Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mulig defekt skjerm


Anbefalte innlegg

Har en skjerm som gir meg hodebry.

 

Ved start av PC kommer ikkje skjermbilde. Det hjelper heller ikkje å vente til OS er ferdig å laste. Kommer det ikkje i oppstart, kommer det ikkje i det heile tatt.

Skrur av og på pc en alt fra 10 til 30 ganger for å til slutt få skjermbilde, og når eg først får skjermbilde, så fungerer skjermen heilt fint til eg då skrur pcen av igjen, og heile problemet starter på nytt dagen etter.

 

Fikk problemet på min forrige pc også, men no er det heilt ny pc, så det utelukker stort sett alt av HK, GPU, CPU og alle andre forkortelser som kan ha innvirkning.

 

Er det en enkel måte å få sjekka ut om skjerm er defekt? Evt delvis defekt? Kan det i det heile tatt vere andre ting enn skjerm? Og er dette et problem som faktisk er mulig å fikse?

 

TL:DR - Enkel metode for å sjekke om skjerm er defekt/delvis defekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkabel er også bytta. Problemet er det samme.

 

Har aldri vore borti lignande, men slike problem som iron_knuckle nevner om bakgrunnslys på lcd skjerm er for dårlig og i dei baner. Dette er vel vanskelig å teste for en vanlig person?

 

Skjermen reagerer rett og slett ikkje når en slår på pc. Men lyset blinker på skjerm, så den er uten tvil på.

Etter ei stund (10-15 min) kan en etterkvart få slik flimrande "digital/analog" firkant på skjerm, som er typisk når en slår av pc.

Og når eg får en slikt avtagande flimring (til slutt flimrer det ikkje lenger), må en ha av og på pc en 4-6 ganger til, og då får eg skjermbilde. Når eg til slutt får skjermbilde får eg et oppstartsbilde som varer i 1 sek, så forsvinner bildet. Må slå av og på skjermen, då får eg bilde i et par sek til, så må skjermen av og på. Repeat gjerne en 4-8 ganger til bildet holder seg stabilt.

 

Som sagt, aldri vore borti noko lignande så eg er totalt blank. Kan ikkje skjønne at det kan vere noko anna enn skjermen. Får heller prøve å dra den med meg til ei sjappe for test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...