Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan drenere selv?


Anbefalte innlegg

Har et hus jeg ønsker å drenere rundt, men det er mitt første hus og jeg har ingen erfaring med dette. Det jeg har derimot er pågangsmot og læreevne, så hvordan går man frem?

 

Kan man grave selv med spade hvis man står på? Hvor dypt trenger man grave osv.?

 

Når man har gravd ferdig, hva gjør man så? Takker for hjelp til et såpass innviklet emne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett det bli gjort med spade, så det er ikke umulig, men vedkommende sa at han aldri ville gjort det igjen.

 

Angående dybde, fritt etter Byggforsk 514.221: Drensledningens høyeste punkt må ligge 200 mm under overkant av gulvkonstruksjon. På laveste punkt skal den ligge under fundamentets underkant. Helning fra underkant drensledning til underkant fundament bør være mindre enn 1:3.

 

Deretter fyller man igjen med drenerende masser, omhyllet av fiberduk. Vurder å lage en husdrenskum med vannlås og sandfang, til inspeksjon/vedlikehold.

 

Om du har planer om å ha ett eller flere oppvarmede rom i kjelleren (om du har kjeller, da), ville jeg dessuten vurdert å isolere veggen utvendig i samme slengen.

Lenke til kommentar

Utvendig kjellermur skal sikres med plater som hindrer vanngjennomtrening. Bunn av drenneringsgrøft sikres med matter og grov pukk (stein). Mattene skal hindre jordmassene å komme inne i pukken. Drenneringsrør bør/kan benyttes i tillegg (hullene skal være opp). Det skal være helning fra kjellermurens bunn til drennsgropen og langs drennsgropen slik at vannet renner unna.

 

EDIT:

Rettet skriveleif for de som ikke taklet dette.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Det blir mye og tungt arbeid og grave dette for hand. jeg anbefaler deg og leige en minigraver. Det koster ca 1200 pr.dag

 

 

 

 

Slik lager du grøften :

 

En dreneringsgrøft, eller infiltrasjonsgrøft, som det også heter, må bygges nitti grader på vannets fallretning, og slik at terrenget har et svakt fall mot grøften.

 

Grøften bør lages rundt en meter dyp.

 

I bunnen legges en fiberduk, som legges en halv meter opp på hver side i grøften.

Deretter fylles det opp med grov pukk, opp til fiberdukens avslutning. Fiberdukens funksjon er å hindre at omkringliggende masser blander seg med pukken.

Byggforsk anbefaler at man som et alternativ kan legge et såkalt drensrør midt inne i pukken. Drensrørets hull må ligge opp.

Røret vil fungere som et såkalt overløp, som vil sikre at vannet ikke stiger for høyt i grøften. Drensrøret må naturligvis legges med fall, slik at vannet ledes bort.

 

Deretter legges fin pukk opp på den grove, så et lag med sand og til slutt matjord. Og da er grøften ferdig

Endret av mohombi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...