Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

EU-Diskusjon


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha debatt på skolen ang. EU.

 

Jeg vet om de fleste fordeler og ulemper og om EU's historikk.

 

Jeg er IMOT EU, og i denne debatten så vil jeg debatere om ting MOT EU, ikke FOR. Jeg lurer på hvaslags lure-spørsmål (eller lure spørsmål) man kan stille de andre i panelet for å sette dem litt ut, og hva som er best å ta opp i samtaler MOT.

 

Dette er en debatt jeg vil vinne, og jeg føler jeg kan klare det. Men jeg føler så mye innenfor politikken at følelsene noengang tar overhånd, og utifra det så blir jeg tatt useriøst og sier ting de kan bruke mot meg senere i debatten.

 

Jeg trenger å holde bena på bakken med enkle spørsmål som setter ut ''motstanderne''.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EU er et såpass tungt og bred tema at det er vanskelig å diskutere det saklig. Etter flere runder med ideologisk debatt tror jeg de fleste unngår denne type diskusjon.

 

Ungdom mot EU

Europeisk Ungdom

EUs ungdoms portal

 

Kan også være til hjelp å søke på tidligere utspill fra for/mot partier for mere konkrete saker som vil berøre Norge positivt så vel som negativt

Lenke til kommentar

Jeg er IMOT EU

 

:thumbup:

 

Jeg lurer på hvaslags lure-spørsmål (eller lure spørsmål) man kan stille de andre i panelet for å sette dem litt ut, og hva som er best å ta opp i samtaler MOT.

 

Det finnes ingen gode argumenter for EU. EU-tilhengere sier de vil ha frihandel, men EU er ikke frihandel. De sier de vil ha deregulering, men EU er et stort byråkrati. De sier de vil ha mer individuell frihet, men EU er sentralisering av makt.

 

Befolkningen i Europa føler seg overkjør av byråkrati og en ovenfra-og-nedad-holdning fra den politiske elite. Folk liker ikke å bli styrt og dirigert i minste detalj.

 

EU er klimahysteriske.

 

EU er for velvillig overfor innvandrere.

 

Skepsisen blir større og større i EU-landene.

 

EU vil regulere all handel og produksjon innen EU, og beskytte EUs produsenter mot produsenter utenfor EU. Det er ikke bra for kundene.

 

EU vurderer å ta med muslimske Tyrkia i unionen.

 

EU har en mer eller mindre felles europeisk utenrikspolitikk, bl.a. med en utenriksminisiter for hele EU.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

...

EU er klimahysteriske. Feil. dette er ikke hysteri med realisme

EU er for velvillig overfor innvandrere. Feil. Mange EU-land har strengere regler enn Norge og benytter avstengte interneringsleire før utsendelse.

 

Skepsisen blir større og større i EU-landene. Feil

...

EU vil regulere all handel og produksjon innen EU, og beskytte EUs produsenter mot produsenter utenfor EU. Det er ikke bra for kundene. Feil. Dette beskytter innbyggerne og vår fremtid.

EU har en mer eller mindre felles europeisk utenrikspolitikk, bl.a. med en utenriksminisiter for hele EU. Positivt. Europa snakker med en tunge.

 

 

Påstand: Det finnes ingen gode argumenter mot EU.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

EU har euro, de er jo ikke for fritt marked! Dessuten har EU store tollbarrierer mot land som ikke er medlemmer.

 

Det koster også penger å være med. Er det ikke en selvmotsigelse? Å måtte betale for å handle fritt! Lol. Det foregår omfordeling av penger i EU. Fattige land mottar enorme summer fra rike land. Dette er ikke frihandel.

Lenke til kommentar

Tror neppe de stenger dem ute.. :)

 

  • Verdens 49 fattigste land kan eksportere tollfritt til EU
  • EU har også utviklet en ny utviklings- og handelsstrategi med sine 77 partnerland i Afrika, Vest-India og Stillehavsområdet (ACP-landene).
  • EU og medlemslandene bidro med 51 % av all verdens bistand i 2002. USA bidro med 24 %.
  • EU har satt av 8,2 milliarder kroner til å hjelpe ACP-landene med rent vann og grunnleggende sanitetsforhold

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...