Gå til innhold

Hva er en siviløkonom? (Trenger seriøs hjelp)


CrimsoN94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AP0102, skal du virkelig bli siviløkonom? Du går første året på VGS nå, og du oppfører deg som et grunnskole barn, du burde kanskje høre på hva folk har å si til deg, og ikke bare tenke på hvor mye cash du skal tjene og hvor lett det skal bli. Hvis du vil bli økonom så må du kunne jobbe i team, i allefall siden du skal lede en liten gruppe. Du kan ikke flippe ut og si at folk ble mobbet på skolen fordi de snakker fornuftig. ;)

 

Men, men... Lykke til?

Lenke til kommentar

Jeg kan si at jeg var utrolig skolelei rundt 2-3 VGS, fikk blant annet 2 i matte. Jeg fullførte deretter førstegangstjenesten og tok ett friår med jobb (vekter). Det fikk fart i motivasjonen for studier for meg hvertfall. Nå studerer jeg økonomi på BI, og skal ta master på NHH. Har meget gode karakterer, med litt jobbing fikk jeg A i matte til sammenligning med VGS. Så det er meget mulig å sette inn støtet etter VGS selv om motivasjonen og visse karakterer var på bunn.

 

Om du vil studere økonomi burde du gjøre det, om det kun er for å tjene mye ville jeg først sett etter ting jeg liker å gjøre. Du er ikke garantert en topplønn selv med mastergrad i økonomi, er utrolig mange som utannes hvert år for tiden.

Endret av Christeven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Matten er walk in the park på økonomistudiene. Det er like viktig å være god til å skrive. Men uansett... Skal man studere økonomi i dag burde man helst gå på NHH. De er i en egen liga i Norge. Etterspørselen er neppe like stor om 5-6 år, så jeg ville ikke begynt på hvilken som helst skole i dag. Men uansett, så er ikke jobb og karriere alt. For meg så har skjønnheten vært det å ha lært hvor enkelt det er å tjene penger. Penger er som heroin.

 

Jeg blir litt bekymret når jeg leser dette, ettersom jeg vurderer å begynne på NHH til høsten, og har aldri vært spesielt flink til å formulere meg skriftlig, men har alltid vært flink i matematikk.

 

Når jeg ser på studieplanen til NHH, på bachelornivå, så virker det som om de eneste fagene skriveferdigheter er veldig viktig i, er i "strategi og ledelse" fagene, som utgjør 4/26 eller ca 15% av fagene (nå antar jeg at en velger matematiske fag som valgfag).

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan å "være god til å skrive" er like viktig som matematikk i fag som mikroøkonomi, makroøkonomi, finansregnskap, investering og finans, databehandling for økonomer, etc.

 

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Endret av ispep
Lenke til kommentar

Du er ikke på bærtur. Det er selvfølgelig bare tull det bonaquasilver skriver. Selvfølgelig er det størst fordel å være matteflink på et økonomistudie. BED-fag, SAM-fag, matte og stat er bare noen av fagene der selvfølgelig det matematiske er det viktigste. Sier ikke at det ikke er viktig å kunne skrive, formulere og reflektere, men det å skrive god norsk er langt fra det viktigste kriteriet på NHH og sannsynligvis heller ikke på øvrige økonomistudier.

 

SOL-fagene er stort sett bare skriving, men heller ikke her er det å være god å skrive det som bestemmer karakterene. Det går mye mer på pugging av stoff, forståelse, reflektering av hendelser, osv.

Lenke til kommentar

Kupper denne tråden litt jeg. Jeg har vært interessert i økonomi, ledelse, finans og ja business generelt i lang tid. Veldig lyst å jobbe i et stort selskap eller kanskje starte mitt eget en gang i fremtiden. Vurderte først å studere markedsføring da dette var et av de mest interessante fagene på vgs, men har hørt dette er et litt useriøst studie (?), og har dermed begynt å tvile litt. Jeg har vurdert å søke NHH om et år (trenger et par ekstra poeng som jeg skal ta til høsten), men hvor dyktig må man være for å studere der? Jeg er vel det man kaller for smart, jeg hadde blant sekser i norsk, int. eng, markedsføring, økonomi og ledelse osv., men matte er jeg derimot litt dårligere i (lå på 4/5 i S-matte). Det er ikke det at jeg ikke liker faget, bruker bare litt lenger tid på å lære, og burde nok kanskje lagt ned litt mer innsats på vgs. Jeg er veldig motivert for å jobbe hardt for å nå målene mine, og vet at man må strukturere seg for å kunne være en god student. Kan jeg fortsatt søke NHH selv om matte ikke er min sterkeste side? Jeg tror jeg skal kunne klare meg bra om jeg bare fokuserer og jobber jevnt og trutt med faget. :)

 

Planen var i allefall å ta fordypning i markedsføring på masteren, så jeg velger nok bort de mest matte-tunge fagene, samt revisjon. Jeg har lyst på en solid og god utdannelse som gjør meg godt beredt til næringslivsjobber, og har fått inntrykk av at NHH er plassen å gå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...