Gå til innhold

I5-2500K oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker å oppgradere min nåværende pc.

 

Fra min nåværende pc ønsker jeg fortsatt å bruke

 

- kabinett

- cd-rom

- tastatur/mus

- skjerm

 

Strømforsyningen ønsker jeg å bytte ut til en stille strømforsyning og derfor jeg har lagt en i opsettet under. Har noen andre forslag som gir mer for pengene og som samtidig er stabil og stille?

 

- Intel Core i5 Quad Processor i5-2500K

- WD Caviar GP 2TB 64Mb cache

- Corsair TX650W - Strømforsyning

- Microsoft Windows 7 Home Premium

- Kingston HyperX - Minne - 8 GB

- Gigabyte PH67MA-D2H, H67 1155, mATX

 

Total pris fra amentio pr idag - 5 560,-

 

 

Maskinen skal beyttes til videoredigering og lett spilling. Kan også tenke meg å overklokke litt. Jeg er veldig usikker på hvilke hovedkort jeg skal velge..

 

Hvordan ser ellers oppsettet ut?

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her..

 

capturenw.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke skal ha skjermkort, er det ingen vits i å dra til med 650W PSU. Du vil klare deg godt med en Chieftec Nitro 350W, som Amentio har til kr 379.

 

http://www.amentio.no/datautstyr/Strømforsyning/ATX/Chieftec/Chieftec-Nitro-Series-BPS-350S---Strømfo-BPS-350S-1134954.aspx

 

Skal du klokke litt, kan du gå for et GA-PH67A-UD3. Det er standard ATX og har litt stivere strømforsyning enn det du har valgt.

Lenke til kommentar

Hardware.no har testet 750W utgaven og skrev da følgende:

 

Så langt har ting virkelig gått i Chieftecs favør. Resultatene har vært gode, og de gjør det heller ikke direkte dårlig når det kommer til støynivået. Direkte godt er det derimot heller ikke, vi har sett lavere verdier, men vi oppfatter fortsatt strømforsyningen som stillegående.

 

"Problemet" ditt er at du ikke vil trenge veldig mye strøm for å drive PC'en. Idle vil den trekke veldig lite effekt - kanskje under 50W og på load 100-150W. Chieftec Nitro er 80plus bronse og skal som sådan være mer enn 85% effektiv fra 70W og opp. Det er få andre i den klassen som kan skilte med det samme.

 

Om du ikke har ESD-armbånd bør du kjøpe det og benytte det når du setter sammen PC'en og også dersom du senere gjør endringer. Det er din beste garanti for at du ikke får problemer med PC'en.

Lenke til kommentar

ESD armbånd er lagt til i listen

 

Jeg bytter ut psuen til en av disse, det mulig jeg legger til et skjermkort litt senere, så kanskje jeg burde kjøpe denne:

Chieftec Nitro Series BPS-450S

 

eller denne dersom jeg kjører nåværende oppsett:

Chieftec Nitro Series BPS-350S

 

Når det gjelder GA-PH67A-UD3 - har det en dvi ut? Kan ikke se det på bildet hos GA.

 

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3652#sp

 

Er det evt andre ting jeg bør endre?

Endret av JamesATaber
Lenke til kommentar

Når det gjelder GA-PH67A-UD3 - har det en dvi ut? Kan ikke se det på bildet hos GA.

Jeg tok det som en selvfølgelighet at H67 HK hadde grafikk, men det er tydligvis ikke tilfelle. Skal du ha ATX må du opp på GA-H67A-UD3H, som koster kr 1078. Du får vurdere om det er verdt det. Grunnen til at jeg trakk frem det kortet jeg gjorde, var at prisen var omtrent den samme og at UD3 hos Gigabyte betyr 70um kobber på jord og spenningsplan. UD2 har til sammenlikning 35um og følgelig dobbelt så høy motstand i planene, noe som gir større effekttap. Det har uansett ingen betydning om du bare skal klokke litt.

 

Valg av skjermkort er det som avgjør hvor stor PSU du bør ha. Velger du noe som er kraftigere enn GTX 460, bør du velger en som er litt større enn 450W.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

noen betrakninger. Kjøp størst mulig strømforsyning. Jo mindre belastning i prosent den har, jo mindre varme blir utviklet og dermed mindre viftestøy.

