret deler til en grei pris.

 

Jeg kjøpte en brukt Peugeout speedfight 2, 2004 mod og er meget fornøyd! Jeg har kjørt den hver dag inkludert denne vinteren(piggdekk)!

 

Jeg passet på å kjøpe en som ikke var trimmet da jeg trodde det var best. Nå er det ikke lov til å diskutere trimming på forumet så jeg skal ikke gjøre det, bare informere deg om et par punkter.

 

La oss si at du kjører i en 50 sone. Bilene rundt deg kjører rundt 55. Scooteren din er sperret til 45. Altså 10 km forskjell. Dette er tydeligvis uutholdbart for de aller fleste og du vil bli passert av busser, bestemødre og andre artige typer. I svinger, oppoverbakker, rundkjøringer.... Virker som om noen har det som prinsipp at de skal forbi om det så er det siste DU gjør!

 

La oss gjøre det litt mer ekstremt.. Det er 60 sone! Du kjører 45, de andre 65-70...

 

Mer ekstremt? Du kjører på en landevei (80-sone), det er slak oppoverbakke og scooteren din går i 35-40! I denne farten kan du faktisk bli påkjørt bakfra!

 

Vel, du får vurdere hva du anser som tryggest.....

 

(Send meg en pm om du lurer på noe eller trenger hjelp! :) )

Endret av vetle666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...