Gå til innhold

Hunkjønnsordendinger


ape i båt

  

13 stemmer

  1. 1. Er du konsekvent med hunkjønnsordendinger?

    • Ja, jeg bruker a-endinger
      8
    • Ja, jeg brukker en-endinger
      2
    • Nei, jeg er ikke konsekvent
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skriver for eksempel "jenta" og "klokka", men "kvinnen" og "siden" (ikke kvinna og sida). Er dette feil?

Det er ikke feil i følge rettskrivingsreglene i bokmål, men i talemålet er det feil å si siden og kvinnen. Det er dårlig norsk å ikke skille mellom hankjønn og hokjønn.

 

Altså: Ikke feil etter rettskrivingsreglene, men om du vil skrive norsk bommer du totalt om du ikke bruker a-endinger.

Lenke til kommentar

Det er ikke feil i følge rettskrivingsreglene i bokmål, men i talemålet er det feil å si siden og kvinnen. Det er dårlig norsk å ikke skille mellom hankjønn og hokjønn.

Talemålet er ikke normert. Du kan altså si akkurat hva du vil. I min dialekt er både kvinne og side utelukkende hannkjønnsord, og det høres helt teit ut å si kvinna og sida.

 

Både kvinne og side er valgfrie hann- eller hunnkjønnsord i bokmål. Følgelig er det ikke feil å si eller skrive kvinnen eller kvinna og siden eller sida. Det er også tillatt å si og skrive jenten eller jenta og klokken eller klokka. Jeg skulle tro at de fleste her på Østlandet skriver på samme måte som "ape i båt" har gjort.

 

Problemet med bokmål er at det er blitt uvannet med så mange tillatte former at man kan skrive nesten hva som helst uten at det blir direkte feil. Men det blir heller ikke godt språk hvis man ukritisk blander sammen såkalte moderate og radikale former. Det er blant annet derfor Aftenposten utarbeidet sin egen rettskrivningsordbok for noen år siden, med moderate bokmålsformer journalistene skulle bruke. Og det gjorde de muligens de første par ukene ...

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Det er noe fundamentalt feil med spørreundersøkelsen Er du konsekvent med hunkjønnsordendinger?

 

Jeg tror de fleste er konsekvente med både hann- og hunnkjønnsordendinger. Betrakter de kvinne som et hunnkjønnsord, sier de kvinna. Men siden kvinne også kan være et hannkjønnsord, vil mange si kvinnen. Men de kan likevel være konsekvente med hunnkjønnsendngene, de har bare andre ord som hunnkjønnsord. Jeg bruker f.eks. a-ending på skuta og ugla som er hunnkjønnsord for meg, men en-ending på kvinnen og siden, som er hannkjønnsord for meg. Jeg er med andre ord konsekvent med hunnkjønnsordendingene, men antar at den som satte i gang denne undersøkelsen, vil mene at jeg ikke er det.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...