Kjøp et 4x2GB kit hvis det finnes.

Generelt er Asus å anse som de mest stabile hovedkort.

 

Lykke til med i5.

 

Til slutt. Ja det er mye lurere å velge et eget skjermkort så fremst ikke maskinen skal brukes som server.

Lenke til kommentar

noen betrakninger. Kjøp størst mulig strømforsyning. Jo mindre belastning i prosent den har, jo mindre varme blir utviklet og dermed mindre viftestøy.

Med unntak for viftestøy blir dette feil hele veien. Normalt er en PSU mest effektiv rundt 50% last og effektiviteten avtar når en nærmer seg min og maks. Det er også verdt å merke seg at 80plus sertifisering kun måler effektivitet ved 20, 50 og 100% last, og at effektiviteten under 20% ofte er så som så. Det er nok spesielt tilfelle der mange watt koster relativt lite. Følgelig vil en overdimensjonert PSU brenne flere watt enn en riktig dimensjonert, som i tillegg som oftest er billigere i innkjøp.

 

Under spec på siden under er eksempel på en effektivitetskurve - fra 20% til 100% last.

 

http://www.nzxt.com/new/products/power_supplies/hale90_550w

 

På jonnyguru.com testes PSU'ene helt ned til 10% og effektiviteten er ikke alltid like imponerende der.

Lenke til kommentar

noen betrakninger. Kjøp størst mulig strømforsyning. Jo mindre belastning i prosent den har, jo mindre varme blir utviklet og dermed mindre viftestøy.

Med unntak for viftestøy blir dette feil hele veien. Normalt er en PSU mest effektiv rundt 50% last og effektiviteten avtar når en nærmer seg min og maks. Det er også verdt å merke seg at 80plus sertifisering kun måler effektivitet ved 20, 50 og 100% last, og at effektiviteten under 20% ofte er så som så. Det er nok spesielt tilfelle der mange watt koster relativt lite. Følgelig vil en overdimensjonert PSU brenne flere watt enn en riktig dimensjonert, som i tillegg som oftest er billigere i innkjøp.

 

Under spec på siden under er eksempel på en effektivitetskurve - fra 20% til 100% last.

 

http://www.nzxt.com/new/products/power_supplies/hale90_550w

 

På jonnyguru.com testes PSU'ene helt ned til 10% og effektiviteten er ikke alltid like imponerende der.

 

Effektiviteten/Virkningsgraden er litt irrelevant. Det han mener er at en 1000w PSU som det trekkes 300w fra ofte vil være stillere enn en 400PSU med samme lasten siden delene er dimensjonert for større trekk i 1000W PSUen. Selv om mer energi går med til varmetap ved den aktuelle lasten i 1000w PSUen (pga lav virkningsgrad) så er den designet for å transportere bort mye mer varme og går ofte mer lydløst. Har selv den erfaringen når jeg gikk opp fra 500w til 1000w PSU selv om det sikkert ikke var nødvendig når jeg bare kjørte to kort i crossfire.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Med unntak for viftestøy blir dette feil hele veien. Normalt er en PSU mest effektiv rundt 50% last og effektiviteten avtar når en nærmer seg min og maks. Det er også verdt å merke seg at 80plus sertifisering kun måler effektivitet ved 20, 50 og 100% last, og at effektiviteten under 20% ofte er så som så. Det er nok spesielt tilfelle der mange watt koster relativt lite. Følgelig vil en overdimensjonert PSU brenne flere watt enn en riktig dimensjonert, som i tillegg som oftest er billigere i innkjøp.

 

Under spec på siden under er eksempel på en effektivitetskurve - fra 20% til 100% last.

 

http://www.nzxt.com/new/products/power_supplies/hale90_550w

 

På jonnyguru.com testes PSU'ene helt ned til 10% og effektiviteten er ikke alltid like imponerende der.

Ver vennlig å ikke legg påstander i min munn for deretter å hevde jeg har feil. Piss i din egen bukse....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...