Gå til innhold

Religionsforkjempere med formidlingsevne.


Anbefalte innlegg

Tidligere opprettet jeg en tråd jeg kalte 'Religionskritikere med formidlingsevne: mine anbefalinger v2.0'

Her har det kommet inn mange gode tillegg, og jeg takker bidragsyterne for det.

 

Denne tråden tråkker i samme spor, bare på andre siden av gjerdet. Det skorter naturligvis ikke på de som er villig til å kjempe et slag (bokstavelig talt) for sin religion, men i likhet med de kritiske røster, er det én kvalitet jeg søker fremfor noen: formidlingsevne.

 

Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på utstråling og karisma som de eneste verktøy.

Jeg snakker om saklighet og en evne til å formidle sitt budskap slik at det inviterer til tankevekkende dialog og debatt.

 

Etter at jeg oppdaget ateister som f.eks. Hitchens, Harris, Dawkins osv, har jeg samtidig lært å kjenne mange av deres motdebattanter, bl.a. Dinesh D'Souza og rabbi Schmuli Boteach. Disse to gløder for sin sak, men argumentasjonen går ofte i ring og inntar et forutsigbart mønster.

 

Så da, allikevel - etter langt om lenge - har jeg funnet to kandidater som jeg mener oppfyller kriteriene for religionsforkjempere med formidlingsevne: (begge katolikker attpåtil :hmm: )

 

1. Father Barron: søk etter YouTube-profilen 'wordonfirevideo'.

Her er en link der han tar til motmæle mot dokumentaren 'Religulous' av Bill Maher og Larry Charles, og gir meget interessante observasjoner når det gjelder å tolke Bibelen.

 

 

 

2. George Coyne. Finnes bl.a. på følgende link (et intervju med Richard Dawkins)

 

 

 

Håper listen kan fylles ut!

Endret av phydeaux
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke glem Peter Singer!

 

Han har debatt mot D'Souza som alle bør se!

Ettersom du nevner Peter Singer først, går jeg ut fra at det er hans synspunkter du ønsker å promotere.

Da passer nok denne bedre i søstertråden, religionskritikere.

Men fint at du bidrar da, uansett. :thumbup:

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar

Siden du nevner George Coyne, så vil jeg nevne Kenneth Miller som på en måte er på den andre siden. Coyne er en forkynner som er vitenskapskyndig, mens Miller er en vitenskapsmann som er troende.

 

 

For kreasjonister som er redde for å akseptere evolusjonsteorien, så bør dere se hva Ken Miller sier om det i utallige leksjoner. Han har også skrevet boken Finding Darwin's God, som visstnok tar for seg at religion og vitenskap ikke er uforenelige.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...